FETT MÅLTID: Du har sikkert oppdaget at det noen ganger flyter med fett eller olje på pizzaen etter steking. Noen ganger skyldes det at det er dryppet olivenolje på toppen, men som regel skyldes dette veldig feite ingredienser. Foto: michele.pautasso - Fotolia
FETT MÅLTID: Du har sikkert oppdaget at det noen ganger flyter med fett eller olje på pizzaen etter steking. Noen ganger skyldes det at det er dryppet olivenolje på toppen, men som regel skyldes dette veldig feite ingredienser. Foto: michele.pautasso - Fotolia Vis mer

Pizza

Bør du tørke av olje på pizzaen?

Kan spare deg for noen kalorier.

Smeltet ost, sprø skorper og en deilig hvitløksdressing. Høres det fristende ut? Ja, pizza er helt klart veldig godt, men dessverre er det ikke det sunneste du kan spise. Ikke bare kan måltidet inneholde mange kalorier, men take away-pizza kan også være en skikkelig saltbombe.

Likevel, litt kos bør det være lov å unne seg. Dessuten finnes det flere tips til hvordan du kan gjøre pizzaen bittelitt sunnere, enten ved å lage den selv fra bunnen av, eller ved å spe på med ekstra grønnsaker og salater til en kjøpepizza.

Men hva med alt fettet? Som alle andre pizzaspisere har du sikkert oppdaget at det noen ganger flyter med fett eller olje på pizzaen etter steking. Dette kan vel ikke være så sunt? Vi har snakket en ernæringsekspert for å finne ut av det.

LES OGSÅ: Slik velger du sunnest frossenpizza

Tørk bort fettet

EKSPERTEN: Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. Foto: Anita Sælø
EKSPERTEN: Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. Foto: Anita Sælø Vis mer

– Fett er jo veldig kaloririkt, men hvor usunt det er kommer jo an på hva slags type fett dette er snakk om. På italienske pizzaer er det vanlig å dryppe litt olivenolje over pizzaen etter steking, og dette er jo sunne fettsyrer, sier klinisk ernæringsfysiolog ved Synergi Helse, Tine Mejlbo Sundfør til KK.no.

Men dessverre er det ikke alltid olivenolje som er årsaken til at det flyter fett på pizzaen. Noen ingredienser er særlig fettholdige, og ved steking kan dette fettet sive ut og bli liggende på toppen.

– Er det mye ost på pizzaen kan dette være grunnen. Men fettet kan også komme fra andre ingredienser, for eksempel fra feite pølser som chorizo og pepperoni. Og ja, dette fettet kan absolutt gjøre pizzaen mer kaloririk, forklarer hun.

Hun konkluderer derfor med at du absolutt kan spare deg for litt kalorier og usunt fett ved å fjerne dette fettet ved hjelp av en serviett. Kommer det derimot fra olivenolje er det ikke like farlig, dette er tross alt en sunnere fettsyre som kroppen vår har godt av i normale mengder.

PIZZAKOS: Pizza er kosemat, og ja, vi skal kose oss i blant! Foto: LukaTDB - Fotolia
PIZZAKOS: Pizza er kosemat, og ja, vi skal kose oss i blant! Foto: LukaTDB - Fotolia Vis mer

Velg magrere ingredienser

Litt klapping over pizzaen med en serviett, eller et papirtørkle er altså en fin løsning for å unngå litt av fettet, men Sundfør mener at det også kan hjelpe å være litt føre var, og heller velge en pizza med andre ingredienser.

– Unngå pizzaer med chorizo, pepperoni og andre spekepølser med mye usunt fett, og gå heller for spekeskinke eller kylling. Og lager du pizzaen hjemme bør du heller velge karbonadedeig framfor kjøttdeig. Da vil du få en magrere variant, forteller hun og legger til at mengden med ost du bruker er like viktig.

– Litt ost må man selvfølgelig ha, ellers er det jo ikke en ordentlig pizza, men det er ingen grunn til å legge på et fjell av ost. Bruk litt mindre mengder, eller gå for magrere oster som for eksempel Mozarella Light fra Arla.

I en hjemmelaget pizza kan det også være lurt å bytte ut deler av hvetemelet med grovere mel. Ikke bare fordi grovere mel er sunnere, men også fordi det er mer mettende og derfor kan bidra til at du spiser mindre.

TØRK: Feite pølser som pepperoni og choriza kan få det til å flyte over av fett på pizzaen.Dabb toppen av pizzaen med litt tørkerull før du spiser, da fjerner du litt overflødig fett.
TØRK: Feite pølser som pepperoni og choriza kan få det til å flyte over av fett på pizzaen.Dabb toppen av pizzaen med litt tørkerull før du spiser, da fjerner du litt overflødig fett. Vis mer

Porsjonspizza er ikke en porsjon

«Alt med måte» sier ordtaket, og det er helt klart noe i dette. For du må selvsagt kunne unne deg noe av den maten du elsker en gang i blant, så lenge du er bevisst på mengdene du spiser av det.

– Det er størrelsen som har mest å si. De fleste pizzaer – både de du lager hjemme, kjøper i butikk eller på restaurant, inneholder 240 til 280 kalorier per 100 gram. Og er pizzaen stor er det lett å ta et stykke til, og et til, slik at det totale kaloriinntaket blir veldig høyt, sier ernæringsfysiologen.

Selv porsjonspizzaer er egentlig ganske store. De ligger ofte på rundt 320 gram og inneholder mellom 800 og 1000 kalorier. Dette er rundt halvparten av det anbefalte daglige kaloriinntaket for kvinner, og vil følgelig være for mye for ett måltid.

Hun anbefaler derfor at du er bevisst på inntaket ditt, og foreslår at du spiser litt salat først. På den måten vil du bli raskere mett, og innse at du kan klare deg med bare halvparten av en slik pizza.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: