HJELPER PÅ JERNOPPTAKET: Mager fisk gjør at vi tar opp jern lettere, ifølge ernæringsbiolog Lise Von Krogh.  Foto: Scanpix
HJELPER PÅ JERNOPPTAKET: Mager fisk gjør at vi tar opp jern lettere, ifølge ernæringsbiolog Lise Von Krogh. Foto: Scanpix
Mager Fisk

Bytt ut kjøtt med mager fisk

Stimulerer tarmene til å ta opp mer jern, er rik på protein og inneholder mindre miljøgifter.

KK.NO: Vi hører stadig vekk at vi må spise mer fet fisk.

Fet fisk er vår viktigste kilde til omega 3, og en av de viktigste til D-vitamin.

Helsedirektoratet anbefaler oss at vi spiser to til tre fiskemåltider i uken, men det er ikke dumt å spise mer enn det også.  

Men vi hører lite om den magre fisken. Er det sånn at det er fet fisk som gjelder?

LES OGSÅ: Enda en grunn til å spise fet fisk

Gir mindre miljøgifter

Ifølge Lise von Krogh, ernæringsbiolog i Bramat.no bør vi ha i oss begge deler. 

- Ja, det bør man. Fet og mager fisk er begge gode kilder til protein, jod, selen og B12.

- Det som er med den magre, er at den har mindre fett i kjøttet og dermed også mindre miljøgifter. 

PROTEINRIKT: Mager fisk er en mager kilde til proteiner, selen og jod. Foto: Magner Kriknes/VG
PROTEINRIKT: Mager fisk er en mager kilde til proteiner, selen og jod. Foto: Magner Kriknes/VG Vis mer

Derfor kan du godt spise to til tre måltider med fet fisk i uken, men også få i deg mager fisk, som torsk og sei i tillegg, uten at du med det får i deg for mye miljøgifter.

Er du opptatt av å ikke få i deg for mye miljøgifter er det også greit å vite at jo mindre fisken er, jo mindre miljøgifter. 

LES OGSÅ: Stekt fisk og bulgursalat med paprikadressing

Bytt ut kjøtt med mager fisk

Proteinet i fisk er protein av høy kvalitet, og torsken inneholder omlag 20 gram protein per 100 gram, ifølge matvaretabellen.no.  

OMEGA 3: Fet fisk, som laks, makrell, ørret og sild er vår viktigste kilde til omega 3. Foto: Scanpix
OMEGA 3: Fet fisk, som laks, makrell, ørret og sild er vår viktigste kilde til omega 3. Foto: Scanpix Vis mer

Fisk er et godt alternativ til kjøttprodukter, og von Krogh har tidligere fortalt KK.no at hun mener vi bør få i oss mer fisk enn det vi gjør nå. 

Bytt gjerne ut kjøttmåltider med mager fisk, og velg også fisk når du spiser bearbeidede produkter. 

- Har man barn som ikke vil spise ren fisk, er fiskekaker og fiskeboller bedre alternativer enn kjøttboller og pølser, sier hun. 

LES OGSÅ: Sprøstekt torsk med aspergessalat

Hjelper på jernopptaket

Bytter du ut kjøttproduktene for å få i deg mager fisk i stedet, går du glipp av noe jern, som det er mye av i rødt kjøtt, men ifølge von Krogh er det faktisk slik at kroppen din tar opp mer jern fra annen mat når du spiser mager fisk. 

- Mager fisk stimulerer tarmene til å ta opp mer jern. Så om du spiser et måltid med mager fisk og fullkornspasta, vil kroppen din ta opp mer jern fra pastaen. 

Dessuten bør mange kvinner få i seg mer jod, og da er mager fisk et langt bedre alternativ enn kjøtt. Faktisk er mager fisk en bedre jodkilde enn fet fisk. Det finnes vanligvis dobbelt så mye jod i mager som i fet fisk, ifølge von Krogh. 

Hva slags fisk du velger, er ikke så viktig, mener von Krogh. 

- Det spiller ingen rolle. All mager fisk er sunn og selv om den ikke inneholder vitamin D og omega-3 på samme nivå som fet fisk, kan mager fisk bidra til inntaket. 

BYTT UT PØLSER OG KJØTTBOLLER MED DETTE: Fiskekaker er et godt alternativ til bearbeidet kjøtt. Foto: Magnar Kirkenes/VG
BYTT UT PØLSER OG KJØTTBOLLER MED DETTE: Fiskekaker er et godt alternativ til bearbeidet kjøtt. Foto: Magnar Kirkenes/VG Vis mer

LES OGSÅ: Vet du forskjellen på fet og mager fisk? 

Til forsiden