VALGETS KVAL: Vet du egentlig hva som er forskjellen på smør og margarin? Foto: Colourbox
VALGETS KVAL: Vet du egentlig hva som er forskjellen på smør og margarin? Foto: Colourbox Vis mer

Kostholdsråd

Bør du bruke smør eller margarin?

Finn ut hva som egentlig er forskjellen på dem. Svaret vil kanskje overraske.

I de aller fleste kjøleskap finner vi enten en pakke smør eller margarin. Det er et fast innslag, og brukes til mye: vi smører det på brødskiva, har det i baksten, eller steker mat, hvis vi da ikke foretrekker olje til det siste, noe som er et sunnere valg.

Vet du forresten hvilke typer oljer som egner seg til hva? For det er jo noen typer som ikke bør varmes opp til høye temperaturer. Du lærer dette i denne artikkelen.

Men tilbake til smør og margarin - vet du hva som egentlig er forskjellen? Og hva du bør velge til ditt bruk?

Smør er helt naturlig

Fordelen med smør er at dette er et helt naturlig produkt som er laget på syrnet fløte, og gjerne tilsatt litt salt for smakens skyld. Med andre ord inneholder ikke smør noen tilsetningsstoffer (hvis vi ser bort fra saltet, da).

Det som er negativt med smør er at det består av nesten 100 prosent mettet fett (saltet utgjør bare noen få prosenter). Mettet fett er ikke spesielt gunstig, da det er slik at om vi spiser for mye så øker man det dårlige kolesterolet, og blodårene vil lettere tette seg.

Med andre ord kan du ikke spise mye smør før du har fylt opp kvoten for hvor mye mettet fett du bør få i deg daglig. Lær mer om forskjellen på fettypene og hvor mye mettet fett det er ok å ha i kosten i denne artikkelen.

JA TIL LITT SMØR: Fedon Lindberg synes ikke smør er noe vi bør ligge unna. Foto: Fedon Lindbergs Klinikk
JA TIL LITT SMØR: Fedon Lindberg synes ikke smør er noe vi bør ligge unna. Foto: Fedon Lindbergs Klinikk Vis mer

Stor forskjell på margariner

Mens smør lages på fløte, lages margarin i dag vanligvis av planteoljer, for eksempel rapsolje, soyaolje, maisolje eller olivenoje. Mange margarintyper ble nylig også laget med palmeolje, men massive forbrukerkampanjer har fått de fleste produsentene til å gå bort fra dette, da palmeolje øker det dårlige kolesterolet (før i tiden ble margarin laget med smult eller til og med fiskefett).

Planteoljene er flytende ved romtemperatur, så for å få dem til å hardne, må de gjennom en kjemisk prrosess for å herdes (dette kalles hydrogenering). Under denne prosessen vil noe av planteoljens flerumettede fettsyrer omdannes til transfett, som øker det dårlige kolesterolet i kroppen.

Men alle norske margarintyper klarer nå å lage margarin uten transfett, ved at denne fettypen fjernes fra produktet. Utenlandske margariner kan imidlertid inneholde transfett. For å sjekke dette må du lese på innholdsfortegnelsen.

Se en video som forklarer forskjellen mellom smør og margarin nederst i saken.

En ting alle margarintyper har felles, er at de er tilsatt en rekke stoffer som vi ikke finner i smør. Se for eksempel på innholdsfortegnelsen til margarinet Vita Hjertego':

Solsikkeolje (28%), rapsolje (28%), vegetabilsk fett, vann, skummet melk, salt, emulgator (mono- og diglyserider av fettsyrer, soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

Melange Margarin har følgende innholdsfortegnelse:

Soyaolje (46%), fullherdet kokos- og rapsolje, vann, kokosolje, skummet melk, salt, emulgator (soyalecitin, mono- og diglyserider av fettsyrer), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.



Hva bør du velge?

Tja. Med smør vet du hva du får, men det er veldig energirikt, og inneholder mye mettet fett. Margarin inneholder færre kalorier, og mindre mettet fett.

Kostholdsekspert Fedon Lindberg synes imidlertid vi heller skal velge smør enn margarin, noe han poengterte i artikkelen om hva slags pålegg vi bør ligge unna.

- Små mengder smør er bra. Jeg anbefaler ikke margariner, lett eller ei. Et alternativ til smør er Bremykt, som er en blanding av smør og rapsolje, sa han til KK.no

Bremykt skiller seg nemlig ut fra andre margariner ved at margarinet er helt naturlig, fordi det er en blanding av smør (70 prosent) og ubehandlet rapsolje (30 prosent), og ikke har noen tilsetningsstoffer.

Fedon Lindberg tipset oss også om at vi kan lage vårt eget sunne margarin ved å blande 2/3 vanlig smør med 1/3 rapsolje. Romtemperer smøret, og bland inn rapsoljen.

- Da har du sunnere smør som attpåtil er smøremykt selv om det kommer rett fra kjøleskapet, sa Lindberg.

Her er en video fra AsapSCIENCE, som forklarer hva som er forskjellen på smør og margarin:




Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: