KULLSYREHOLDIG VANN OG JUICE: Vannet slukker tørsten og juicen gir deg en liten smak av søtt uten de kunstige tilsetningsstoffene som trigger søtsuget.  Foto: Thinkstock.com
KULLSYREHOLDIG VANN OG JUICE: Vannet slukker tørsten og juicen gir deg en liten smak av søtt uten de kunstige tilsetningsstoffene som trigger søtsuget. Foto: Thinkstock.com
Søtsug

Bytt ut lettbrusen med dette

Slukker tørsten, gir ikke søtsug og smaker minst like godt.

Tyr du til lettbrusen når du trenger en oppkvikkende tørsteslukker?

Eller har lettbrusen kanskje blitt fast innslag i kjøleskapet nettopp fordi du føler at du unner deg noe godt uten å få i deg masse kalorier?

Du lurer dessverre deg selv.

LES OGSÅ: Alkohol blandet med lettbrus gir høyere promille

LITT ER LOV: Innimellom er det greit å drikke brus eller lettbrus, men se på det som en kosedrikk. Foto: All Over Press
LITT ER LOV: Innimellom er det greit å drikke brus eller lettbrus, men se på det som en kosedrikk. Foto: All Over Press Vis mer

Trigger søtsug

Brus med kunstig søtningsstoff er ikke uproblematisk å tylle i seg i ubegrensede mengder.

Det er fordi den søte smaken faktisk lurer kroppen til å tro at nå kommer det kalorier, og dermed oppstår det et søtsug som kan være vanskelig å motstå når disse kaloriene ikke kommer, likevel.

Drikker du mye lettbrus, kan dette altså gjøre at du spiser mer kalorier enn du trenger, og kiloene sniker seg på. Lettbrus kan altså gjøre deg tjukk.

I samme slengen må vi ta med at en studie American Diabetes Association utførte i 2009 viste at de som drikker lettbrus daglig har 67 prosent større sjanse for å utvikle livstilsdiabetes, diabetes type 2. Hvorvidt dette har med lettbrusen i seg selv å gjøre, eller om effekten nevnt over, altså at lettbrus trigger søtsug, og dermed gjør at man spiser mer søtt, er uklart.

LES OGSÅ: Er lettbrus egentlig så skadelig?




Bytt ut med dette


Dersom du drikker lettbrus ofte, er det på tide å ta grep og endre vaner. Hvis grunnen til at du tyr til lettbrus er at du er tørst, og synes vann er kjedelig, skal du bytte den ut med kullsyreholdig vann.

Synes du ikke det smaker så godt, så bland inn litt eplejuice eller annen fruktjuice, så får du litt søtsmak på den (ikke overdriv - la juicen utgjøre maks 1/3 av blandingen).

Er det Pepsi Max, Cola Light eller Cola Zero som er din store svakhet, er det nok koffeinkicket du trenger. Drikk kaffe eller svart te i stedet.

LES OGSÅ: Lettbrus øker risikoen for livsstilsdiabetes

Trapp ned

Er du virkelig avhengig av lettbrus, og ikke orker tanken på å bryte tvert, er det bedre å trappe ned gradvis. Bestem deg for en sluttdato der du skal være helt «fri» for lettbrussuget, og reduser den daglige mengden du drikker gradvis til du stopper helt.

Nå betyr jo ikke dette at du ikke skal drikke lettbrus i det hele tatt. Det er selvsagt greit å unne seg lettbrus innimellom.

Men det er slett ingen hverdagsdrikk, på samme måte som vanlig brus ikke er det. Tenk heller at lettbrus er som vin - den skal nytes i moderate mengder.

LES OGSÅ: Derfor bør du drikke vann til maten

Denne saken er tidligere publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!
Til forsiden