Grønnsaker

Bruk jula til å spise masse kålrot

Rotgrønnsaken er mager, god og proppfull av næringsstoffer.

SUNN OG GOD: Kålrot er både sunt og godt. Rotfrukten er blant annet spesielt rik på vitamin C, i tillegg til at den er svært mager.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNN OG GOD: Kålrot er både sunt og godt. Rotfrukten er blant annet spesielt rik på vitamin C, i tillegg til at den er svært mager. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Kålrot er en av grønnsakene som er mest forbundet med jul her til lands, og for mange blir ikke julekvelden den samme uten en skikkelig kålrabistabbe til pinnekjøttet. Ellers på året er imidlertid ikke den runde, brun/gule rotfrukten førstevalget til så mange av oss, men dette burde vi faktisk gjøre noe med!I tillegg til å være smakfull, er nemlig kålrot både næringsrikt og kalorifattig, noe som gjør at du kan spise masse av den med svært god samvittighet. LES OGSÅ: Bytt ut poteten med detteNordens appelsinDet lysegule kjøttet er blant annet proppfullt av vitamin C, noe som også er grunnen til at planten omtales som «Nordens appelsin». Som KK.no tidligere har skrevet er vitamin C en antioksidant som bidrar til å nøytralisere frie radikaler (kan skade kroppens celler, proteiner og arvestoff) i kroppen. Vitaminet er også viktig fordi det er med på å regulere kroppens jernopptak, fettforbrenning og holder ved like bindevevet. I tilegg er det mange som sverger til vitamin C for å motvirke forkjølelse. Ifølge Bioforsk varierer C-vitamininnholdet i kålrot (avhengig av type, dyrkningssted) fra 20 - 36 mg /100 g. Til sammenligning ligger poteten på 16 mg/100g, appelsin på 46 -60 mg/100g og norske epler på cirka 10 mg/100g, står det på Matportalen.no (ekstern lenke). Flere undersøkelser har også slått fast at grønnsaker, som kålrot og kål, har en beskyttende effekt mot slag, samt hjerte- og karsykdommer. Blant de mest betydningsfulle stoffgruppene i denne sammenheng er flavonoider i løkvekster, samt glukosinolater, karotener og flavanoider i nettopp kålvekstene. LES OGSÅ: ALT du bør vite om antioksidanterKan brukes til myeHeldigvis for oss er ikke kålroten bare sunn - den er også god, og det finnes utallige ulike tilberedningsmetoder. I tillegg til den klassiske kålrabistappa til jul, er rotgrønnsaken super kokt, stekt, bakt i ovn, eller servert som snacks i rå form. Ifølge Bioforsk kommer den karakteristiske kålrotsmaken av ulike svovelforbindelser. Andre viktige smaksstoffer er glukosinolater.Smaksvariasjonen mellom ulike sorter kålrot kan blant annet forklares med variasjon i typer og mengder av glukosinolater. Men også mange andre faktorer vil påvirke smaken. Balanse mellom sukker og syreinnhold er en faktor, og oppkutting eller knusing av celler aktiverer enzymer som frigjør et vell av smaksstoffer i kålen, står det på Matportalen.no (ekstern lenke). LES OGSÅ: Spis opp grønnsakene dineSkrell og skjærSom nevnt er altså kålrot en meget allsidig grønnsak som kan benyttes i mange ulike retter. Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt (ekstern lenke) er det imidlertid best om du skreller den først. Deretter kan du gjerne skjære den opp i skive eller terning og bruke den i gryteretter eller supper. Kokt kålrot i skiver kan serveres som grønnsak til fisk og kjøtt, og ellers kan rotfrukten brukes i stappe, strimlet rå i wok, eller i skiver gratinert i ovn. Et annet tips er å rive den og servere den naturell som råkost, bruke den i salat, eller skjære staver som snacks med dip. LES OGSÅ: Selleri er mye sunnere enn du trorEksempler på gode oppskrifter med kålrot finner du nedenfor: Klassisk kålrabistappe1 kg kålrabi2 gulrøttersalt og pepper3 ss smør1 dl kremfløteSkrell og del gulrot og kålrabi i biter. Kok dem møre i lettsaltet vann, hell av kokevannet og mos grønnsakene. Ha i fløte og smør og erstatt eventuelt litt av fløten med stekesjy. Smak til med salt og pepper.Kyllinglår med rotgrønnsaker i appelsinsaus (2-3 porsjoner)4 grillede kyllinglår1/2 kålrot3-4 gulrøtter1/2 sellerirotevt. litt persillerot2 1/2 dl appelsinjus1/2 dl vann1/2 dl soyasaus2 ss smørsalt og pepperhakket timian eller persilleDel grønnsakene i forholdsvis grove biter og brun dem i en stor stekepanne eller kjele med litt smør. Legg i kyllinglårene og ha i appelsinjus, vann, soyasaus og krydderurter. Ha over lokk og la det småkoke i 10-15 minutter. Ta av lokket og sett pannen i stekeovnen ved 225 °C i ca. 5 minutter til skinnet på kyllingen blir sprøtt. Dryss over litt mer krydderurter rett før servering.Terte med ost og rotfrukt1 pk. dypfryst butterdeig, ev. lag paideig selv2 kokte rødbeter1 kålrot1 sellerirot2 ss olivenolje, plussgodt salt200 g chèvre, fransk geitost1/2 beger ricotta2 ts fersk timian,finhakket, nykvernet pepper1 dl revet fontinaost eller annen godt, lagret ostLegg butterdeigplatene på benken og la dem tine. Sett ovnen på 190°. Kjevle ut 3–4 plater, det kommer litt an på hvor stor form du har. Kjevle til nesten dobbel størrelse. Legg dem i bunnen og opp langs kantene på formen, klem sammen i skjøtene. Skjær vekk overflødig deig. Forstek paiskallet i 15–20 minutter. Sett formen på en rist og avkjøl. Rens kålrot og selleri og skjær dem i cirka 3 mm tykke skiver. La dem koke knapt møre i lettsaltet vann. Del rødbetene i skiver også. Sett opp ovnstemperaturen til 220. Bland sammen chèvre, ricotta og hakket timian; smak til med pepper. Smør blandingen på paiskallet. Legg på rotgrønnsakene, strø lett over med litt salt. Legg på revet ost og ha på nykvernet pepper.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer