I motsetning til hva man kanskje skulle tro, er det de yngste forbrukerne som er mest opptatt av helsa. 80% av de spurte mellom 15 og 24 år velger vann for å være sunne. Og vann selger som aldri før. De siste salgstallene fra analyseinstituttet AC Nielsen viser at markedet har økt med over 80% siden i fjor. Olden, som er den aktøren som vokser mest, har doblet salget siden samme periode i fjor.
- Det er positivt å se at nordmenn, og særlig de unge, bevisst legger om sitt drikkemønster i den hensikt å få en sunnere livsstil. Ser vi på hvem og hva som påvirker våre drikkevalg, er det faktisk «helsepersonell» og «negativt fokus på enkelte drikker i mediene» som trekkes frem som viktigst. Reklame derimot, kommer nederst på listen. Dette viser nok en gang at dagens befolkning er svært opptatt av helse- og kostholdsforbedringer. Det har blitt flaut å drikke brus, sier administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier, Lars Midtgaard.
Det stadig mer tilgjengelige flaskevannet gjør det enklere for nordmenn å velge sunnere alternativer enn sukkerrik brus. Fire av ti sier at den økte tilgjengeligheten har påvirket bruken av flaskevann. Samtidig blir vi påvirket av hva som sies og skrives om usunne drikkevarer. 36 prosent av de spurte sier at de føler seg bedre dersom de blir observert av andre med en flaske vann i hånden fremfor en flaske brus.
- I aldersgruppen 60+ oppgir oppunder halvparten av de spurte at de heller vil observeres med vannflaske enn brusflaske i hånden. Dette er et tydelig signal om at de eldre er minst like opptatt av å fremstå som sunne som yngre mennesker, sier Midtgaard.