Foto: www.imagesource.comAll Over Pres
Foto: www.imagesource.comAll Over Pres Vis mer

Sjokolade

Bort med sukkersuget

Spiser du sjokolade og godteri når du er sulten eller stresset? Slik dropper du uvanen.

At mye sukker fører til dårlig hud, svingende humør og flere kilo har vi hørt før. Men hvordan skal man kvitte seg med trangen til å putte noe søtt i munnen, når sjokolade er så godt og marsipan gjør en så glad? Det trenger faktisk ikke å være vanskelig å ta kontrollen over søtsuget.

Disse tipsene får det daglige søtsuget under kontroll. Så kan du heller unne deg noe ekstra godt litt sjeldnere.

Drikk mer vann

Noen ganger kan symptomene på dehydrering føles som et sug etter noe søtt. Tar du et glass vann, vekker det cellene, letter hodepinen og gir deg mer energi. Med mye vann blir det lettere å styre unna de klassiske slankefellene.

Spis mer frukt

Frukt inneholder mye fruktsukker, som er sunnere enn det sukkeret du finner i sjokolade og smågodt. I tillegg får du i deg fiber, vitaminer, antioksidanter og mineraler. Synes du det er kjedelig å skulle knaske på et eple når du egentlig vil ha sjokolade, kan du prøve å strø kanel over et eple i skiver, eller lage en deilig fruktsalat med ulike frukter i små biter. Fruktsalat vil holde seg i kjøleskapet en dag eller to hvis den oppbevares i en tett boks. Her er det godteriet som er litt sunnere.

  • 7 råd som gjør at du ikke putter den sjokoladen i munnen.

  • Finn alternativene

    Når du skal søte maten eller teen, bruk andre kilder til søtsmak enn det hvite sukkeret. Både lønnesirup, agavenektar og honning er sunnere enn det hvite sukkeret. Honning har dessuten helsebringende egenskaper. Den er antibakteriell, og nye studier tyder også på at den forhindrer at det dårlige kolesterolet setter seg i blodårene. Her er snackset du kan fråtse i .

    Få mye trening

    Jevnlig, god trening hjelper kroppen å balansere blodsukkeret og appetitten, og kan dermed motvirke sukkerbehov. Mange spiser godterier i perioder med mye stress og nedstemthet. I stedet for smågodt, prøv heller trøstematen du faktisk har godt av. Og ikke undervurder effekten av trening: Når du trener utskiller kroppen naturlige lykkehormoner, slik at den generelle følelsen av velvære øker. Også stressnivåene reduseres. Dette 15-minutters-trikset tar kverken på sjokoladelysten.

    Ta en tidlig kveld

    For mange fører trøtthet til at de tyr til sjokkis som en liten vekker som skjerper hodet og gjør en piggere. Får du nok søvn, vil du føle deg mer opplagt dagen igjennnom. Føler du at kiloene sitter fast, kan faktisk lite søvn være én av grunnene.

  • Trodde du de slanke Hollywoodjentene er noen dysmønstre som alltid takker nei til godis? Her er bildene som beviser at de er akkurat som oss andre.

  • Dropp lettproduktene

    Såkalte lettprodukter inneholder kanskje lite fett, men du bør ikke la deg lure. De er ofte fulle av kunstig søtstoff og ekte sukker for å kompensere for mangel på smak.

    Ikke blir for sulten

    Lar du det gå for lenge mellom hvert måltid, vil blodsukkeret synke til bunnivå. Da blir det lett at man tyr til boller og godteri for å hente seg inn igjen. Spis små måltider hele dagen igjennom, så beholder du kontrollen på matinntaket. Lyst på noe digg? Det trenger ikke være usunt.

  • Les også kostholdsekspert Jeanette Roedes råd for å jage søthungeren på flukt.

  • Start dagen med god mat

    Frokosten er ikke den tiden på døgnet hvor du bør slanke deg. Spis en god frokost med nok proteiner, fett og fiber, så holder metthetsfølelsen seg til lunsj. Du får også forbrenningen i gang, og legger et grunnlag for et jevnt blodsukker. Her er frokosten som tar fettet.

    Tenk på tilskuddene

    Mange har god effekt av å spise sunne fettsyrer. Både fet fisk, frø og nøtter gir deg mye av de gode fettartene. Vil du sukkersuget til livs, kan du også prøve å ta kosttilskudd av krom.

    Putt krydder på

    Synes du maten smaker lite uten det ekstra drysset med sukker? Da bør du heller prøve å krydre maten godt. Flere kryddertyper, som kanel, kardemomme, vaniljestang og muskat er smaksrike krydder som gir en god og søt aroma, og kan gjerne brukes i desserter. Å bruke mye krydder i maten er bare ett av stjernetriksene som er supre for helsa.

    Husk at selv om de første dagene uten sukker kan være tøffe, finnes det råd. Neste gang du har lyst på noe søtt, kan du også stille deg selv disse spørsmålene.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: