BYTT UT KJØTTET MED TORSK: Torskekaker er et godt alternativ til kjøttkaker.  Foto: sarsmis - Fotolia
BYTT UT KJØTTET MED TORSK: Torskekaker er et godt alternativ til kjøttkaker. Foto: sarsmis - FotoliaVis mer

Torsk

Bytt ut kjøttet med mager fisk

Gir deg proteinet og jernet du trenger.

KK.NO: Etter at Verdens Helseorganisasjon denne uken publiserte en svært oppsiktsvekkende rapport - hvor det kom frem at bearbeidede kjøttprodukter (mer om hva det er finner du her) og rødt kjøtt kan gi tarmkreft, så er det nok flere av oss som nå ønsker å begrense inntaket av denne typen matvarer. 

Men, kjøttdeig, pølser, kjøttkaker og lignende produkter er jo noe av det vi nordmenn spiser mest av, og spørsmålet er hva i all verden man kan bytte det ut med for å få en sunt og variert kosthold?

Mager fisk - inneholder proteiner

Ifølge Lise von Krogh, som er ernæringsbiolog og ekspert på Bramat.no, er fisk en super erstatning for kjøtt.

Og dersom du er litt opptatt av alt skriveriet om laks, og prøver å unngå det - så er faktisk mager fisk  (torsk, sei, abbor, gjedde, kolje)  et tipptopp valg (forskjellen på mager og fet fisk leser du mer om her!) og noe du helt klart bør ha mer av på tallerkenen. 

Kjøtt er en av våre hovedkilder til protein i kosten, men en del fiskesorter inneholder også en god del av dette næringsstoffet.

Proteinet i fisk er protein av høy kvalitet, og torsken inneholder omlag 20 gram protein per 100 gram, ifølge matvaretabellen.no.  

OMEGA 3: Fet fisk, som laks, makrell, ørret og sild er vår viktigste kilde til omega 3.  Foto: Scanpix
OMEGA 3: Fet fisk, som laks, makrell, ørret og sild er vår viktigste kilde til omega 3. Foto: Scanpix Vis mer

Fisk er altså et godt alternativ til kjøttprodukter, og von Krogh har tidligere fortalt KK.no at hun mener vi bør få i oss mer fisk enn det vi gjør nå. 

Bytt gjerne ut kjøttmåltider med mager fisk, og velg også fisk når du spiser bearbeidede produkter. 

- Har man barn som ikke vil spise ren fisk, er fiskekaker og fiskeboller bedre alternativer enn kjøttboller og pølser, har hun tidligere fortalt KK.no. 

LES OGSÅ: Sprøstekt torsk med aspergessalat

Hjelper på jernopptaket

Bytter du ut kjøttproduktene med mager fisk, går du glipp av noe jern, som det er mye av i rødt kjøtt, men ifølge von Krogh er det faktisk slik at kroppen din tar opp mer jern fra annen mat når du spiser mager fisk. 

- Mager fisk stimulerer tarmene til å ta opp mer jern. Så om du spiser et måltid med mager fisk og fullkornspasta, vil kroppen din ta opp mer jern fra pastaen. 

Dessuten bør mange kvinner få i seg mer jod, og da er mager fisk et langt bedre alternativ enn kjøtt. Faktisk er mager fisk en bedre jodkilde enn fet fisk. Det finnes vanligvis dobbelt så mye jod i mager som i fet fisk, ifølge von Krogh. 

Hva slags fisk du velger, er ikke så viktig, mener von Krogh. 

- Det spiller ingen rolle. All mager fisk er sunn og selv om den ikke inneholder vitamin D og omega-3 på samme nivå som fet fisk, kan mager fisk bidra til inntaket. 

Lurer du på hvilke andre matvarer som kan gi deg økt tilførsel av jern? Sjekk ut denne saken - bønner, for eksempel, er helt gull!

LES OGSÅ: Vet du forskjellen på fet og mager fisk? 

Tips til oppskrifer med mager fisk får du her:

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: