JA TAKK TIL BLÅBÆR: Å starte dagen med blåbær er kjempelurt. Du får i deg flust av viktige antioksidanter! Foto: Getty Images/iStockphoto
JA TAKK TIL BLÅBÆR: Å starte dagen med blåbær er kjempelurt. Du får i deg flust av viktige antioksidanter! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Kostholdsråd

Bytt ut banan med blåbær

Og sjekk flere enkle matbytte-tips for et sunnere kosthold.

Så lenge du spiser variert mat, begrenser inntaket av mettet fett og sukker, og prøver å følge regelen om at minst 1/3 av middagstallerkenen skal bestå av grønnsaker, har du et bra kosthold.

Men det kan sikkert bli enda litt sunnere, uten at du må ta drastiske grep av den grunn.

Her er åtte forslag til enkle bytter du kan gjøre som ikke krever de største forsakelsene:

OMEGA 3-KILDE: Økologisk melk gir deg faktisk omega 3. Foto: Thinkstock
OMEGA 3-KILDE: Økologisk melk gir deg faktisk omega 3. Foto: Thinkstock Vis mer

Bytt bananen med blåbær

Spiser du müsli til frokost? Da er det godt å ha frukt oppi. Men om du pleier å bruke banan, bør du bytte ut den med blåbær. Det er ikke noe galt med banan. Den metter godt, inneholder en del kalium, og skal visstnok også kunne forebygge hovne og trøtte øyne. Men skal du velge én frukt, så er det enda bedre med blåbær, for de er fulle av antioksidanter som holder deg ung, spesielt i hodet.

Blåbær kan nemlig forebygge alzheimer og demens, i tillegg reduserer bærene risikoen for hjerteinfarkt. Det aller beste er å spise selvplukkede bær (sett av noen dager i august og fyll fryseren), ellers er faktisk de frosne, små blåbærene i frysedisken i dagligvarebutikken bedre enn de friske, for de er av den amerikanske typen som er hvite inni. Det er nemlig i den lilla fargen at de sunne antioksidantene befinner seg, så de små blåbærene som også er lilla inni er sunnere.

LES OGSÅ: Det enkleste grepet for et sunt hjerte: Spis olivenolje daglig




Bytt ut vanlig melk med økologisk melk

Ikke bare har økologiske kuer det bedre enn vanlige kuer fordi de kan gå ute hele året, og får beholde kalven hos seg lenger. Melk fra kuer som får økologisk fôr spiser også mer gress, og dermed får melka en sunnere sammensetning av fettsyrer - økologisk melk inneholder mer omega 3 enn vanlig melk. Les mer om omega 3 og omega 6, og hvorfor de fleste av oss bør begrense inntaket av omega 6 her.

GÅ I FRØ: Gresskarkjerner er topp å bruke i müslien eller når du baker brød. De er også gode som snacks. Foto: Thinkstock
GÅ I FRØ: Gresskarkjerner er topp å bruke i müslien eller når du baker brød. De er også gode som snacks. Foto: Thinkstock Vis mer

Bytt ut lettbrus med kullsyrevann

Du tenker kanskje at lettbrus er bedre enn vanlig brus, og det er sant hvis du tenker på kaloriinnhold. Men forskning har vist at lettbrus ikke er helt harmløst. Søtsmaken får kroppen til å forvente at det kommer kalorier, og når det ikke gjør det, kan du få et sug etter kaloririk mat. Det kan hende du klarer å motstå dette suget, men uansett er det bedre å bytte ut lettbrusen med kullsyrevann tilsatt ekte frukt som for eksempel lime, sitron, bringebær eller lignende. Når det er sagt, så inneholder kullsyrevann en del salt, så ikke overdriv. Den beste tørstedrikken er uansett vanlig vann.




Bytt ut nøtter med frø

Nøtter er kaloririke, men inneholder for så vidt sunt fett. Likevel er det lurt å begrense inntaket noe. Og hvis nøttene er ristet i olje og saltet, er de slett ikke så sunne lenger. Dette er forøvrig de sunneste nøttene. I stedet for å lesse på med nøtter på frokostmüslien, eller fylle snacksskålen med nøtter, kan du bruke frø i stedet, eller lage en blanding av de to. Solsikkefrø, gresskarkjerner og sesamfrø gir alle samme fristende knas, og er lettere å fordøye enn nøtter.

Bytt ut kaffe med grønn te

Kaffe er slett ikke usunt, og et moderat inntak har en rekke helsefordeler. Flere enn en til to kopper er ikke nødvendig, så hvis du har for vane å drikke flere, bør du bytte ut ekstrakoppene med grønn te. Dette er rene sunnhetseliksiret, for grønn te er full av antioksidanter som holder kolesterolet i sjakk, vekta stabil og forebygger kreft. Drikk helst tre kopper daglig, og gjerne flere.

LES OGSÅ: 10 juicer for bedre helse

SØTT OG SUNT: Stevia er et naturprodukt som godt kan erstatte suketter. Foto: Canderel
SØTT OG SUNT: Stevia er et naturprodukt som godt kan erstatte suketter. Foto: Canderel Vis mer

Bytt ut lettyoghurt med naturellyoghurt

Spiser du lettyoghurt og tenker at det er sunt? Joda, men fruktyoghurt inneholder ganske mye sukker, og du bør faktisk heller være opptatt av å redusere inntaket av sukker, for noe mettet fett i kosten er helt ok. Derfor er det lurt å bytte ut lettyoghurten med naturellyoghurt. Om du synes det blir for surt, så ha frukt eller bær oppi, eller bland halvparten lettyoghurt med halvparten naturell, så reduserer du sukkerinnholdet. Det finnes flere gode grunner til å gi naturellyoghurt fast plass i kjøleskapet - se bare her.



Bytt ut suketter med stevia

Kunstige søtningsstoffer er fortsatt kontroversielle. Noen forskere mener de er helt trygge, andre er mer skeptiske. Her kan du lese hva som menes om aspartam, et veldig vanlig kunstig søtningsstoff. Uansett hva du selv tenker, er det like greit å bytte ut kunstige søtningsstoffer med stevia, som er helt naturlig og nesten kalorifritt. Les mer om stevia og hvordan det kan brukes her.

LES OGSÅ: Så enkelt blir middagen litt sunnere

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: