Knipeøvelser

Bør du gjøre knipeøvelser?

Her er 5 tegn på det.

HELT VANLIG. Mange kvinner opplever at skjedemuskulaturen svekkes. Særlig etter barnefødsler. Foto: GARO/PHANIE/REX/All Over Press
HELT VANLIG. Mange kvinner opplever at skjedemuskulaturen svekkes. Særlig etter barnefødsler. Foto: GARO/PHANIE/REX/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Kvinner opplever et stort fokus på å ha en sunn og sterk kropp, men viktigheten av god underlivsmuskulatur skrives det ikke så mye om.

Særlig etter barnefødsler er det vanlig at musklene i underlivet svekkes, men dette kan også skje med økt alder - og noen kvinner har ganske enkelt ikke så sterke muskler i bekkenområdet i utgangspunktet.

God underlivsmuskulatur kan forhindre inkontinens og urinlekkasje, det kan gi deg lettere svangerskap og bedre sex.

LES OGSÅ: Bygg bedre orgasmer

Tegn på at du bør trene

Her er fem indikasjoner på at du kan ha nytte av knipeøvelser:

Du opplever urinlekkasje når du hoster eller nyser.Du promper ufrivillig.Skjedeveggen buler ut innvendig. (Da motstår den ikke press fra andre organer).Du har en konstant trykkfølelse i underlivet.Du har vansker med å tømme blæren.

LES OGSÅ: Lekker det når du løper?

Anne Sophie MacLeod, som er fysioterapeut med spesialkompetanse innen behandling av dysfunksjon i bekkenbunnen og inkontinens hos Bærumsterapeutene, har tidligere forklart at stressinkontinens er den vanligste typen urinlekkasje, og rammer oftest kvinner i ung alder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer