HUSK NOK SOLKREM: Ifølge Kreftforeningen glemmer mange av oss å bruke nok solkrem når vi smører huden. Den anbefalte mengden er én hel håndfull på én kropp.  Foto: Getty Images
HUSK NOK SOLKREM: Ifølge Kreftforeningen glemmer mange av oss å bruke nok solkrem når vi smører huden. Den anbefalte mengden er én hel håndfull på én kropp. Foto: Getty Images Vis mer

Solkrem

Bruk én håndfull solkrem til én kropp

Ellers har ikke solkremen den beskyttende faktoren du tror.

Faktor 15 med UVA-beskyttelse er som regel tilstrekkelig for de aller fleste nordmenn.

Har du svært sensitiv hud, eller er sårbar for sol på visse kroppsdeler (som for eksempel nese) lønner det seg imidlertid å bruke en sterkere faktor, står det på Kreftforeningens nettsider (ekstern lenke).

Én håndfull til én kropp

Selv om stadig flere av oss blir flinke til å bruke solkrem – og da særlig vi kvinner, som ofte er mer bekymret for rynker, er det én ting vi ofte har en tendens til å glemme – nemlig å smøre oss nok.

Ifølge Kreftforeningen smører de fleste seg med altfor lite solkrem, og dette gjør faktisk at beskyttelsen tilsvarer en langt lavere faktor enn det man tror.

For at en solkrem skal være effektiv og beskytte huden, må du nemlig smøre jevnt og bruke en mengde tilsvarende én håndfull krem til en hel kropp. Husk at også hender, føtter, nakke og øreflipper må smøres. Det samme gjelder for ansikt, som er kroppsdelen som er mest utsatt for sol.

Bruk sterk faktor i ansikt

Det kan også være lurt å benytte en egen krem med sterkere faktor til ansiktet, både for å redusere solskader, pigmentflekker og utvikling av rynker.

UVA-strålene påvirker nemlig elastisiteten i huden slik at dannelsen av rynker skjer tidligere hvis huden utsettes for mye sol.

Og siden vinterblek hud blir mye lettere brent, er det lurt å sole seg sakte, og la huden få regelmessige pauser (helst mellom klokken 12.00 og 15.00 – da solen er sterkest) fra strålene.

Husk også å smøre deg minst hver 2. til 3. time hvis du er mye i solen (og etter hvert bad hvis ikke solkremen er vannfast). Du må også tilpasse styrken på solkremen etter forholdene der du er (denne geniale appen kan hjelpe deg med det).

Skal du på fjellet i påsken er det for eksempel lurt å huske på at ren snø reflekterer opp til 90 prosent av UV-strålingen og at intensiteten på UV-strålingen øker med 4 prosent for hver 300 meter i høyden.

Hvilken hudtype har du?

Hvor mye sol du tåler og hva slags solkrem du bør bruke kommer også an på hudtypen din.

Mer info om de ulike typene og kjennetegn finner du nedenfor:
(Kilde: Kreftforeningen.no – ekstern lenke)

LES OGSÅ: Tull å ta solarium før ferien

Hudtype1
Blir lett rød og sjelden eller aldri brun. Har lys, ømfintlig
hud og iblant fregner. Ofte lys blond eller rødhåret.
Anbefaling:
Beskytt deg godt mot solen med lette sommerklær, solbriller
og noe på hodet. I tillegg bør du bruke solkrem med minst faktor 15 på ubeskyttet hud.

Hudtype2
Blir nesten alltid rød og av og til brun. Har lys hud og ofte blondt hår, men også mørkblonde kan ha hudtype2.
Anbefaling:
Ikke bruk mindre enn solfaktor 15 i solen, og bruk klær, solbriller og noe på hodet.

Hudtype3
Blir rød av og til, men alltid brun etter hvert.
Anbefaling:
Begynn med korte perioder i solen når huden er uvant med sol, senere kan tiden i solen økes. Bruk solfaktor 15, klær og solbriller for å minske risikoen for at du brenner deg.

Hudtype 4
Aldri rød, alltid brun. Hudtype4 er vanlig i landene rundt Middelhavet.
Anbefaling:
Har en naturlig bra solbeskyttelse, og blir lett brun.
Skal du være ute lenge, bør du likevel ta på litt klær og
bruke solfaktor 15.

Hudtype 5 og 6
Har naturlig svart/brun hud og oftest mørk brune øyne og svart/brunt hår.
Anbefaling:
Har naturlig god solbeskyttelse og vil sjelden være utsatt i Norge. Kan likevel ta pauser fra solen midt på dagen der UV-indeksen er svært høy.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: