LIKER DU IKKE MAKRELL I TOMAT? Ingen fare! Ifølge ernæringseksperten finnes det mange gode alternativer til det populære pålegget.  Foto: Colourbox
LIKER DU IKKE MAKRELL I TOMAT? Ingen fare! Ifølge ernæringseksperten finnes det mange gode alternativer til det populære pålegget. Foto: Colourbox Vis mer

Omega 3

Bytt ut makrell i tomat med dette

Du trenger ikke gå glipp av de sunne næringsstoffene.

KK.NO: Når det kommer til hva slags pålegg du bør velge på brødskivene dine er ikke ernæringsekspertene i tvil - nemlig makrell i tomat!

Dette fiskepålegget er proppfullt av viktige næringsstoffer, som omega-3, og anbefales derfor å ha på skiva så ofte som mulig.

Men hva om du ikke liker makrell i tomat?

For selv om de fleste lærer seg å like mye nytt på matfronten med årene, er det som regel enten eller med akkurat dette pålegget.

Heldigvis finnes det mange gode alternativer - som i tillegg bidrar med de samme sunne næringsstoffene.

Sjekk hva du kan spise istedenfor

Det er ingen hemmelighet at vi nordmenn er glad i brødskivene våre, og siden vi spiser såpass mye brød, er det også viktig å tenke på hva du har skivene.

Makrell i tomat bidrar ikke bare med de helsevennlige omega-3 fettsyrene (som nevnt ovenfor), men også vitamin D - som veldig mange her til lands får i seg for lite av. Og siden det ikke finnes så mange andre gode kilder til nettopp dette, er makrell i tomat et godt alternativ.

Heldigvis må du ikke tvinge nedpå flykrasj - som makrell i tomat gjerne kalles, hvis du ikke liker det.

LAKS: Et godt alternativ er blant annet laks. Det er en rikelig kilde til både omega-3 fettsryer og vitamin D. Foto: Colourbox
LAKS: Et godt alternativ er blant annet laks. Det er en rikelig kilde til både omega-3 fettsryer og vitamin D. Foto: Colourbox Vis mer

– Gode alternativer er laksepålegg. For eksempel røkelaks og påleggslaks, som er skivet laks med krydder, forteller Lise von Krogh, ernæringsfysiolog i Bramat.no.

– Andre gode alternativer er sardiner, brisling og sild, eller tunfisk og tunfisksalat. I tillegg til makrell i tomat, kan du faktisk også få tak i både laks og tunfisk i tomat, selv om det ofte pleier å være litt vanskeligere å finne i butikkene, sier hun til KK.no.

Sistnevnte er blant alternativene von Krogh selv pleier å velge.

LES OGSÅ: Frukten du virkelig bør prøve

Kaviar er også et godt alternativ

Ifølge ernæringseksperten finnes det også andre gode kilder til både omega-3 fettsyrer og vitamin D på påleggsfronten, og det er ikke bare blant fisk som sardiner, sild, laks og brisling.

– Blant annet finner du det i kaviar og svolværpostei.

Kaviar inneholder riktignok litt mer kalorier enn ren fisk, men er likevel en god kilde til fettsyrene og vitaminene. Også svolværpostei (som er laget på torskerogn og lever) er en god kilde, selv om det nok smaker litt annerledes enn kaviar.

– Svolværpostei inneholder imidlertid noe tungmetaller, så vær obs hvis du er gravid siden du ikke skal få i deg for mye av slike stoffer under graviditeten.

Von Krogh forklarer videre at det likevel er sild og laks som best kan måle seg med makrell i tomat, ettersom disse inneholder mer av de sunne fettsyrene som kroppen din har så godt av.

– Tunfisk inneholder nok noe mindre ettersom den er halvfet, men er likevel en god kilde.

LES OGSÅ: Ikke start dagen med en kaffekopp

Velg tunfisken som ligger i vann

Hvis du ønsker å få mest mulig ut av tunfisk-måltidet ditt, gjelder det imidlertid å velge riktig - spesielt hvis du velger boksvarianten.

VELG DEN I VANN: Hvis du velger den som ligger i olje, er det nemlig sto sannsynlighet for at mye av omega-3 fettsyrene forsvinner ut i oljen - og dermed ned i vasken. Foto: Fotolia
VELG DEN I VANN: Hvis du velger den som ligger i olje, er det nemlig sto sannsynlighet for at mye av omega-3 fettsyrene forsvinner ut i oljen - og dermed ned i vasken. Foto: Fotolia Vis mer


Det er naturlig at noe av mengden omega-3 vil variere fra merke til merke. I tillegg til å se på ingredienslisten for å sikre deg det merket som inneholder mest av de fordelaktige fettsyrene, bør du helst ikke velge den som ligger i olje.

Dette skyldes at omega-3 fettsyrer er nettopp olje.

De naturlige oljene i fisken (og dermed også omega-3 fettsyrene) vil da blande seg ut i oljen som fisken ligger i, og dermed forsvinne når du heller det av for å bruke kjøttet.

Ettersom de naturlige oljene og omega-3 fettsyrene ikke vil blande seg sammen med vannet som fisken ligger i, vil de helsebringende fettsyrene forbli inne i fisken når du velger den som ligger i vann - også når du heller det av.

En porsjon på cirka 85 gram tunfisk (i boks) inneholder rundt 800 milligram omega-3. Forskning har vist at omega-3 kan redusere risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdommer, samt slag, ved at det senker LDL (skadelig kolesterol) i kroppen, samtidig som det senker antall triglyserider (også kalt triasylglyseroler – blodfett) som sirkulerer gjennom kroppen.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: