METTET FETT: Kjøtt og meieriprodukter er en av hovedkildene til usunt, mettet fett.  Foto: All Over Press
METTET FETT: Kjøtt og meieriprodukter er en av hovedkildene til usunt, mettet fett. Foto: All Over Press
Mettet Fett

Bytt ut dette - gå ned i vekt

- Du sparer kalorier og det vil ha en effekt, sier eksperten.

Skulle du gjerne gått ned noen kilo?

Det er ikke nødvendigvis store endringer som skal til.

- Ved å bytte fra mat med høyt fettinnhold til mat med lavere fettinnhold, vil du spare kalorier og det vil igjen ha effekt på vekten, sier ernæringsfysiolog Linda Granlund, som er direktør for Helse og Ernæring i Mills.

LES OGSÅ: Spis bedre, gå ned i vekt

Mindre mettet fett

Granlund mener mange vil ha nytte av å bytte til magrere mat, men også å bytte ut mat med mye mettet fett til mat med mer umettet fett.

- Det er anbefalt at maks 10 prosent av energien vi får i oss kommer fra mettet fett, forteller Granlund.

For en voksen kvinne som spiser cirka 2000 kalorier om dagen, vil 10 prosent av energien tilsvare 22 gram mettet fett per dag.

Den typisk norske kvinnen får imidlertid ofte i seg mer enn 2000 kalorier om dagen, og mange spiser for mye fett.

METTET FETT: En gang iblant gjør ingenting, men spiser du salami hver dag blir det fort mer mettet fett enn det helsemyndighetene anbefaler at du spiser. Foto: All Over Press
METTET FETT: En gang iblant gjør ingenting, men spiser du salami hver dag blir det fort mer mettet fett enn det helsemyndighetene anbefaler at du spiser. Foto: All Over Press Vis mer

Da Helsedirektorat tidligere i år la fram sine nye kostholdsråd, poengterte de at nordmenn flest bør redusere inntaket av spesielt mettet fett.

– Innholdet av mettet fett i nordmenns kosthold er vesentlig høyere enn anbefalt nivå på 10 energiprosent, uttalte divisjonsdirektør Knut-Inge Klepp i Helsedirektoratet.

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe slankekurene

Smarte bytter

Helsedirektoratet anbefaler at man bruker matoljer og mykt margarin framfor smør, og bytter ut fete meieriprodukter med magrere varianter.

- Totalt fettinnhold er viktig når det kommer til kalorier og vektreduksjon, mens fettkvalitet er det som er viktigst for å forebygge livsstilsykdommer, forklarer Granlund.

Mettet fett øker kolesterolet, og høyt kolesterol er en av de viktigste risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer.

I tillegg til å spise mindre smør, anbefaler også Helsedirektoratet at vi spiser mindre fett kjøtt.

Men det er ikke alltid lett å vite hvilke kjøttprodukter som er fete og hvilke som er mindre fete.

Her er 10 fete kjøttprodukter du med fordel kan bytte ut:

FRA USUNT TIL SUNT: I sum vil det spare deg både for mye kalorier og mye mettet fett, å gjøre disse byttene. Og kanskje vil du synes at ja-maten også smaker bedre? Foto: Mills
FRA USUNT TIL SUNT: I sum vil det spare deg både for mye kalorier og mye mettet fett, å gjøre disse byttene. Og kanskje vil du synes at ja-maten også smaker bedre? Foto: Mills Vis mer

Nordmenn er overvektige

- Dersom du spiser fire brødskiver hver dag med smør og salami, sparer du cirka 11 gram mettet fett hver dag ved å bytte til myk margarin og skinke, forteller Granlund.

Mengden mettet fett du får i deg vil da utgjøre cirka 3 gram i stedet for cirka 14 gram.

- Kjøtt og kjøttprodukter er en av de viktigste kildene til mettet fett i norsk kosthold, sier klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) til KK.no.

Hun har fem råd til hvordan du kan redusere mengden mettet fett i måltider med kjøtt:

  • Forsøk å velge rent kjøtt til middagsretter.
  • Når du bruker farser, velg de med mindre fett.
  • Når du skal ha pølser, velg de med mindre enn 10 gram fett per 100 gram vare.
  • Begrens inntaket av rødt kjøtt (svin, storfe, sau) og bearbeidede produkter til maks 500 gram per uke, det vil si maks to til tre middager.
  • Velg pålegg av magert, rent kjøtt, framfor de blandede produktene.
     

Ifølge Verdens helseorganisasjon økte nordmenns gjennomsnittlige BMI fra 25,5 til 26,3 i perioden 1999 til 2008.

BMI bør være mellom 18,5 og 25. Er du innenfor disse tallene, er du normalvektig. Er din BMI over 25, regnes du som overvektig.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Til forsiden