Brød er ikke nødvendigvis roten til alt ondt. Foto: colourbox.com
Brød er ikke nødvendigvis roten til alt ondt. Foto: colourbox.com Vis mer

Brød

Brød er ikke roten til alt ondt

Her er slanketipsene du kan leve med. Og ja, du kan spise brød og bli slank samtidig.

Det kan være drepende kjedelig å være på slankekur. Ikke noe snacks og søtsaker, null salt og smør – og ingen moro. Det er en grunn til at det som regel settes likhetstegn mellom slanking og forsakelse. Ikke så overraskende faller derfor mange slankekurer også i fisk når man blir konfrontert med en skål med chips. Og gir du etter for fristelsen mange nok ganger, er sjansen stor for at du til slutt dropper hele kuren.

Ifølge Allure viser imidlertid den nyeste forskningen at vi ikke trenger å bli flinkere til å holde oss unna alt som er godt for å klare å slanke oss – vi må bare bli flinkere til å jukse. Så glem de lange, utførlige listene med ”forbudt” mat – er det ikke mye hyggeligere å regne ut hvor ofte du kan gi etter for sjokoladesuget?

Les også: Smør leppene – bli slank!

Finn balansen

- Du kan spise alt – bare ikke på en gang, sier Susan Roberts, som er professor i ernæring og psykiatri ved Tufts University og forfatter av boka The Instinct Diet, til Allure.

Det finnes nemlig en fin balanse mellom det å gi etter for fristelser og det å lure seg selv. Selv med de smarte tipsene fra allure.com nedenfor er det stor forskjell på det å nyte en velfortjent kule iskrem med lavt fettinnhold og det å ”tilfeldigvis” slurpe i seg hele boksen. Du må fortsatt holde øye med porsjonsstørrelsene dine og sørge for å ikke få i deg for mange kalorier for å klare å gå ned i vekt.

- Det handler om å lære seg hva man kan komme unna med, sier Roberts.

Og ja – det kan være en håndfull chips.

Les også: Bli slankere på en uke

Her er elleve tips som kan hjelpe deg med å jukse deg slank – med de fleste av dem merker du ikke en gang at du er på slankekur.


Smart mellommåltid eller kaloribombe? Foto: All Over Press
Smart mellommåltid eller kaloribombe? Foto: All Over Press Vis mer

1. Småspis smart

I en vellykket slankekur bør mantraet ditt være ”spis lite og ofte” – mer spesifikt med mellommåltider som inneholder mellom 100 og 200 kalorier, i tillegg til mye protein og fiber. Hyppige mellommåltider er faktisk en av nøklene til vekttap.

- Hvis du blir skrubbsulten gjør du dårlige matvalg og gir etter for søtsuget, sier Stephen Gullo, som er helsepsykolog og forfatter av boka The Thin Commandments Diet, til Allure.

Les også: Bytt ut chipsen med dette



Det finnes ikke noe fast opplegg som passer for alle, men rundt 100 kalorier hver tredje til fjerde time bør fjerne magerumlingen hos de fleste.

Ernæringsfysiolog Lauren Slayton advarer imidlertid mot å spise mellommåltider på mer enn 200 kalorier.

- Mange energibarer er for eksempel laget for kroppsbyggere, ikke for kvinner som sitter ved en pult hele dagen, sier hun til allure.com


Nam! Hvorfor spise sjokolade når man kan spise selleristang? Foto: colourbox.com
Nam! Hvorfor spise sjokolade når man kan spise selleristang? Foto: colourbox.com Vis mer

2. Spis – på den rette måten

Det kan være enkelt å holde seg til dietten – så lenge du ikke har mye å gjøre, er i unåde hos sjefen eller bare er litt stressa. Det er da du lett kan komme til å kaste i deg alt du kommer over på kveldstid.

Les også: Derfor virker ikke slankekuren

Men ifølge Gullo kan du snu svakheten din til en styrke.



- Hvis det er tyggingen og knaskingen som demper stresset kan du småspise brokkoli, blomkål eller selleri i stedet.

Hvis det derimot er saltet som er din last, anbefaler Gullo syltede grønnsaker eller litt popcorn med lavt fettinnhold.

- Noen mennesker trenger bare den orale tilfredsstillelsen, og de kan prøve å tygge tyggegummi, som forskning har vist at reduserer inntaket av mat, sier Barbara Rolls, som er professor i ernæringsvitenskap ved Penn State University og forfatter av The Volumetrics Eating Plan, til Allure.

- Det kan også hjelpe å suge på sukkerfritt godteri, sier hun.


En liten ostekjeks kan holde deg gående til middag. Foto: colourbox.com
En liten ostekjeks kan holde deg gående til middag. Foto: colourbox.com Vis mer

3. Ikke vent til middag med å spise

- På dagtid kan kvinner være flinke – nesten for flinke, sier Slayton.

Kvinner er nemlig ofte måteholdne hele dagen, for så å lesse på om kvelden.

- Men da ender de lett opp med å spise 1200 kalorier til middag, mens de hadde spist mye mindre hvis de ikke var så sultne.

Les også: Dette gjør at du spiser mer

Én måte å unngå å gå helt bananas til middag på er å spise en ordentlig lunsj, helst med magre proteiner og grønnsaker.

Den beste løsningen høres nesten ut som en gåte. ”Spis før du spiser”, er Gullos motto. Det kan for eksempel dreie seg om et gjennomtenkt mellommåltid på vei hjem fra jobb.



Roberts anbefaler å spise en liten bit ost med kraftig smak, for eksempel parmesan eller blåmuggost, på en fullkornskjeks eller en epleskive.

Gullo foreslår en enkel rekecocktail (med omtrent seks reker) eller å dyppe grønnsaksstaver i fettfri gresk yoghurt (som er overraskende mektig og kremaktig) – eller hva som helst som inneholder litt protein og noen få ulike bestanddeler, noe som får deg til å tro at du spiser mye mer enn det du faktisk gjør.


4. Spis forrett

Fyll opp magen med salat før et måltid. Og med ”salat” menes altså hovedsakelig grønne blader med grønnsaker, ikke et par blader isbergsalat under en haug krutonger, bacon, ost og fet dressing. Det gjør nemlig at du spiser mindre av hovedretten.

Les også: Spis saktere – bli slank


Denne lille rakkeren kan gjerne være et bedre alternativ enn en cocktail hvis du prøver å gå ned i vekt. Foto: colourbox.com
Denne lille rakkeren kan gjerne være et bedre alternativ enn en cocktail hvis du prøver å gå ned i vekt. Foto: colourbox.com Vis mer

5. Ta deg en drink

- Det er plass til en drink, sier Gullo.

Men når det er sagt inneholder alkohol mange kalorier, i tillegg til at bare det å drikke i seg selv, særlig på tom mage etter jobb, har en tendens til å stimulere appetitten, føre til all slags tankeløs småspising og generelt få deg til å miste alle hemninger.

Når du er på restaurant anbefaler Gullo deg å bestille vann først, for så å ta et glass vin til maten.

- Man mister lettest kontrollen etter to glass vin før et måltid, sier han.



En annen god måte å beherske deg selv på er å kun bestille én sterk drink, som knapt er blandet ut i det hele tatt. Det at den er så sterk får deg nemlig til å nyte den i små slurker i stedet for å helle den i deg.

I stedet for å bestille en frozen margarita med 250 kalorier anbefaler Slayton deg å prøve en shot god tequila med bare en liten skvett appelsinjuice. Det inneholder bare litt over 100 kalorier, og vil antakelig ta deg tre ganger lengre tid å drikke enn førstnevnte.

Les også: Spar 5000 kalorier

Pass også på tonicen.

- Tonic inneholder like mange kalorier som brus, sier Slayton.

Hvis du ikke kan forestille deg en sommer uten en GT, bør du spørre om å få en lightversjon. Hvis bartenderen ikke har det kan du for eksempel prøve limevodka med Farris.


6. Spis ute

Du kan fortsatt spise ute. Du kan til og med spise pasta eller poteter. Trikset er nemlig å velge ut én fristelse, for så å skygge unna alle de andre. Så hvis du vil ha pasta (og selv da bør du spørre om å få halv porsjon) må du droppe cocktailen, brødet og desserten.

Dette krever at du tenker over hva du har mest lyst på, men disse sekundene med planlegging betyr også at du unngår å sette deg ned, bestille en drink, tankeløst sluke et rundstykke, og dermed føle at du har ødelagt hele slankekuren – for så å gi etter og spise både carbonara og panna cotta.

Les også: Slik blir du lurt til å spise mer


Brød er ikke nødvendigvis roten til alt ondt. Foto: colourbox.com
Brød er ikke nødvendigvis roten til alt ondt. Foto: colourbox.com Vis mer

7. Spis brød





Brød har blitt mye utskjelt i det siste, men det å unngå brød kan faktisk hindre deg i å gå ned i vekt. Mange brødsorter inneholder nemlig mye fiber, og fiber er ifølge Roberts et godt hjelpemiddel i slankekuren.

- Steinaldermennesket spiste rundt 100 gram fiber om dagen, mens vi i dag bare spiser gjennomsnittelig 15 gram, sier Roberts.

Selv vi som ikke drar på mammutjakt trenger nemlig fiber. Via flere ulike studier som er utført ved Tufts University har Roberts og kolleger funnet ut at personer som klarer å gå ned i vekt og holde vekten spiser rundt 45-50 gram fiber om dagen.

Fiber gjør deg mett, regulerer hvor raskt kroppen din bearbeider sukker og kan begrense inntaket av fett og kolesterol.

I butikken bør du gå for brødet med høyest innhold av fiber (sjekk innholdsdeklarasjonen), og på restaurant bør du velge det mørkeste brødet med synlige korn og/eller frø, noe som vanligvis betyr at det er mye fiber i det. Hvis du ikke har noen sperrer når det gjelder brød og rundstykker, bør du også ta det du skal ha og deretter be kelneren om å ta bort brødkurven.

Og mens vi snakker om fiber – poteter inneholder også fiber, og du blir ikke tykk av å spise dem med mindre du spiser et helt spann. Men en potet er ikke alltid en potet – styr for eksempel unna den frityrstekte versjonen med aioli.

Les også: Nyt deg slank


Ha gjerne en sitronskive i vannet hvis du synes at vann er kjedelig i seg selv. Foto: colourbox.com
Ha gjerne en sitronskive i vannet hvis du synes at vann er kjedelig i seg selv. Foto: colourbox.com Vis mer

8. Drikk vann





Fiber og vann går hånd i hånd. Væske gjør nemlig at fiberen utvider seg i magen, noe som gjør at du føler deg mye mettere. Vann er det beste å drikke, men ifølge Roberts fungerer alt som ikke inneholder kalorier fint.

- Hvis du ikke er så glad i å drikke bare vann kan du helle i bitte litt juice, sier hun.

Gullo poengterer at både grønn te og oolong-te kan øke forbrenningen noe (grønn te med fire prosent, oolong-te med hele ti prosent), så det kan være en god idé å drikke disse.

Hvis du heller vil drikke lightbrus er det stort sett også greit, så lenge du ikke overdriver.

- Noen ganger kan søtt avle søtt, sier Slayton.

- Brus kan få deg til å få lyst på noe annet, så vær forsiktig, og drikk maks én lightbrus om dagen.

Les også: 19 grunner til å bli slank


9. Ja, du kan spise dessert

- Hvis du er en slikkmunn trenger du en plan, sier Roberts.

- Du kan for eksempel spise en fet dessert i helgen hvis du bare spiser frukt i ukedagene.

Les også: Flink til å motstå dette?


Få nok søvn og bli slank. Foto: colourbox.com
Få nok søvn og bli slank. Foto: colourbox.com Vis mer

10. Sov av deg kiloene





Øynene dine er ikke det eneste som svulmer opp hvis du ikke får nok søvn – det kan også magen din gjøre. Det å få mindre enn syv timer søvn hver natt over flere dager fører ofte til sug etter søt eller fet mat, og øker nivået av stresshormonet kortisol (som også gjør at du får større appetitt).

Ifølge søvnpsykolog Michael Breus og lege Steven Lamm kan det å sove litt mer hjelpe deg med å gå ned i vekt. De anbefaler derfor slankere å sove minst syv og en halv time hver natt, kutte ned på kaffedrikkingen etter klokka halv tre om ettermiddagen og ikke drikke alkohol de tre siste timene før sengetid.

Les også: Brenn fett hele døgnet


Unn deg en skål med suppe før middagen. Foto: colourbox.com
Unn deg en skål med suppe før middagen. Foto: colourbox.com Vis mer

11. Spis mer

Her er noen matvarer som kan hjelpe deg med å gå ned i vekt.

Egg
Spis to egg om dagen. En studie i The Journal of American College of Nutrition sammenlignet overvektige personer som spiste bagels til frokost og overvektige personer som spiste egg til frokost. Sistnevnte gruppe gikk 65 prosent mer ned i vekt og fikk 83 prosent mindre midjemål enn den første gruppen.

Suppe




Personer som fulgte en kaloriredusert diett og spiste to skåler buljong- eller grønnsaksbasert suppe om dagen, vanligvis før et måltid, gikk ned syv kilo på ett år i en studie utført ved Penn State University, sammenlignet med de fem kiloene personer som spiste samme mengde kalorier i chips eller saltstenger gikk ned.

Suppen får deg til å føle deg mettere (uten så mange kalorier), og du ender opp med å spise mindre av hovedretten.

Les også: Spis sakte, få flat mage

Frukt
Ikke la det bli med et eple om dagen. Overvektige kvinner som spiste 300 kalorier i epler og pærer mens de gikk på en kaloriredusert diett gikk ned mer i vekt enn kvinner som ikke spiste frukt i det hele tatt, fant en brasiliansk studie.

Annen forskning har vist at overvektige mennesker som spiste en halv grapefrukt eller drakk et glass grapefruktjuice før hvert måltid gikk ned 1,6 kilo på tolv uker, i motsetning til bare 0,2 kilo i kontrollgruppen.

Kornblanding
Nattspisere som spiste en skål med kornblanding i stedet for det de vanligvis pleide å spise gikk ned 0,9 kilo i måneden, mens kontrollgruppen bare gikk ned 0,2 kilo, viste forskning utført ved Wayne State University i Detroit.

Fisk
Flere studier viser at det å spise fisk har sammenheng med lavere kroppsvekt. En svensk studie avslørte for eksempel at menn som spiste fisk til lunsj spiste elleve prosent færre kalorier til middag enn de som spiste biff til lunsjen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: