SKUMMET MELK OG LETT MELK - SER LIKT UT, MEN....: Du kan spare mange kcal på å bytte ut lettmelken (til høyre på bildet) med skummet melk.  Foto: KK
SKUMMET MELK OG LETT MELK - SER LIKT UT, MEN....: Du kan spare mange kcal på å bytte ut lettmelken (til høyre på bildet) med skummet melk. Foto: KK Vis mer

Melk

Bytt melk og spar 2688 kcal!

- Kan ha mye å si for vekten i lengden, sier ekspert.

Publisert

KK.NO – LETT START: Mange små, men viktige grep i hverdagen kan i sum ha stor betydning for helsen. 

 - Alle matvarer som vi bruker daglig og gjerne flere ganger hver dag, har stor betydning for det totale kostholdet, forteller Jeanette Roede, konseptsjef og ernæringsekspert i Grete Roede AS til KK.no. 

Mange av matvarene du ikke tenker så mye over i hverdagen, som for eksempel hvilket pålegg du har på frokostskiva, hvordan kjøttdeig til velger til tacoen og hva slags melk du drikker til kvelds, kan altså ha mye å si for kaloriinntaket og ikke minst vekten din. 

ENKLE MATBYTTER: Kan, ifølge Jeanette Roede, utgjøre en stor forskjell for det totale kaloriinntaket ditt.
ENKLE MATBYTTER: Kan, ifølge Jeanette Roede, utgjøre en stor forskjell for det totale kaloriinntaket ditt. Vis mer

Ønsker du å spise litt magrere, eller kanskje gå ned noen kilo, kan det være smart å gjøre noen enkle kostholdsbytter

LES OGSÅ: Dette bør du vite om ferdigmat

Nedenfor får du Jeanette Roedes anbefalinger: 

1.  Bytt ut Lettmelk med Skummet melk

Antall kalorier spart per glass er 16 kcal. 

2 glass daglig i 12 uker er 2688 kcal spart , som er 0,4 kg potensiell vektreduksjon.

- Alle matvarer som vi bruker daglig og gjerne flere ganger hver dag, har stor betydning for det totale kostholdet. Melk er en slik matvare. Selv om ikke forskjellen i energiinntak per glass er så stor, utgjør det en stor forskjell gjennom et helt år. Velg derfor Ekstra Lett eller Skummet. Kalsiuminnhold er det samme i de lettere typene, forteller Jeanette. 

2. Bytt ut Creme Fraiche og Seterrømme med Lettrømme . 

Antall kalorier spart per servering er 45 kcal.

4 ss i uken i 12 uker er 1056 kcal spart, som er drøyt 0,1 kg potensiell vektreduksjon. 
Bytter du videre ut med Ekstra Lett rømme 10 % spares det totalt 65 kcal, eller 1560 kcal på 12 uker (0,2 kg potensiell vektreduksjon).

LES OGSÅ: Slik kan ost hjelpe deg ned i vekt

2. Bytt ut gulost, fet type, med Lettere gulost . 

En skive (15 gram) inneholder henholdsvis 50 kcal og 33 kcal, og fettmengden er under halvparten så liten i lettosten. 

– Nordmenn elsker ost og vi spiser mye gulost. En endring av type ost kan derfor bety stor forskjell for mange. Er du blant dem som spiser mye ost er mitt råd enten å velge en lettere ost eller å bytte ut noen brødskiver med ost med annet pålegg, som for eksempel fisk. Det vil gi en sunnere fettsammensetning i kostholdet totalt, forklarer Jeanette:

LETT GULOST: Velg den lette gulosten om du ønsker å passe vekten.
LETT GULOST: Velg den lette gulosten om du ønsker å passe vekten. Vis mer

- I forhold til osten er det ikke så mye å spare per brødskive, 17 kcal totalt, men om du gjør dette på en brødskive i noen uker, sparer du omtrent 3000 kcal, som alene vil gi nærmere et halvt kilos vekttap. Bytter du til smørbar magerost sparer du enda mer. 

LES OGSÅ: Spar 1500 kcal på én kveld

3. Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig,

Eller gå fra 14 gram fett per 100 gram til 5 gram fett per 100 gram

– Dette er etter min mening et enkelt valg. Karbonadedeigen har alle de samme bruksmulighetene som kjøttdeig, men gir deg mye mindre fett og kalorier, og mer proteiner (cirka 2 gram mer per 100 gram). Om du spiser mat med kjøttdeig to ganger i uken, og bytter til karbonadedeig, kan det gi et vekttap på omkring 1 kilo, forklarer Jeanette. 

4. Bytt ut salami, fet type, med Go og mager Salami (Gilde).

Per porsjon av to salamiskiver sparer du bare 110 kcal, men om du gjør dette på en brødskive over noen uker sparer du bortimot 4000 kcal.

LES OGSÅ: Dette pålegget bør du spare til helgen

Lett start

I hele januar vil KK.no, i samarbeid med Grete Roede, gi deg relevante nyheter og saker (Lett start) som kan hjelpe deg nå målet ditt – uansett om det er å gå ned i vekt, eller bare rydde litt opp i kosthold og helse.

Første sak - om hvordan du kan gå ned en halv kilo i uken, leser du her!

Tips til sunne oppskrifter får du mer av på Grete Roedes nettsider!

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer