BLOMKÅL: Blomkålris er noe så enkelt som raspet blomkål, og det er en sunn og smakfull erstatning for ris, bulgur og couscous. Foto: Stine Helén Tunstrøm
BLOMKÅL: Blomkålris er noe så enkelt som raspet blomkål, og det er en sunn og smakfull erstatning for ris, bulgur og couscous. Foto: Stine Helén Tunstrøm
Blomkålris

Bytt ut risen med revet blomkål

Både næringsrikt, sunt og velsmakende.

KK.NO: Det er ikke uvanlig å tenke at middagsgrønnsaker kan være kjedelig. Særlig dersom det skranter litt med fantasien og du alltid ender opp med kokte gulrøtter.

Da er det kanskje på tide å bli litt inspirert. Og heldigvis trenger det slett ikke være vanskelig å gjøre grønnsaker litt mer spennende.

Prøv blomkålris

Et godt eksempel på dette er blomkålris. Det lager du enkelt ved å raspe blomkålen og varme den i en panne, med ønsket krydder og tilbehør. 

Det ser til og med ut som ris, men smaker mye bedre, og er i tillegg en ypperlig måte å lure mer grønnsaker inn i middagen.

– Ja, blomkålen kan brukes til så mangt. Den har vært svært populær som pizzabunn for de som ikke vil spise hvete, eller ha så mye karbohydrater, og den er utmerket som couscous/bulgur-erstatning også, sier ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky til KK.no.

Ifølge Arsky er blomkål en såkalt supergrønnsak. Den er en kalorifattig samtidig som den er rik på vitamin C og B-vitaminet folat. 

– Til tross for den bleke, hvite fargen er dette en grønnsak med svært sterke helsebringende plantestoffer, såkalte fytokjemikalier. De viktigste fytokjemikaliene i blomkål er glukosinolater og tiocyanater som begge inneholder svovel, forklarer hun. 

LES OGSÅ: Blomkålpizza med mozarella og serranoskinke

Næringsrik supergrønnsak

Blomkålen er også svært rik på vitamin C – en antioksidant som beskytter kroppen mot frie radikaler som kan skade celler, protein, arvestoff og annet vev. Vitamin C fornyer vitamin E og fremmer jernopptaket. 

SMART: Blomkål kan brukes til mer en du tror. Her en blomkålrisotto. Foto: kate_smirnova - Fotolia
SMART: Blomkål kan brukes til mer en du tror. Her en blomkålrisotto. Foto: kate_smirnova - Fotolia Vis mer

– Vitamin C er også nødvendig for et sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner. Vitamin C kan ødelegges av varme, lys og luft, men det er masse igjen, så spis med glede og vit at det er sunt, forteller ernæringsfysiologen.

Folat er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer, men også for forebyggelse av ryggmargsbrokk hos fostre.

Det er derfor anbefalt at kvinner som planlegger graviditet, er gravide eller ammer, bør være påpasselige med å få i seg tilstrekkelig med folat. Men blomkålen kan også beskytte mot kreft.

– Når du kutter opp eller tygger blomkål, frigjøres plantestoffene glukosinolater og tiocyanater. Disse stoffene har en rekke egenskaper som tilsammen forebygger kreft på flere trinn i kreftutviklingen, sier Arsky.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du bør spise mer av

Kjapt, enkelt og mange muligheter

Du kan altså få med deg mange gode helseeffekter av å innlemme mer blomkål i kostholdet ditt. Og neste gang bør du kanskje prøve deg på å raspe den, og bruke den som en erstatning for ris eller couscous. Ja, du kan til og med bruke blomkål til å lage risotto.

Personlig trener og matblogger Linda Marie Stuhaug er ikke ukjent med å bruke blomkålris som middagstilbehør, og påpeker at det er mange ulike måter å gjøre det på. 

– Blomkålris kan jo tilsettes ulike grønnsaker etter smak og behag, i tillegg kan ulike krydder og urter sette god smak og piffe opp blomkålrisen. Et annet tips er å tilsette kokosmelk eller creme fraice og få kremet blomkålris, sier Stuhaug til KK.no.

Ellers kan blomkålrisen også brukes i gratenger, wok, supper og andre middagsretter.

SPICY LAKS: Blomkålris er svært anvendelig, og kan lages i mange varianter. Foto: Linda Marie Stuhaug
SPICY LAKS: Blomkålris er svært anvendelig, og kan lages i mange varianter. Foto: Linda Marie Stuhaug Vis mer

Spicy laks med blomkålris

Oppskrift fra: Linda Marie Stuhaug

2-4 laksefileter
1-2 ss sweet chillisaus per laksefilet
1 blomkål
1 hvitløksfedd
Salt & pepper
Mais, paprika og fryste erter

Slik gjør du: Fordel sweet chillisaus over laksefiletene og sett dem i ovnen på 180 grader i 10-15 minutter.

Riv blomkålen på et rivern eller bruk blender/foodprosessor. Stek på middels varme i en panne med presset hvitløk og en slump med vann eller olje. Smak til med salt, pepper og vend inn mais, paprika og erter. Server straks.

Til forsiden