SOVE NAKEN: Om du bør sove med eller uten klær kommer blant annet an på om dynen din er varm, om det ligger noen ved siden av deg, og hvor varmt du har det på soverommet.  Foto: Shutterstock / Denys Kurbatov
SOVE NAKEN: Om du bør sove med eller uten klær kommer blant annet an på om dynen din er varm, om det ligger noen ved siden av deg, og hvor varmt du har det på soverommet. Foto: Shutterstock / Denys Kurbatov Vis mer

Sove Naken

Bør du sove naken?

Søvnekspertene har gitt oss svaret!

Publisert

KK.NO: Ifølge Folkehelserapporten fra 2014 har så mye som én av tre voksne ukentlige søvnvansker. 

Én av syv har kronisk insmomni, og forekomsten av problemet har økt betraktelig det siste tiåret. Insomni er vanligere hos kvinner enn hos menn.

Sover du dårlig, kan det ha store konsekvenser, og ikke bare for dagen derpå, men for generell helse. 

- Flere og flere undersøkelser viser at for lite søvn over tid øker risikoen for å utvikle psykiske lidelser, og også for å utvikle overvekt, diabetes, hjerte- og karsykdommer og økt dødelighet, har søvnforsker ved Universitetet i Bergen (UiB), Bjørn Bjorvatn tidligere fortalt

LES OGSÅ: 3 ting som gjør at du sover bedre

Hjelper det å sove naken? 

Du har kanskje hørt at det å sove naken skal kunne hjelpe på søvnkvaliteten din? Men den norske vinteren gjør det kanskje litt mer fristende å hoppe i en god og varm pysj, og kanskje også noen varme ullsokker? 

Det kan du godt gjøre, så lenge det ikke blir for varmt, for det er ifølge Ståle Pallesen, som er søvnforsker ved Universitetet i Bergen (UiB), ikke klærne du har på deg som øker søvnkvaliteten, men temperaturen. 

- Jeg kjenner ikke til studier som viser at det er mye bedre å sove uten klær enn med. 

SOVE GODT: Søvnen vår påvirkes blant annet av temperaturen i rommet, om det ligger noen ved siden av deg og tykkelsen på dynen din. Foto: Shutterstock / Goodluz
SOVE GODT: Søvnen vår påvirkes blant annet av temperaturen i rommet, om det ligger noen ved siden av deg og tykkelsen på dynen din. Foto: Shutterstock / Goodluz Vis mer

- Det som etter min mening er det viktigste er at det er «termonøytralitet» helt inntil kroppen – det vil innebære cirka 30 grader. Dersom temperaturen inntil kroppen avviker fra dette kan søvnen bli forstyrret.

Det du må sørge for er altså at det ikke blir for varmt inntil kroppen når du sover. Kroppstemperaturen vår er nemlig lavere når vi sover enn når vi er våkne, og blir det for varmt kan det bli vanskelig å sove.

Kroppstemperaturen vår avhenger av mye mer enn nattøyet, og påvirkes for eksempel av temperaturen i rommet, om det ligger noen ved siden av deg og tykkelsen på dynen din.

Ifølge Pallesen er det spesielt når du er i REM-søvn at temperaturen inntil kroppen er viktig, da mekanismene som regulerer kroppstemperaturen vår er slått av, og vi lettere våkner om det blir for varmt eller for kaldt. 

LES OGSÅ: B-mennesker kan få dårligere helse

Velg behagelige klær

Håvard Kallestad, som er psykolog og søvnforsker, har tidligere forklart at hvor godt du sover med eller uten nattøy er individuelt. 

– Jeg tror dette har lite å si. Det er nok litt sunn fornuft som gjelder. Man velger det man er mest komfortabel i.

- Føler man seg for varm, eller er ukomfortabel fordi klær strammer, kan det være nyttig å sove i mindre klær eller en tynnere dyne. Jeg har ikke møtt noen som har hatt vedvarende søvnplager på grunn av nattklær.

Det som ifølge ham kan gjøre at pysjen eller t-skjorta du sover i forstyrrer nattesøvnen er at de er stramme eller ubehagelige, men ellers er det altså andre faktorer som er viktigere. 

HUSK SOKKER: Å fryse på bena er ikke bra for nattesøvnen, og søvneksperten råder til å ha på et par varme sokker, uansett om du helst sover med eller uten klær.  Foto: Scanpix
HUSK SOKKER: Å fryse på bena er ikke bra for nattesøvnen, og søvneksperten råder til å ha på et par varme sokker, uansett om du helst sover med eller uten klær. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Så mye søvn trenger du

Sov gjerne naken - men med sokker

Naken eller ikke er det imidlertid en ting det kan være lurt å huske på når du skal ta kvelden. 

Når vi sover faller altså kroppens kjernetemperatur, men fryser du på bena vil kroppen prøve å motvirke den kulden ved å øke kroppstemperaturen igjen. Derfor er ikke kalde føtter noe særlig for nattesøvnen vår.

- Å fryse på bena er ofte problematisk fordi dette gir økt kjernekroppstemperatur – noe som er uforenlig med søvn, særlig med innsovning, og et godt tips i så måte er å sove med relativt varme sokker på, sier Pallesen. 

Det kan altså være lurt å dra på seg et par ullsokker uansett hva du velger å ha ellers på kroppen. Å ha sokker på i senga skal dessuten kunne øke både sexlysten og sjansen for orgasme, ifølge forskning.

Noe annet det kan være verdt å huske på om søvnen blir vanskelig om vinteren er å komme seg ut litt i løpet av de timene vi har dagslys, så du ikke blir så trøtt på ettermiddagen at du trenger en middagshvil. Prøv også å stå opp til samme tid hver dag, spis sunt og stress ned. 

LES OGSÅ: Maten du får sove av

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer