Bønner

Bønnene som er bra for magen

Holder deg mett lenger og regulerer fordøyelsessystemet.

SPIS MER SVARTØYEBØNNER: Bare en halv kopp med disse bønnene kan by på 5,6 gram fiber, 6,7 gram proteiner og inneholder i tillegg minimalt med kalorier og fett. Foto: Thinkstock.com
SPIS MER SVARTØYEBØNNER: Bare en halv kopp med disse bønnene kan by på 5,6 gram fiber, 6,7 gram proteiner og inneholder i tillegg minimalt med kalorier og fett. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I disse dager er de fleste er opptatt av å opprettholde et sunt kosthold, og det er ikke uten grunn at det har blitt stort fokus på supermat.

Enten du ønsker å gi kroppen de næringsstoffene den trenger, eller du vil spise den maten som virkelig sørger for at de yter maks på trening, er det mye å velge mellom.

Blant annet kan brokkoli holde hjernen sunn inn i alderdommen og grapefrukt kan bidra til å øke konsentrasjonen din.

Men det er blir stadig funnet flere matvarer med uante helseeffekter, og en bønne du bør spise mer av er svartøyebønner, skriver, skriver LiveStrong.com (Ekstern lenke).

Den kan du få tak i både frossen, tørket og på boks, i tillegg til at du kan bruke den i supper, gryter og salater.

LES OGSÅ: Gjør posesuppa sunn på 1-2-3

Spesielt bra for fordøyelsessystemet

En av de største årsakene til at du bør spise mer svartøyebønner skyldes det høye innholdet av fiber. Bare en halv kopp med kokte, tørkede bønner inneholder 5,6 gram fiber og en halv kopp med hemretiske bønner inneholder 4 gram.

Disse mengdene kan variere mellom forskjellige merker med bønnene, men gir deg et godt tilskudd i hverdagen, når du helst skal ha mellom 25-35 gram fiber hver dag.

Fiber er spesielt nyttig i forhold til at det regulerer fordøyelsessystemet, og hvis du øker inntaket kan det lindre forstoppelse eller irritabel tarm. Fiber bidrar også til at du holder deg mett lenger siden det tar lenger tid å fordøye.

Bra for skjelett og muskler

Kalium har mange viktige funksjoner for kroppen, og kan blant annet holde blodtrykket ditt stabilt, som senker risikoen for hjertesykdom.

En halv kopp med kokte svartøyebønner inneholder 239 gram kalium, og har i tillegg mange fordeler for helsen til musklene og skjelettet ditt.

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe lettmaten

Bidrar til flott hår, hud og negler

Svartøyebønner er et godt alternativ til proteiner hvis du ikke spiser kjøtt, og er viktig for de fleste deler av kroppen din - blant annet for muskler, hud, hår og negler.

I tillegg vil proteiner hjelpe cellene i kroppen å vokse og reparere seg, samtidig som at de de tilfører energi til kroppen. Helst skal proteinene tilsvare 10-20 prosent av det totale kaloriinntaket om dagen, og en halv kopp tørkede bønner inneholder 6,7 gram og en halv kopp hermetiske inneholder 5,7 gram.

Gir deg bedre konsentrasjon

Jern er viktig for at kroppen skal lage røde blodceller og for å frakte oksygen rundt i kroppen. Mangel på jern er spesielt vanlig hos kvinner siden de mister mye blod under menstruasjonen.

En halv kopp med hermetiske svartøyebønner inneholder 1,2 milligram jern, og en halv kopp med tørket og kokte bønner inneholder 2,2 milligram. Nok jern i kosten er også viktig for å holde konsentrasjonen oppe, unngå tretthet og dårlig appetitt.

Inneholder lite fett og kalorier

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, er bønner et næringsrikt tilskudd til kosten din som også inneholder lite kalorier og fett.

De hermetiske bønnene kan variere noe på både innhold av salt og kalorier, men som oftest inneholder en halv kopp bønner mindre enn 100 kalorier og under 1 gram fett.

LES OGSÅ: Kjøttet du bør spise mer av

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer