SPIS MER BREKKBØNNER: Brekkbønner inneholder lite kalorier, men er en god kilde til folat og kostfiber, i tilegg til en rekke vitaminer. Foto: Thinkstock.com
SPIS MER BREKKBØNNER: Brekkbønner inneholder lite kalorier, men er en god kilde til folat og kostfiber, i tilegg til en rekke vitaminer. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Grønnsaker

Brekkbønner er helt geniale

Inneholder en rekke viktige vitaminer og nesten ikke kalorier.

De fleste av oss er opptatt av å ha et sunt kosthold, og få i oss nok frukt og grønt.

Spørsmålet en del av oss antagelig har - særlig når vi står foran frukt- og grøntdisken i butikken, er imidlertid hva vi kan spise som gir oss aller best effekt.

Her har helse- og nyhetsnettstedet Huffington Post kommet med en liten, men nyttig liste.

Og øverst på denne listen, står bønner - rettere sagt; brekkbønner!

LES OGSÅ: Mineralene du ikke bør ta sammen

Brekkbønner

Brekkbønner inneholder veldig lite kalorier, men er en veldig god kilde til folat og kostfiber.

Kostfiber fungerer blant annet som føde for de helsebringene bakteriene i tarmen, og kan forebygge forstoppelse, i tillegg til at det kan frakte dårlig kolesterol ut av kroppen.

Folat på sin side, er viktig for hjertehelse og produksjonen av nye røde blodlegemer. Ifølge Bama.no, kan folat også forebyggelse ryggmargsbrokk hos fostre. Kvinner som er eller vil bli gravide, bør derfor sørge for et godt folatinntak.

Grønnsaken inneholder også rikelig med vitamin A, K og C - faktisk vil bare ti brekkbønner tilsvare 15 prosent av dagsbehovet ditt.

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt, inneholder bønnene også en del protein. Og særlig for vegetarianere - som ofte sliter med å få i seg nok protein, kan disse bønnene være et viktig tilskudd i kosten. I tillegg er brekkbønner milde for magen sammenlignet med tørre bønner.

Bønner kombinert med brød, korn og pasta gir like god proteinkvalitet som kjøtt og fisk.

For best mulig smak - stek bønnene i pannen sammen med litt smør og salt.

Flere matvarer du bør spise mer av finner du nedenfor:



Kål

Ikke bare er bladgrønnsaker proppfulle av viktige vitaminer og mineraler, men de inneholder også minimalt med kalorier, så du kan spise akkurat så mye du vil.

Og hvis du bare skal velge en av dem, anbefaler ekspertene at du går for grønnkål.

Ikke bare inneholder den en solid dose med vitamin A, men kål er også en god kilde til jern og fiber, i tillegg til at den inneholder rikelig med vitamin K - et vitamin som er gunstig for beinbygningen og kan forebygge blodpropp.

LES OGSÅ: To drikker du bør få i deg hver dag

Grønn paprika

Har du ikke fått med deg at du bør spise mer paprika?

Den røde paprikaen får riktignok mye oppmerksomhet på grunn av det høye innholdet av C-vitaminer, men du bør absolutt ikke glemme den grønne.

Bare én kopp inneholder 120 milligram C-vitaminer, som fortsatt er mer enn en appelsin. I tillegg er de en god kilde til fiber, vitamin A og kalium. De er også en god kilde til vann.

KRYDDERET MED UANTE HELSEEFFEKTER: Studier har blant annet vist at basilikum kan styrke immunforsvaret og senke kolesterolet. Foto: Colourbox.com
KRYDDERET MED UANTE HELSEEFFEKTER: Studier har blant annet vist at basilikum kan styrke immunforsvaret og senke kolesterolet. Foto: Colourbox.com Vis mer

Basilikum

Det er heller ikke bare grønnsaker du bør spise mer av, men også ulike krydder og urter - blant annet basilikum.

Den inneholder rikelig med fiber, sink, kalium og jern, i tillegg til vitamin A, C, K og B6 - som slett ikke er så verst til å være en urte.

Som om ikke det var nok, så har en tidligere studie som ble utført i Taiwan vist at krydderet kan bidra til å senke det dårlige kolesterolet, bekjempe kreft og styrke immunforsvaret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Bør du velge smør eller margarin?

Timian

Som KK.no har skrevet om tidligere, er det mange grunner til å bruke mer på maten din, så lenge det ikke er saltbøssen du klamrer deg til.

For eksempel kan bare en teskje med timian tilby deg syv prosent av det daglige behovet ditt av jern og vitaminer som A, C, E og K.

Enkelte studier viser også at du krydderet kan beskytte hukommelsen din senere i livet.

LES OGSÅ: Her skjuler det seg 8 sukkerbiter

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: