Grønnsaker

Bruk stangselleri i middagen

Grønnsaken er proppfull av næringsstoffer og så mager at du kan spise så mye du vil.

BRUK MER STANGSELLERI I MATLAGINGEN: Den kan både kokes, stekes og smørdampes, og funkerer ypperlig til mange ulike retter. I tillegg er den proppfull av næringsstoffer og bra for fordøyelsen.  Foto: Thinkstock.com
BRUK MER STANGSELLERI I MATLAGINGEN: Den kan både kokes, stekes og smørdampes, og funkerer ypperlig til mange ulike retter. I tillegg er den proppfull av næringsstoffer og bra for fordøyelsen. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hva pleier du å gå for når du står foran grønnsaksdisken? Er du blant dem som alltid pleier å ta med deg brokkoli, gulrøtter og agurk?

Vel, da er det god grunn til å gjøre en forandring.

Det er klart at disse også har en rekke nyttige funksjoner for kroppen din, men det finnes mange andre grønnsaker - som kanskje ikke er fullt så vanlige - som likevel er fulle av næringsstoffer.

Blant annet bør du spise mer stangselleri!

LES OGSÅ: Sjekk hvorfor du bør rive osten

Rik på næringsstoffer og bra for fordøyelsen

Stangselleri - også kalt stilkselleri - er en toårig urt som opprinnelig kommer fra Asia, men var tidlig kjent i Europa, skriver Frukt.no.

Stangsellerien er i nær slekt med sellerirot, og i likhet med selleriroten er den en kilde til mange viktige næringsstoffer. Blant annet inneholder den store mengder kalium, i tillegg til vitamin C og B - som er spesielt viktig når du skal ta vare på huden din.

Grønnsaken er også rik på mineralene kalsium, fosfor og magnesium, og er fra gammelt av blitt brukt som en medisinsk urt.

Stangselleri er nemlig spesielt gunstig for fordøyelsen din - den skal kunne hjelpe mot luftproblemer, i tillegg til at den tidligere er blitt brukt mot sykdommer som gastritt og enteritt.

LES OGSÅ: Snopet du bør droppe på kino

celery Foto: Getty Images/iStockphoto
celery Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kan hjelpe deg ned i vekt

I tillegg har stangselleri en annen fordel. Siden den inneholder svært lite kalorier kan den hjelpe deg ned i vekt.

Faktisk inneholder stangselleri mindre kalorier enn det kroppen din bruker på å fordøye den. Du kan med andre ord spise så mye du vil!

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Det er imidlertid viktig å merke seg at det ikke er mulig å «nulle ut» inntak av kaloririk mat som brownies, potetchips og smågodt med slankemat som stangselleri, men det er et ypperlig alterntiv til disse godsakene.

Neste gang du kjenner søtsuget bør du strekke deg etter stangsellerien først, og deretter se om det frister med potetchips og andre godsaker.

LES OGSÅ: Gjem godteskålen på søndag

Slik kan du bruke dem

Stangselleri brukes ofte rå som tilbehør til ost, som snacks alene eller sammen med dip. Hvis du også vil ha en litt sunnere dipp, kan du prøve å bytte ut rømmen med yoghurt.

Du kan også bruke grønnsaken i salater - for eksempel i waldorfsalat.

Mange glemmer nok imidlertid at den også kan kokes, smørdampes eller stekes, og dermed brukes som tilbehør til kjøtt. Eventuelt kan du bruke den i wok.

Husk at det bare er den nederste delen av de lange, saftige og sprø stilkene som er handelsvare. Fargen kan variere fra lys gul til mørk grønn.

Selleri har en kraftig lukt og en mild karekteristisk smak.

LES OGSÅ: Brent kjelen eller pannen svart?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer