INGEN BØNN(E): Denne må inn i kostholdet - kroppen din vil takke deg! Foto: Colourbox
INGEN BØNN(E): Denne må inn i kostholdet - kroppen din vil takke deg! Foto: Colourbox
Antioksidanter

Bønner er supermat

En av bønnetypene inneholder flere antioksidanter enn blåbær.

De ser ganske kjedelige ut, og er vel neppe på lista over noens favorittmat.

Men - bønner bør absolutt bli en fast del av kostholdet.

Det er fordi bønner er en knallkilde til antioksidanter. Faktisk troner små røde bønner øverst på lista over mat som inneholder mest antioksidanter*.

Her er topp ti:



1) Små, røde bønner
2) Blåbær (fra skogen)
3) Røde kidneybønner
4) Pinobønner
5) Blåbær (hagebær)
6) Tranebær
7) Artisjokker
8) Bjørnebær
9) Svisker
10) Bringebær

Og så må vi ta med at på 11. plass kommer jordbær (for DET er jo supergodt!)

Slik ser bønnelista ut:
  • En halv kopp røde bønner gir 13.727 antioksidanter.
  • En halv kopp røde kidneybønner gir 13.259.
  • Pintobønner gir 11.864.
  • Svarte bønner gir 4.191 antioksidanter.
  • En annen fordel med bønner er at de er en finfin proteinkilde, og derfor ypperlig for deg som vil kutte kjøttinntaket. I tillegg inneholder de masse jern, fiber og B-vitamin. Trenger du flere grunner nå?

    LES OGSÅ: Her er maten du bør spise daglig

    NAMMAT: Chilli con carne - godt og sunt! Foto: Colourbox.com
    NAMMAT: Chilli con carne - godt og sunt! Foto: Colourbox.com Vis mer

    Hvorfor du bør spise antioksidanter

    Kosmetikkbransjen har «kuppet» antioksidantene og bruker begrepet heftig i reklame for anti-aldringskremer.

    Men antioksidanter er viktige for alle kroppens celler, ikke bare hudcellene. Antioksidanter hindrer frie radikaler i å ødelegge cellene våre, og dermed holder vi oss unge og spreke lenger.

    LES OGSÅ: Alt om antioksidanter!



    Bønnemat

    Bønner er ypperlige å ha i salaten, eller på tacoen. Du kan også lage forskjellige gryteretter med bønner i - den mest kjente er vel chili con carne. Å blande inn bønner i risen eller couscousen er også et smart triks for å få spist dem jevnlig.

    Vær imidlertid varsom med inntaket av bønner i tomatsaus - det inneholder sukker og salt du ikke trenger.

    *Studien som viste at bønner er en superkilde til antioksidanter testet antioksidantnivået i 100 forskjellige mattyper. Mannen bak den store studien heter Ronald Prior, og er kjemiker og ernæringsekspert ved USDA's Arkansas Children's Nutrition Center i Arkansas. Les mer om resultatene her.

    LES OGSÅ: Maten som gjør deg smart
    JA TAKK: Disse snaskebærene er også fulle av antioksidanter! Foto: Thinkstock.com
    JA TAKK: Disse snaskebærene er også fulle av antioksidanter! Foto: Thinkstock.com Vis mer
    undefined
    Til forsiden