VELG LITT SUNNERE: Hvis du ønsker å gå ned litt etter julen, men har vanskeligheter for å styre søtsuget, er det ikke så vanskelig å spare noen kalorier uten at du trenger å knaske på gulrøtter.  Foto: tashka2000 - Fotolia
VELG LITT SUNNERE: Hvis du ønsker å gå ned litt etter julen, men har vanskeligheter for å styre søtsuget, er det ikke så vanskelig å spare noen kalorier uten at du trenger å knaske på gulrøtter. Foto: tashka2000 - Fotolia Vis mer

Sjokolade

Bytt ut sjokoladen med is og lakris

Det trenger ikke være så vanskelig å spare noen kalorier på helgekosen.

Publisert
Sitter søtsuget fortsatt litt igjen etter julen?

Ja, for mange av oss kan det være litt vanskelig å komme tilbake til hverdagen.

Hvis du i tillegg har et nyttårsforsett om å gå ned noen kilo - muligens de som kom snikende på i romjulen, kan det imidlertid vært lurt å begrense inntaket noe.

Men det er ikke dermed sagt at du må bytte ut sjokoladen med gulrøtter!

LES OGSÅ: Trikset som gjør nøttene enda sunnere!

MMM, LAKRIS: Så godt, og inneholder mye mindre kalorier enn sjokolade. Ikke minst, er det stor sannsynlighet for at du spiser litt mindre.  Foto: roostler - Fotolia
MMM, LAKRIS: Så godt, og inneholder mye mindre kalorier enn sjokolade. Ikke minst, er det stor sannsynlighet for at du spiser litt mindre. Foto: roostler - Fotolia Vis mer

Slik kan du spare kalorier

– Det er viktig å kose seg, også med litt godteri av og til, forklarer Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog i Grete Roede AS.

– Det er likevel viktig å være bevisst på hvor ofte du koser deg, og hva du koser deg med. Mange sluker en melkesjokolade uten egentlig å nyte smaken, og uten å ta seg tid til å kose seg med den.

Og det er en kjent sak at det er sjokoladen som er favoritten for mange av oss.

Dessverre er den også en kilde til mye kalorier. Bare en liten plate på 40 gram tilsvarer 220 kilokalorier, og en halv, plate på 100 gram tilsvarer 550 kilokalorier. For å sette det i perspektiv, tilsvarer det en middag.

Så, hva bør du velge istedenfor?

– Du kan spare en god del kalorier ved å gjøre alternative valg, forklarer Bugge, og forelår at du bytter ut sjokoladen med noen av disse alternativene:

  • 1 kokosbolle - 30 gram gir 126 kcal
  • 1 kule Easy Tress is fra Hennig Olsen - 74 kcal
  • 1 lakrisstang - 15 gram gir 50 kcal







  • Hvis du vil ha det enda litt lettere, kan du også velge disse:
  • 1 havreknekkebrød med mager cottage cheese, eplemost (naturlig lett) og et dryss kanel - 100 kcal.
  • 1 beger med lettyoghurt, for eksempel Tine Mild eller Lett Vanilje - 75 kcal.

  • LES OGSÅ: Kaffemyten du ikke skal tror på

    ENDA LITT SUNNERE: Hvis du vil ha det enda litt sunnere, kan cittage chees med eplesyltetøy og kanel være et godt alternativ.  Foto: Thomas Francois - Fotolia
    ENDA LITT SUNNERE: Hvis du vil ha det enda litt sunnere, kan cittage chees med eplesyltetøy og kanel være et godt alternativ. Foto: Thomas Francois - Fotolia Vis mer

    Vær bevisst på hva du spiser

    I tillegg til at du kan spare mye kalorier på å velge litt annerledes, er det, som Bugge forteller, også viktig at du er bevisst på hva du spiser.

    – Det kan bli mange unødvendige kalorier i løpet av uken hvis du har for vane å spise en sjokolade nå og da - uten at du egentlig tenker over det.






    I tillegg til å velge riktig, handler det om «mindful eating».

    – Vær tilstede i øyeblikket og nyt det du spiser, sier ernæringsfysiologen, og forklarer at søte kaloribomber er en utfordring for mange - særlig når vi lever i et samfunn der det tilbys søte godsaker overalt.

    – Ikke la deg lure av «gode» tilbud der du får en bolle med på kjøpet av kaffen, eller der du får tre boller til prisen av to.

    Det samme gjelder sjokolade. Ofte kan du finne tilbud som gir tre sjokolader til prisen av to, som bare gjør at du spiser mer enn du ellers ville gjort.

    GÅ FOR MØRK: Hvis du har mest lyst på sjokolade, er det selvfølgelig lov til å kose seg med det også, men velg mørk. Da spiser du ikke like mye. Foto: Fotolia
    GÅ FOR MØRK: Hvis du har mest lyst på sjokolade, er det selvfølgelig lov til å kose seg med det også, men velg mørk. Da spiser du ikke like mye. Foto: Fotolia Vis mer

    Velg mørk sjokolade

    Likevel er det selvfølgelig ikke slik at du alltid skal velge bort sjokoladen. Men selv når du skal spise sjokolade, kan du gjøre valget litt sunnere.

    – Kjøp mørk sjokolade – de fleste opplever at det er lettere å begrense mengden da, sier Bugge.






    I tillegg til at du lettere kan begrense inntaket ved å kjøpe mørk sjokolade, er den også kjent for å ha en rekke andre fordeler. Tidligere studier har blant annet vist at mørk sjokolade inneholder mer antioksidanter enn blåbær, og at den kan senke blodtrykket.

    Når du kjenner sjokoladesuget snike seg på, er det også viktig å kjenne etter om du har lyst på noe søtt, eller om du egentlig er sulten. Er det sistnevnte, er det selvfølgelig bedre å lage seg noe mat.

    – Du kan også bryte en uvane ved at du ikke bare sluker sjokoladen, men bevisst kjøper eller lager deg noe annet.

    LES OGSÅ: Lavkarbo kan gjøre deg syk

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer