LIKE SMAKFULLT - MYE SUNNERE: Lager du chipsen selv kan du spare deg for mange kalorier, og chips laget på rotgrønnsaken chioggiabeter er et ypperlig alternativ.  Foto: Frukt.no
LIKE SMAKFULLT - MYE SUNNERE: Lager du chipsen selv kan du spare deg for mange kalorier, og chips laget på rotgrønnsaken chioggiabeter er et ypperlig alternativ. Foto: Frukt.no Vis mer

Snacks

Bytt ut potetgullet med dette

Rotgrønnsaken chioggiabeter gjør fredagskosen mye sunnere.

I likhet med nordmenns store kjærlighet til taco, blir ikke fredagskvelden helt det samme uten en herlig sprø og knasende pose potetgull.

Ja, de stekte potetskivene er faktisk blant verdens mest populære snackstyper, og her til lands går det med svimlende mengder hvert eneste år.

En studie utført av helsedirektoratet i 2009 viste faktisk at nordmenn spiste rundt 34 kilo bearbeidede poteter i 2008, til sammenligning med 11 kilo 1979.

Men med 1050 kalorier på bare 200 gram, er ikke potetgull det sunneste snackset du kan finne.

Heldigvis finnes det andre gode alternativer, og grønnsaks-chips er en av dem.

LES OGSÅ: Slik gjør du pommes frites sunnere

PRØV NOE NYTT: Fyll opp snacks-bollen med noe annet til en forandring. Ikke bare ser chioggiabeter mer spennende, men de smaker også veldig godt.  Foto: Frukt.no
PRØV NOE NYTT: Fyll opp snacks-bollen med noe annet til en forandring. Ikke bare ser chioggiabeter mer spennende, men de smaker også veldig godt. Foto: Frukt.no Vis mer

Hørt om chioggiabeter?

Selv om det er vanskelig å slå den gode og salte smaken av potetgull, er det verdt et forsøk med noe nytt når det er SÅ mye sunnere.

Det er mye forskjellig å velge mellom når du skal lage egne chips, men det er spesielt én grønnsak som bli mye brukt - nemlig chioggiabeter.

Navnet gir deg kanskje assosiasjoner til en tegneserie-figur, men chioggiabeter er en rotgrønnsak med en mild og jordaktig smak. I motsetning til rødbeter er ikke denne beten helt rød, men har hvite og røde striper.

Chioggiabeter skal være faste og sprø, og kan brukes både kokte og rå. Det er spesielt smakfullt sammen med røkt og salt kjøtt - for eksempel kan du rive dem og servere som råkost ved siden av (kilde: Bama.no).

Men aller først kan du prøve chioggiabeter som chips, og alt du trenger for å sette i gang er salt, olje - og selvfølgelig rotgrønnsaken.

LES OGSÅ: Slik blir grønnsakene sunnest

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Slik går du frem:

Det er egentlig ikke så stor forskjell på fremgangsmåten når du skal lage chips ut av chioggiabeter og poteter, men hvis du ikke er så dreven på hjemmelaget chips fra før, får du en oppskrift fra Frukt.no her.

Ingredienser:
  • 2 stk chioggiabeter
  • 2 dl soyaolje
  • 2 ts salt

  • Skrell betene og kutt dem opp i tynne biter. Du kan gjerne bruke en mandolin (et redskap som lager veldig tynne skiver).

    Skyll skivene og tørk godt av dem.

    Deretter varmer du oljen i en jerngryte. For å se om den er varm nok kan du stikke enden av en tresleiv i oljen, og se om det «putrer» rundt sleiva. Det betyr at oljen er varm nok.

    Legg noen få skiver i gryta om gangen, og la dem steke raskt på begge siden. Bruk deretter en sleiv med hull i for å ta dem opp.

    Legg skivene på et kjøkkenpapir slik at de får tørke litt, og dryss over salt - eventuelt andre smakstilsetninger.

    Chipsen bør oppbevares tørt.

    LES OGSÅ: Smaksbomben som også er supersunn

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: