SJOKOLADEMELK: Sjokolademelk er bra å drikke etter en tung treningsøkt fordi det bidrar til rask restitusjon og bygging av muskler.  Foto: Viktorija - Fotolia
SJOKOLADEMELK: Sjokolademelk er bra å drikke etter en tung treningsøkt fordi det bidrar til rask restitusjon og bygging av muskler. Foto: Viktorija - Fotolia
Sjokolademelk

Bytt ut proteinshaken med sjokolademelk etter trening

Men, det er viktig å velge riktig: - Enkelte typer inneholder ikke det man kaller fullverdig protein, forteller eksperten.

KK.NO: I løpet av de siste årene, har det kommet flere studier som tyder på at det kan være gunstig å drikke et par glass sjokolademelk etter utholdenhetstrening. 

- Årsaken til dette er at sjokolademelk inneholder akkurat det samme som proteintilskuddet folk ellers kjøper. Det inneholder en fin blanding av protein (som har alle de essensielle aminosyrene) og karbohydrater. 

- For å få best mulig restitusjon etter trening trenger vi dette - protein til musklene og karbohydrater for å gjenoppbygge glykogenlagrene, forteller Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, til KK.no.  

Så man kan bytte ut proteinshaken med sjokolademelk?

- Ja, for det inneholder omtrent det samme. Disse vanligste proteintilskuddene, som heter Whey Protein, er enkelt forklart tørrmelk som er tilsatt karbohydrater. Så det har  egentlig ikke så mye å si om du velger det ene eller det andre, sier hun. 

Etter en skikkelig økt kan du altså drikke sjokolademelk med god samvittighet, men er det noe spesielt man bør se etter, eller fungerer hvilken som helst variant? 

SUKKER: Jo tyngre økten har vært, jo mer energirik kan sjokolademelken du velger være, Foto: Fotolia
SUKKER: Jo tyngre økten har vært, jo mer energirik kan sjokolademelken du velger være, Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik lager du dine egne proteinbarer

Velg den du liker best  

- Du kan drikke sånn mer eller mindre hvilken som helst sjokolademelk, da proteininnholdet i melken er det samme uansett hvilken type du velger. 

- Det kan imidlertid være lurt å se etter en sjokolademelk som inneholder lite fett og tilsatt sukker, slik at du ikke får i deg for mange overskuddskalorier, sier Sundfør. 

Camilla Hoel, som har en mastergrad i molekylærbiologi og er redaktør på Fitnessbloggen.no, mener det også kan være en god idé å velge sjokolademelk ut i fra hvor intensiv og langvarig treningsøkten din har vært.

- Desto lengre og tyngre treningsøkt, desto mer energi kan du tillate deg å innta etter økten. Det beste vil nok være å kombinere en lettere sjokolademelk med for eksempel en banan etter trening, sier hun. 

MANDELMELK: Det er ikke gunstig å drikke mandelmelk etter trening da denne typen melk ikke inneholder det man kaller fullverdig protein. Foto: matka_Wariatka - Fotolia
MANDELMELK: Det er ikke gunstig å drikke mandelmelk etter trening da denne typen melk ikke inneholder det man kaller fullverdig protein. Foto: matka_Wariatka - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik velger du riktig proteinpulver

Unngå plantebaserte varianter 

Men hvordan er det egentlig med rismelk, mandelmelk og havremelk med sjokoladesmak? Er dette like bra å drikke etter trening? 

- Problemet med plantebaserte proteinkilder er at de ikke inneholder det man kaller fullverdig protein. Det betyr at de mangler noen av de essensielle aminosyrene. Derfor vil platebaserte proteintilskudd være et dårligere alternativ, forklarer Hoel. 

Sundfør mener også at det ikke er noen vits i å drikke sjokolademelk som er laget av plantebaserte proteinkilder. 

- Disse melketypene er absolutt ikke sammenlignes med kumelk. Proteininnholdet deres er mye lavere og det lille som er av protein har mye dårligere kvalitet. 

Hvordan er det med sjokolademelk laget på soya? 

- Hvis du skal ha et vegetabilsk alternativ er soyamelk det beste valget, da dette er en fullverdig proteinkilde. Men kumelk er selvsagt best, sier Sundfør. 

DRIKK VANN: Eksperten mener at hverdagsmosjonister fint kan droppe sjokolademelken, og heller drikke vann etter trening. Foto: djile - Fotolia
DRIKK VANN: Eksperten mener at hverdagsmosjonister fint kan droppe sjokolademelken, og heller drikke vann etter trening. Foto: djile - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Får du ikke resultater av treningen din?

Det er ikke alltid nødvendig 

Det er imidlertid ikke alle som trenger å få i seg restitusjonsmat og drikke etter trening, forteller Sundfør. 

- Det som er viktig å påpeke er hvorvidt du trenger et slikt restutisjonsmåltid eller ikke. Det kommer helt an på hvor mange ganger i uken du trener og hvor harde treningsøkter du har.

- Hvis du kun trener et par ganger i uken med moderat intensitet, er det ofte mer enn nok å spise et eple eller en banan etter økten. Da holder du fint ut frem til neste måltid, sier hun. 

Til forsiden