FARLIG GODT: Brus skal drikkes med måte. Foto: Getty Images
FARLIG GODT: Brus skal drikkes med måte. Foto: Getty Images Vis mer

Brus

Brus øker risikoen for astma

Enda en god grunn til å droppe den usunne væsken.

Brus er ikke akkurat helsekost, for den er full av sukker vi ikke trenger. Drikker du brus hver dag, kan det gjøre deg magefeit viser ny dansk forskning.

LES OGSÅ: Drikke som saboterer slankekuren

Nå kommer det dessuten forskningsresultater som viser at å drikke mye brus kan øke risikoen for å utvikle astma eller KOLS. Det skriver ScienceDaily (ekstern lenke).

Med brus regnes både vanlig brus som Cola, Sprite osv., men også lemonade, Powerade, Gatorade og andre søte leskedrikker.

Forskere i Australia gjorde en studie over to år som viste at jo mer brus testpersonene drakk daglig, jo større var risikoen for at de utviklet astma eller KOLS. 13,3 prosent av testpersonene med astma og 15,6 prosent av testpersonene med KOLS drakk mer enn en halvliter brus om dagen.

Vi forbinder jo ofte KOLS med røyking, og studien viste også at de som både drakk mye brus OG røykte hadde enda større risiko for å utvikle KOLS.

Begrens brusdrikkingen

Det er ikke bra å drikke brus, og det hjelper ikke så veldig om den er sukkerfri, heller. Den er ikke spesielt sunn selv om den ikke innneholder kalorier. Kroppen får det samme suget etter sukker, og dermed blir du fort avhengig selv av den sukkerfrie varianten.

LES OGSÅ: Advarer gravide mot å drikke lettbrus

Brus bør sees på som vin - det er noe du drikker innimellom for å kose deg, ikke for å bælme nedpå for å slukke tørsten.

Er du veldig glad i brus, bør du inngå en avtale med eg selv om hvor mye brus du skal få lov å drikke i uka. Brus er uansett ikke en hverdagsdrikk, så bestem deg for at du holder brusdrikkingen til helgen, og begrenser deg til maks 0.5 eller 1 liters konsum.

LES OGSÅ: Derfor bør kvinner kutte ned på sukkerdrikkingen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: