Middag

Bruk dette i pannekakene dine

Havregryn inneholder både sink, magnesium og jern, og gjør dem mye sunnere.

LAG PANNEKAKENE LITT GROVERE: Det finnes flere tips for å gjøre pannekakene dine litt grovere, og en av dem er å bruke havregryn. Ikke bare smaker det godt, men du øker også innholdet av både sink, magnesium og jern, som kan styrke immunforsvaret ditt. Foto: Thinkstock.com
LAG PANNEKAKENE LITT GROVERE: Det finnes flere tips for å gjøre pannekakene dine litt grovere, og en av dem er å bruke havregryn. Ikke bare smaker det godt, men du øker også innholdet av både sink, magnesium og jern, som kan styrke immunforsvaret ditt. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Selv om frokosten ofte blir omtalt som dagens viktigste måltid, skal du slettes ikke kimse av en sunn og god middag.

Etter en lang dag på jobben med høyt tempo, og flere timer siden ditt forrige måltid, har kroppen din sterkt behov for påfyll.

For den optimale effekten skal helst middagstallerkenen din inneholde 2/4 salat eller grønnsaker, 1/4 ris, poteter eller pasta og 1/4 kjøtt, fugl eller fisk.

Med dette i tankene, hva er egentlig status på pannekaker til middag?

LES OGSÅ: Ikke spis for lite mat til middag





MÅ IKKE SERVERES MED SYLTETØY: Den finnes mange måter å gjøre pannekakene dine litt sunnere - det gjelder også hva du fyller dem med.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MÅ IKKE SERVERES MED SYLTETØY: Den finnes mange måter å gjøre pannekakene dine litt sunnere - det gjelder også hva du fyller dem med. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Bytt ut noe av melet med havregryn

– Det er ingenting i veien for å spise pannekaker til middag - bare bytt ut en del av hvetemelet med grovt mel eller havregryn, sier Wenche Andersen, kostholdsøkonom, matjournalist og kokk i innslaget «Wenches kjøkken» på «God Morgen Norge».

I tillegg til grovt mel, kan du nemlig også bruke havregryn i pannekakene. Supermaten vil tilføre pannekakene både sink, magnesium og jern, som bidrar til å styrke immunforsvaret.

Det viktigste innholdet er imidlertid fiber, som hjelper kroppen og kvitte seg med det dårlig kolesterolet i kroppen og hindrer blodsukkeret fra å stige for fort. Det beste av alt - er at havregryn nesten ikke koster noe.

– Bare husk at du ikke erstatter alt hvetemelet med havregryn eller grovt mel, da vil de ikke henge sammen. Istedenfor bør du erstatte halvparten av melet, sier hun til KK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Hun forteller at små grep er viktig for et sunnere kosthold. Veldig mange overdriver i begynnelsen, og ender for eksempel opp med pannekaker som ikke henger sammen.

LES OGSÅ: Blir du slapp etter middag?

MATKUNNSKAP ER VIKTIG: I forbindelse med Helsedirektoratets lansering av den nye nøkkelhull- og kostrådskampanjen «Små grep, stor forskjell», lagde Wenche enkel og sunn mat sammen med barna fra «Barnas Restaurant» på NRK Super. Foto: Tone Ruud Engen
MATKUNNSKAP ER VIKTIG: I forbindelse med Helsedirektoratets lansering av den nye nøkkelhull- og kostrådskampanjen «Små grep, stor forskjell», lagde Wenche enkel og sunn mat sammen med barna fra «Barnas Restaurant» på NRK Super. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

Server med kjøtt og grønnsaker

Men det er også andre grep du kan benytte deg av slik at du kan nyte pannekake-middagen med litt bedre samvittighet.

– La pannekakene være en del av middagen, forteller Wenche.

I forbindelse med Helsedirektoratets lansering av den nye nøkkelhull- og kostrådskampanjen «Små grep, stor forskjell», kan hun fortelle at hun er opptatt av å sette fokus på matglede, fremfor å sette begrensninger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






– Et enkelt og godt grep er å kombinere pannekakene med litt kjøtt, fisk eller grønnsaker til middag, og servere dem med frukt og bær til dessert etterpå, sier hun til KK.no.

Hun forteller at du blant annet kan servere de første pannekakene noe lignende som du gjør med taco, og inkludere litt kjøttdeig og salat. Til dessert følger du opp med syltetøy, frukt eller bær.

Ved å servere de grove pannekakene på denne måten, kan du fortsatt få en middag som er tilnærmet den anbefalte fordelingen av ingredienser og næringsstoffer.

LES OGSÅ: Så enkelt blir middagen litt sunnere

KOMBINER MED KJØTT OG GRØNNSAKER: Istedenfor at hele middagen blir en dessert, kan du inkludere noe kjøtt og grønnsaker i de første pannekakene. Foto: Thinkstock.com
KOMBINER MED KJØTT OG GRØNNSAKER: Istedenfor at hele middagen blir en dessert, kan du inkludere noe kjøtt og grønnsaker i de første pannekakene. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Spis pannekakene til frokost

Andersen kan fortelle at når du bytter ut en del av hvetemelet med et grovere alternativ, blir faktisk ikke pannekaken så ulikt en brødskive.

– Det er faktisk helt greit å spise til frokost, og pannekaken blir ikke så ulik en brødskive.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






– Det blir som med grove vafler til frokost. Eggene bidrar med proteiner, som er supert på morgenen, og de inneholder ikke noe fett eller sukker, sier Andersen.

Hun pleier nemlig å droppe sukkeret i røren, og heller erstatte det med litt sitronsaft, slik at pannekakene fortsatt får en frisk farge.

LES OGSÅ: Bytt ut siktet med fullkorn

HELE NORGES TV-KOKK: Wenche Andresen er kostholdsøkonom, matjournalist og kokk i innslaget «Wenches kjøkken» på «God Morgen Norge». Foto: Tone Ruud Engen
HELE NORGES TV-KOKK: Wenche Andresen er kostholdsøkonom, matjournalist og kokk i innslaget «Wenches kjøkken» på «God Morgen Norge». Foto: Tone Ruud Engen Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer