BRUNE EGG: Det er ingen ernæringsmessig forskjell på de brune og hvite eggene, så hvilke du velger har svært lite å si. Foto: Thinkstock
BRUNE EGG: Det er ingen ernæringsmessig forskjell på de brune og hvite eggene, så hvilke du velger har svært lite å si. Foto: Thinkstock Vis mer

Egg

Brune egg er ikke sunnere enn hvite

Ta knekken på egg-mytene en gang for alle...

Er du en av dem som bevisst plukker med deg de brune eggene i butikken fordi du tror de er sunnere? De ser jo liksom litt mer «naturlige» ut...

Vel, da må vi dessverre skuffe deg.

LES OGSÅ: Slik koker du egget perfekt

BRUNT VERSUS HVITT: Fargen på eggene har ikke sammenheng med fargen på høna - slik mange tror, men fargen på øresteinene inne i øret til høna. Foto: Quade - Fotolia
BRUNT VERSUS HVITT: Fargen på eggene har ikke sammenheng med fargen på høna - slik mange tror, men fargen på øresteinene inne i øret til høna. Foto: Quade - Fotolia Vis mer

Ingen forskjell

Ifølge klinisk ernæringsfysiolog Jacob Juel Christensen - som jobber på Universitetet i Oslo og er svarlege på Lommelegen.no, er det absolutt ingenting som skiller eggene fra hverandre - annet enn fargen.





– Det er ingen ernæringsmessig forskjell på de brune og hvite eggene, så hvilke du velger har svært lite å si.

– Er du ute etter de beste eggene kan du eventuelt gå for de fra frittgående høns, da produksjonen er bedre for dyrene, forteller han til KK.no.

Årsakent til at noen egg er brune og noen er hvite, er resultat av fargen på øresteinene inne i øret til høna. Det er dette som avgjør fargen på eggene, ikke fjærfargen - slik mange tror.

LES OGSÅ: Derfor er eggdeleren så genial

EGGEPLOMME: Eggeplommen inneholder mye kolesterol. Derfor bør man begrense seg til tre til fire egg i uken.  Foto: Thinkstock.com
EGGEPLOMME: Eggeplommen inneholder mye kolesterol. Derfor bør man begrense seg til tre til fire egg i uken. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Økt kolesterol

Egg er både sunt og godt for helsen. Det er også en fin matvare med høy konsentrasjon av næringsstoffer som er bra for kroppen.

Egg er god en kilde til mineraler. Både jern, kalsium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, sink og selen skjuler seg bak det hvite eller brune skallet. I tillegg er det proppet med A, B, D, E og K-vitaminer.

Men selv om egget har mange helsefordeler, skal du ikke overdrive inntaket av frokostfavoritten.

Egg inneholder nemlig en god del kolesterol, og et for høyt inntak av dette kan medvirke til hjerte- og karsykdommer, som er den hyppigste dødsårsaken blant norske kvinner.

– Eggeplommen inneholder mye kolesterol, som for enkelte kan gi utslag i økt blodkolesterol. Derfor bør man begrense inntaket egg til tre-fire stykk per uke, medregnet egg i matlagingen, sier Juel Christensen:

– I praksis betyr dette at man maksimalt bør innta ett eller to egg, til for eksempel frokost, i uken, forteller han.

LES OGSÅ: Du bør spise egg til frokost

(saken fortsetter under bildet)






Har blitt litt sunnere

Tidligere har KK.no skrevet at forskere har funnet ut at dagens egg inneholder mindre fett, kolesterol og kalorier, og mer D-vitamin enn det vi tidligere har trodd.

En studie - som ble gjennomført av forskere fra Institute of Food Research, viste at et vanlig, middels stort egg nå inneholder nesten 25 prosent mindre mettet fett, enn et egg du ville kjøpt i 1980.

Et egg inneholder i dag rundt 1,3 gram av det usunne fettet, fremfor 1,7 gram - slik det var før.

Sett i forhold til helseekspertenes anbefaling, som er å holde seg til under 20 gram mettet fett per dag, er derfor egg ganske så sunt å spise.

Du bør likevel følge Juel Christensens råd, og ikke spise mer enn tre til fire stykker i uken.

LES OGSÅ: Trøtt og sliten? Spis tunfisk, egg, avokado og kylling!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: