FORSKJELLIG BRUK: Det er ikke ett fett hvilken olje du bruker i matlagingen. Foto: Colourbox
FORSKJELLIG BRUK: Det er ikke ett fett hvilken olje du bruker i matlagingen. Foto: Colourbox
Kosthold

Bruker du riktig olje i maten?

Her er oversikten!

Du vet at det er bedre å steke mat i olje enn i smør og margarin. Og du vet sikkert at noen oljer er veldig sunne og bra for deg. Se forresten andre fettyper du bør spise her.

Men vet du hvilken olje du skal bruke til hva?

Det er ikke så lett å holde tunga rett i munnen i mylderet av matoljer. Du kan velge mellom olivenolje, rapsolje, solsikkeolje, maisolje, soyaolje ...

LES OGSÅ: Slik blir grillmaten sunnere

Forskjellige egenskaper

Og det er ikke slik at du skal bruke samme olje i dressingen som i stekepanna. Det er nemlig ikke alle oljer som tåler varme så godt, og noen setter smak på maten.

På samme måte er det noen oljer som ikke er spesielt gode å bruke på salaten.

Her er en oversikt over hvilke oljer du skal bruke til hva:

NAM: Asiatisk mat får en ekstra piff om du bruker sesamolje. Foto: Colourbox
NAM: Asiatisk mat får en ekstra piff om du bruker sesamolje. Foto: Colourbox Vis mer

Dressingoljer

Dressingoljer er oljer som skal brukes kalde på salaten eller som ekstra garnityr på en rett. Her er det viktig å bruke kvalitetsolje for å få en med god smak. Den vanligste er extra virgin olivenolje, og den passer utmerket til salater. Dersom du lager asiatisk mat, er sesamolje et alternativ. En nudelsalat får en ekstra piff om du lager en dressing med sesamolje, soyasaus og ingefær.



Stekeoljer

Skal du steke noe, kan du godt bruke olivenolje, men du bør ikke kaste bort dyr extra virgin olivenolje på dette, for den gode smaken blir borte når du varmer oljen. Det holder altså med en rimeligere variant. Olivenolje tåler ikke så høye temperaturer, men egner seg for eksempel hvis du så vidt skal brune maten. Sesamolje fungerer også fint til steking, og spesielt til asiatisk mat. Bare husk at det er den lyse oljen du skal bruke. Den mørke sesamoljen er laget av ristede sesasmfrø og egner seg best til salater.

Maisolje og soyaolje er andre alternativer, og disse oljene er ganske smakløse, og setter ikke preg på maten på noen måte. Gode valg for deg som ikke synes mat stekt i olivenolje er så godt. De tåler veldig høye temperaturer, så de passer bra for fritering. Det samme gjelder solsikkeolje, som dessuten inneholder mye vitamin E. Rapsolje egner seg også bra for steking. Uansett hvilken olje du bruker bør du passe på at ikke temperaturen blir så høy at oljen begynner å ryke.

Bakeoljer

Skal du bake brød, kan du fint bruke olivenolje, solsikkeolje, maisolje eller rapsolje. Skal du bake boller og kaker, bør du ikke bruke olivenolje, da denne gir for sterk smak. Velg heller en av de andre variantene. Men for å være ærlig, blir boller og kaker best om du bruker smør. Hvis du ikke spiser det hver dag, så skal du unne deg smør til søtbaksten.

Slik skal oljen lagres

Olje holder seg best på et mørkt sted (det er derfor flaskene ofte er mørke), som i kjøkkenskapet. Du kan også ha den i kjøleskapet, men da tar det litt tid før den er klar til å brukes, fordi den gjerne stivner. Olje har som regel holdbarhet i 12 måneder. Lukter den harskt, så kaster du den.






Til forsiden