Jogge

Bør du løpe eller gå?

Sjekk hvilken treningstype som er best for deg.

HVA VIL DU OPPNÅ? Vil du ha de beste forutsetninger for å unngå livsstilssykdommer er gode gåturer det beste tipset. Vil du ned i vekt bør du sette opp tempoet. Foto: Blend / Image Source
HVA VIL DU OPPNÅ? Vil du ha de beste forutsetninger for å unngå livsstilssykdommer er gode gåturer det beste tipset. Vil du ned i vekt bør du sette opp tempoet. Foto: Blend / Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er gjort en rekke studier på både løping og gåing som treningsform, og for å ha det sagt med det samme: Begge deler er bra for deg.Men hva vil du egentlig oppnå med treningen din? Ønsker du å gå ned i vekt, eventuelt holde vekten ved like? Eller ønsker du å redusere risikoen for farlige helsetilstander som for eksempel høyt blodtrykk, høyt kolesterol, diabetes og hjertesykdom?Løping og gåing har nemlig ulik helseeffekt.LES OGSÅ: Ukeplan for et sunnere livNed i vekt? Løp!Flere studier, inkludert denne fra Lawrence Berkeley National Laboratory i California, USA, konkluderer med at kiloene forsvinner langt raskere når du setter opp tempoet enn om du bare trasker avgårde.Forskerne gransket data fra en nasjonal studie der 15.237 gåere og 32.215 joggere deltok. Deltakerne fikk spørsmål om vekt, midjemål, kosthold og om hvor mye de gikk eller løp uken igjennom. De samme spørsmålene måtte de svare på seks år senere.De som løp var i utgangspunktet gjennomgående slankere enn de som trente ved å gå, og de vedlikeholdt vekten og kroppsmålene sine langt bedre ettersom årene gikk.Ble du motivert nå? Kom i løpeform på åtte uker!Du kan forbrenne like mange kalorier ved å gå som å løpe. Du må bare gå lengre enn du løper, altså - bruke mer tid på treningen. Forskerne klødde seg litt i hodet over at joggere holder linjene bedre enn gåere som forbrenner samme kalorimengde.Noe av svaret kan ligge i disse forskningsresultatene som fagfolk ved universitetet i Wyoming i USA har kommet fram til.De som trener gjennom å gå er nemlig mer sultne etter endt økt enn de som løper, og spiser ergo mer. Overnevnte studie antyder faktisk at kroppen produserer sultdempende hormoner når du løper.LES OGSÅ: Slik får du god løpeteknikkUnngå sykdom? Gå!Av det du har lest til nå kan det sikkert virke som at løping er den soleklare treningsvinneren sammenlignet med det å gå. Men slik er det nødvendigvis ikke, så liker du å ta ting i rolig tempo kan du fortsette med det. En stor, studie viser, som jo bra er, at løpere har langt lavere risiko for å utvikle høyt kolesterol, diabetes og hjertesykdom enn folk som ikke trener.MEN samme studie viser også at de som forbrenner like mye energi ved å gå har enda lavere risiko for å utvikle overnevnte sykdomstilstander. Faktisk reduseres faren for å få hjertetrøbbel dobbelt så mye når du trener ved å gå, framfor å løpe.Prøv stavgang om du vil gjøre gåturen mer treningseffektiv, og kanskje også morsommere.Fersk som treningsfotgjenger? Her får du et fireukers opplegg som garantert gir resultater.LES OGSÅ: Slik gjør du gåturen til en kalorikiller

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer