Helse

Bruker du betakaroten?

Hold deg unna dette kosttilskuddet!

BETAKAROTEN: Et fargestoff du ikke vil ha for mye av. Foto: All Over Press
BETAKAROTEN: Et fargestoff du ikke vil ha for mye av. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Nordmenn bruker gjennomsnittlig to milliarder kroner i året på kosttilskudd.

Overdreven bruk av kosttilskudd er ikke spesielt gunstig, og det viser seg at det spesielt gjelder inntaket av betakaroten.

GRØNNSAKER: Du får i deg nok betakaroten her. La denne maten stå fremme og vi lover deg du kommer til å spise mer av den. Foto: All Over Press
GRØNNSAKER: Du får i deg nok betakaroten her. La denne maten stå fremme og vi lover deg du kommer til å spise mer av den. Foto: All Over Press Vis mer

Brunfarge på dyr bekostning

Det er kanskje allerede kjent at nordmenn bruker betakaroten som et virkemiddel for å bli brunere. Men er det egentlig verdt det?

Selv om betakaroten kan omdannes til vitamin A i kroppen, går den ikke under klassen «vitaminer og mineraler». Betakaroten er et fargestoff som finnes i planter og tilhører familien karotenoider. Stoffet lagres i hudcellene hvor de setter fart på dannelsen av kroppens egne fargepigmenter.

Betakaroten finnes i grønnsaker som gulrøtter, brokkoli og tomat - altså grønnsaker med sterk farge.

Etter en gjennomgang av 67 tidligere studier på kosttilskudd, med totalt 233.000 deltakere, konkluderte imidlertid danske forskere med at antioksidanter i pilleform ikke gjør mennesker sunnere, skriver ABC Nyheter.

LES OGSÅ: Advarer mot multivitaminer og kosttilskudd

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Dette er heller ikke den eneste studien, som viser at kosttilskudd ikke nødvendigvis bare har fordeler.

Professor Lars Vatten ved NTNU er en av Norges fremste epidemiologer. Han viser til en undersøkelse som bekrefter sammenhengen mellom betakaroten og lungekreft:

– For en del år tilbake testet man ut betakaroten i forhold til lungekreft, hvor halvparten fikk betakaroten som kosttilskudd. Denne undersøkelsen ble avbrutt, fordi det viste seg at dødeligheten økte blant de som fikk betakaroten, forteller professor Vatten til Forskning.no.

LES OGSÅ: Vitaminene du bør droppe hvis du er syk.

Kjent ernæringsfysiolog støtter teorien

Kostholdsekspert og ernæringsfysiolog Tine Sundfør støtter teorien og advarer spesielt personer som røyker mot å ta betakaroten.

– Studier har vist at betakaroten-tilskudd øker risikoen for lungkreft hos menn som røyker og det er sannsynlig å tro at dette også er tilfelle for kvinner, sier hun til KK.no.

– Jeg vil advare kvinner som røyker mot å ta tilskudd av betakaroten. Det må understrekes at det ikke er vist å være negativit til å spise matvarer med høyt innhold av betakaroten.

GULROT: En kilde som er rik på naturlig betakaroten. Foto: All Over Press
GULROT: En kilde som er rik på naturlig betakaroten. Foto: All Over Press Vis mer

Hvor mye er for mye?

– Hvis du snur oppbevaringsboksen til kosttilskuddet, skal du finne merket ETA/DHA. Til sammen skal det være omkring et gram av av disse totalt, forklarer Sundfør.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Betakaroten er bra å spise når det kommer fra frukt og grønt, men det er ikke et essensielt stoff vi trenger å tilføre kroppen daglig.

– Vi får det vi trenger fra et vanlig variert kosthold. Vi bør bli flinkere til å stille spørsmål rundt bruken av kosttilskudd, forteller Sundfør til KK.

Litt er bra. Dobbelt så mye er ikke nødvendigvis dobbelt så bra, mener ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Husk også at hvis du er usikker på om du har mangelsykdommer, bør du oppsøke lege og få det konstatert fremfor at du selvdiagnostiserer.

LES OGSÅ: Sliter du med eksem? Små doser betakaroten kan hjelpe!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer