MMMM...: Pizza er herlig helgmat. Tar du på litt krydder, som paprikapulver, kan imidlerid den relativt fete retten bli litt sunnere, hvertfall for hjertet ditt.  Foto: Thinkstock
MMMM...: Pizza er herlig helgmat. Tar du på litt krydder, som paprikapulver, kan imidlerid den relativt fete retten bli litt sunnere, hvertfall for hjertet ditt. Foto: Thinkstock Vis mer

Krydder

Bruk mer krydder til fet mat

Ha litt kanel, paprikapulver eller gurkemeie på, og gjør hjertet ditt en tjeneste.





Har du opplevd å bli frarøvet krydderbøssen ved matbordet?

Så sant det ikke er saltbøssen du klamrer deg fast til, er det faktisk bare sunt å bruke krydder til maten.

Spesielt hvis du skal spise fet mat.

En ny studie viser nemlig at krydder som gurkemeie, kanel og paprikapulver kan redusere påkjenningen det usunne fettet har på hjertet ditt, skriver Marie Claire (ekstern lenke) på sin helsenettside.

LES OGSÅ: Slik kommer du i kolesterolbalanse

Slik blir maten sunnere

Fet mat trenger ikke være usunt, men hvis du velger mat med feil type fett kan slike måltider være skadelig for både kroppen og hjertet.

Nå har forskere fra Penn State University funnet ut at krydder rike på antioksidanter kan redusere stress som fete måltider påfører hjertet.

Mat som inneholder mye mettet fett legger ekstra stress på hjertet ved å bygge opp triglyserider som lagres i fettcellene, og øker risikoen for hjerte- og karsykdom.

Krydder som gurkemeie, kanel og paprikapulver kan se ut til å redusere denne effekten.

LES OGSÅ: Safran - Krydderet med uante helseeffekter

Reduserte stresset med 30 prosent

- Funnene våre viser at ved å tilsette krydder til et måltid som inneholder mye fett reduseres responsen av triglyserider med 30 prosent, sammenlignet med et måltid som ikke inneholder krydder, forteller lederen av studien, Sheila West, til nettsiden.

I studien ble det forberedt to måltider som var helt like, bortsett fra at den ene porsjonen inneholdt kulinarisk krydder.

Etter at deltakerne hadde spist maten, tok forskerne blodprøver fra dem hvert 30. minutt de neste tre timene.

Måltidet som inneholdt krydderne gjorde at aktiviteten av antioksidanter i blodet økte med 13 prosent og insulinresponsen gikk ned med 20 prosent.

- Antioksidanter, som i krydder, kan være viktig for å redusere oksidativt stress og dermed risikoen for kroniske sykdommer, forteller West.

LES OGSÅ: Ost, brus og fet mat kan gi magetrøbbel

Noe du lurer på? Spør KK.no

Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

BRUK MER KRYDDER: Gurkemeie, kanel og paprikapulver kan redusere stresset fet mat påfører hjertet ditt.  Foto: iStockphoto
BRUK MER KRYDDER: Gurkemeie, kanel og paprikapulver kan redusere stresset fet mat påfører hjertet ditt. Foto: iStockphoto Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: