SPIS MER AV DETTE: På 1500-tallet var det viktig med noen få, men spesielt næringsrike matvarer og en av de svært mye brukte matvarene blant Inkafolket er quinoa. Foto: Thinkstock.com
SPIS MER AV DETTE: På 1500-tallet var det viktig med noen få, men spesielt næringsrike matvarer og en av de svært mye brukte matvarene blant Inkafolket er quinoa. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Supermat

Bytt ut ris og pasta med quinoa

Er proppfull av viktig næringsstoffer og kan bekjempe frie radikaler i kroppen.

De siste årene har det blitt stort fokus på supermat, og det er ikke uten grunn.

Stadig vekk blir det oppdaget positive egenskaper ved relativt «vanlige» matvarer. For eksempel kan blåbær senke risikoen for hjerte- og karsykdom og brokkoli holder hjernen sunn.

Men det er slett ikke bare på 2000-tallet at supermat har hatt en sentral rolle.

For hvis du er opptatt næringsinnholdet i maten din nå, kan du tenke deg hvor viktig det var å tilføre kroppen de rette næringsstoffene på 1500-tallet, da tilgangen til mat ikke var like bra som den er for de fleste av oss i dag.

Ifølge HuffingtonPost.com hadde imidlertid befolkningen sine supertmatvarer på den tiden også - og det er fortsatt god grunn til å spise akkurat disse matvarene.

LES OGSÅ: Denne maten bør du la stå fremme

Quinoa

Før europeere noensinne kom til Amerika, ble store deler av Latin-Amerika styrt av Inkafolket. De levde på noen supermatvarer som var tradisjonelle for Sør-Amerika, og som skulle tilføre styrke, utholdenhet og vitalitet.

En av disse matvarene er Quinoa.

Inkaene kalte quinoaen «mor til alle korn», men egentlig er det et frø. Et frø som inneholder over åtte gram protein, masse kalsium og jern, og er en god kilde til vitamin C, samt flere B-vitaminer, når den kokes opp.

Frøet inneholder også flavonoider, som betyr at quinoa har et høyt innhold av antioksidanter og kan ha evnen til å bekjempe frie radikaler i kroppen (kjent for evnen til å skade vev og celler).

Det beste av alt, er at quinoa er superenkelt å tilberede. Tilfør omtrent to kopper vann til én kopp quinoa, og la det koke i 15 minutter. Bruk frøene som en erstatning for ris sammen med fisk og grønnsaker, eller bruk dem som en kilde til karbohydrater i salater og supper.

Det er også en genial frokost, og et godt alternativ til havregryn. Kok opp sammen med melk og tilsett valnøtter og blåbær.

LES OGSÅ: Krydderet som kan hjelpe deg ned i vekt

VELG DE LILLA POTETENE: Selv om poteten ikke er så norsk som du kanskje trodde, har den likevel store helsefordeler, og enda flere hvis du velger de lilla. Foto: colourbox.com
VELG DE LILLA POTETENE: Selv om poteten ikke er så norsk som du kanskje trodde, har den likevel store helsefordeler, og enda flere hvis du velger de lilla. Foto: colourbox.com Vis mer

Lilla poteter

En kjent og kjær matvare her til lands er poteten, men også denne stammer faktisk opprinnelig fra Sør-Amerika. Og det er ikke uten grunn at den har vært en viktig del av kostholdet i så mange år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Den karakteristiske fargen på potetene skyldes innholdet av antocyaner. Antocyaner er flavonoid-pigmenter som blant annet kan ha evnen til å beskytte mot kreft og hjerte- og karsykdommer.

Flavonoider kan også stimulere immunforsvarer og beskytte mot aldersrelatert hukommelsestap.

De lilla potetene har gjerne en nøtteaktig, jordnær og litt bitter smak, og det finnes utallige måter å tilberede dem på. Prøv for eksempel å dele dem opp i båter og steke dem i ovnen med olivenolje eller peanøttolje og dryss over litt salt og pepper.

Bruk dem til fiskemiddagen på torsdag eller til biffen på lørdag. Restene kan du spise sammen med egg i helgen. Hvis du ikke varmer dem opp, vil i tillegg mye mindre karbohydrater tas opp av kroppen.

LES OGSÅ: Denne maten kan gi deg hodepine

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: