SUNNE MATBYTTER: Det å bytte ut smøret med avokado, er et enkelt tips som gjør brødskiva sunnere.  Foto: tjasam - Fotolia
SUNNE MATBYTTER: Det å bytte ut smøret med avokado, er et enkelt tips som gjør brødskiva sunnere. Foto: tjasam - Fotolia Vis mer

Sunn Mat

Bytt ut smør med avokado

Enkle endringer kan spare deg for mye kalorier og fett.

Publisert

KK.NO: Enten du prøver å gå ned i vekt eller bare vil at klærne dine skal passe også når vi nærmer oss jul igjen, er det noen enkle matvarebytter som kan hjelpe.

For det skal ikke nødvendigvis så mye til for å se store utslag. 

– Når det er snakk om hverdagsmat eller mat man spiser mye av, kan de små forskjellene utgjøre ganske mye. Mer enn vi aner, forklarer Jeanette Roede, konseptsjef i Grete Roede AS.

LES OGSÅ: Mat som er billig og bra

KOSTSHOLDSEKSPERT: Jeanette Roede.
KOSTSHOLDSEKSPERT: Jeanette Roede. Vis mer

Bytt ut det du har på brødskiva

Mange av oss tyr til brødskiver flere ganger om dagen.

Hva du velger å legge på skiva, kan da ha mye å si. 

– Bare å bytte ut salami eller fet ost med kokt skinke eller lettere gulost kan utgjøre nesten en hel middag i kalorier om du har det på flere skiver om dagen, sier Roede og gir følgende eksempel: 

Å bytte ut gulost med kokt skinke på seks brødskiver per dag, kan spare deg for 294 kilokalorier per dag.

Dette tilsvarer et helt måltid per dag eller en hel dags kaloriinntak per uke. I løpet av et år betyr dette at du sparer over 100.000 kilokalorier. 

– Dette er et tankekors, da disse ekstra kaloriene gir en potensiell vektøkning på hele 15 kilo på et år, sier Roede. 

LES OGSÅ: Påleggstabbene du bør unngå

KOKT SKINKE: Bytt ut den fete salamien med kokt skinke for et magrere alternativ på brødskiva, foreslår kostholdseksperten.
KOKT SKINKE: Bytt ut den fete salamien med kokt skinke for et magrere alternativ på brødskiva, foreslår kostholdseksperten. Vis mer

Dropp smør og majones

Hun foreslår også at du kan droppe smøret på brødskiva, noe som fort kan spare deg for 120 kilokalorier om dagen om du spiser seks brødskviver. 

Synes du brødskiva blir veldig tørr uten smør/margarin, kan du selvsagt også bare redusere mengden du bruker. Roede anbefaler at du aldri bruker mer enn et gjennomsiktig lag. Det gjelder også om du erstatter margarinen/smøret med majones. 

– Majones er også kaloririkt, men det er sunt fett. Velg lettmajones og sørg for å bruke et gjennomsiktig lag, sier kostholdseksperten. 

For et enda mer smakfullt alternativ, kan du mose avokado og legge under pålegget. Igjen er dette et kaloririkt alternativ, men det er snakk om sunt fett, så det er helt greit å få i seg litt avokado hver dag

– Sennep er også et veldig godt alternativ som gir masse smak, sier Roede.

LES OGSÅ: Dette pålegget får ekstra fart på brødskiva

På kafé 

Mens noen av oss unner oss en tur på kafé i ny og ne, er turen innom kaffebaren en daglig aktivitet for andre. Og her er det fort gjort å gå på en smell og velge feil, i alle fall om du er opptatt av vekta. 

– Inntil nylig har det «verste» valget vært kaffe latte med helmelk, men nå er det disse frappene, som egentlig er en stor dessert, sier Roede. 

Disse kaffedrinkene er fulle av sukker og fett, men gir ingen metthetsfølelse. Dermed får du i deg noe som fort tilsvarer et helt måltid ekstra bare med kaffedrinken din. 

– Man blir ikke mett av flytende kalorier.

VERSTINGER: Iskaffe og de mange ulike frappé-drinkene er de nye verstingene i kaffebaren. De er strengt tatt mer dessert enn kaffe og kan tilsvare et helt måltid i kalorier. Foto: Yeko Photo Studio - Fotolia
VERSTINGER: Iskaffe og de mange ulike frappé-drinkene er de nye verstingene i kaffebaren. De er strengt tatt mer dessert enn kaffe og kan tilsvare et helt måltid i kalorier. Foto: Yeko Photo Studio - Fotolia Vis mer

Unner du deg i tillegg en muffin ved siden av, kommer du fort opp i over 400 kilokalorier, noe som tilsvarer en ekstra middag om dagen

– Det kan fort utgjøre halvparten av kaloriene du trenger i løpet av en dag, sier kostholdseksperten. 

– Men drikk gjerne en liten latte med lettmelk, så får du i deg litt melk også, sier hun. 

LES OGSÅ: Frykter du kaffebarkaloriene?

Til tacomiddagen

Også når det er tid for helgekos, er det kalorier å spare på å ta smarte valg. Heldigvis trenger du ikke å ofre hverken smak eller kos for å nyte fredagstacoen sammen med resten av familien. Noen små endringer kan gjøre tacoen mye sunnere.

Roede foreslår at du bytter ut kjøttdeigen med karbonadedeig og seterrømmen med mager kesam. 

– Problemet er jo stort sett at vi spiser for mye. Bare disse to enkle byttene kan halvere kaloriinntaket per middag, sier hun.

KAN BLI SUNNERE: Ved å velge en magrere type kjøtt, bytte ut setterrømmen med kesam og kanskje til og med droppe osten, kan du spare en drøss kalorier også på tacomiddagen.  Foto: koss13 - Fotolia
KAN BLI SUNNERE: Ved å velge en magrere type kjøtt, bytte ut setterrømmen med kesam og kanskje til og med droppe osten, kan du spare en drøss kalorier også på tacomiddagen. Foto: koss13 - Fotolia Vis mer

Kostholdseksperten understreker at du slettes ikke trenger å føle at du taper noe på å ta disse valgene. Du får fortsatt masse god smak og kan nyte middagen sammen med resten av familien uten å måtte ha et eget spesialmåltid. 

LES OGSÅ: Så mye taco spiser vi i Norge

– Hele familien kan spise normalt og spise det samme, og du trenger ikke å føle at du forsaker for mye, sier hun og kommer med helt konkrete eksempler på hvor mye det er å spare på smarte valg under tacomiddagen

 
Bytter du i tillegg ut kjøttdeigen med karbonadedeig, er gevinsten enda større – 129 kcal per 100 gram. 

Og dropper du osten (to spiseskjeer) kan du spare opptil 140 kcal. Bytter du to spiseskjeer helfet gulost med en lettere variant, sparer du 32 kcal.

– Når så mange smaker er blandet sammen, så er det ikke alltid at du merker at en ingrediens er borte en gang, sier Roede.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer