HAVREGRØT: Den er supersunn og forskning viser at den metter langt bedre enn frokostblanding.  Foto: All Over Press
HAVREGRØT: Den er supersunn og forskning viser at den metter langt bedre enn frokostblanding. Foto: All Over PressVis mer

Frokostblanding

Bytt ut frokostblandingen med grøt

Det kan forhindre småspising senere på dagen.

Frokosten er dagens viktigste måltid sies det.

Ikke uten grunn, siden det er måltidet som skal sette deg i gang og gi deg overskudd til å takle alle dagens gjøremål og utfordringer.

Nå viser dessuten en forskningsstudie at dette også kan være en frokost med slankende effekt.

LES OGSÅ: Slik gjør du grøten enda sunnere

Kan forhindre småspising

Den store utfordringen når du prøver å gå ned i vekt, er å finne maten som inneholder få kalorier, men som likevel gjør deg mett – ikke helst i litt mer enn 20 minutter.

SUNT OG GODT: Kok opp havregrøten på en blanding av melk og vann, og ha gjerne litt bær på toppen. Ønsker du tilskudd av proteiner, kan du også ha på litt cottage cheese, som her.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNT OG GODT: Kok opp havregrøten på en blanding av melk og vann, og ha gjerne litt bær på toppen. Ønsker du tilskudd av proteiner, kan du også ha på litt cottage cheese, som her. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Med tanke på nettopp dette, er det nå kommet en studie som er interessant.

Forskere ved Louisiana State University, har sammenliknet frokostblanding og to typer havregrøt, og sett på hvor godt de tre forskjellige frokostene metter.

Resultatene viser at begge sortene havregrøt i langt større grad enn frokostblanding, holdt testpersonene mette i timene etter frokosten.

Forskerne, med forskningsleder Frank Greenway i spissen, mener derfor at havregrøt kan forhindre at du tyr til småspising fram mot lunsj.

- Denne studien viser hvilke unike egenskapene havregrøt har, sier Greenway i en pressemelding.

LES OGSÅ: Orker du ikke tanken på frokost?

Samme mengde kalorier

Den amerikanske studien, som også er publisert i tidsskriftet Nutrition Journal, er riktignok liten.

Det betyr at det trengs ytterligere forskning og større studier. Likevel, studien kan være interessant for deg som gjerne vil gå ned i vekt – uten å gå sulten.

Forskerne utførte studien ved at de ba i underkant av 50 testpersoner spise tre forskjellige typer frokoster over en periode på noen uker.

Testpersonene varierte mellom å spise lettkokt havregrøt, vanlig havregrøt og frokostblanding.

FROKOSTBLANDING: Godt og sunt (hvis du velger riktig type!), men ikke det mest mettende. Foto: All Over Press
FROKOSTBLANDING: Godt og sunt (hvis du velger riktig type!), men ikke det mest mettende. Foto: All Over Press Vis mer

Samtlige frokoster inneholdt 217 kalorier.

Testpersonenes metthetsfølelse ble så målt 30, 60, 120, 180 og 240 minutter etter at frokosten var spist.  

Resultatene viste at testpersonene følte seg mette i lengre tid etter at de hadde spist lettkokt havregrøt og vanlig havregrøt, enn da de hadde spist frokostblanding.  

LES OGSÅ: Enkelte bør droppe frokosten

Ekspertene anbefaler havregrøt

KK.no har tidligere et knippe ernæringsfysiologer hva de mente den sunneste frokosten var, og øverst tronet nettopp havregrøt.

- Det beste jeg kan anbefale til frokost er havregrøt, fortalte klinisk ernæringsfysiolog på Ernæringsfysiolog.no, Ragnhild Lekven Fimreite, til KK.no da.   

Grunnen til at havregrøt er en favoritt blant mange som er opptatt av å leve sunt, er at havren er et svært næringsrikt kornslag.

Havre inneholder blant annet jern og folat, samt gunstige fettsyrer. I tillegg inneholder havre flere typer fiber.

- Fiber har generelt sett en mettende effekt. Som om ikke det er nok, er det også gunstig for hjertet, forklarte Fimreite til KK.no.
 
Det er kanskje ikke uten grunn at store deler av norsk toppidrett, deriblant OL-vinner Marit Bjørgen, spiser nettopp havregrøt til frokost …

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: