Avokade I Bakst

Bytt ut smøret med dette!

Mindre kalorier, sunnere fett og mer smak!

BYTT UT SMØR MED AVOKADO: Bruk avokado som smør. Det smaker godt og er langt sunnere!  Foto: Shutterstock / Nadiia Loboda
BYTT UT SMØR MED AVOKADO: Bruk avokado som smør. Det smaker godt og er langt sunnere! Foto: Shutterstock / Nadiia Loboda Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Har du lyst til å kuttet litt ned på mengden smør er det mye å velge i - enten det er i baksten eller på brødskiva. 

Tidligere har vi skrevet at avokado kan erstatte halvparten av alt smøret i flere typer bakst, hvilket reduserer innholdet av mettet fett og erstatter det med det hjertevennlige, enumettede fettet. I tillegg øker du innholdet av kalium og B-, E-, K-, A- og C-vitaminer og antioksidanter. 

Avokadoen kan du også bruke på skiva, og vips har du en langt sunnere frokost. 

- Smør inneholder en god del kalorier og det finnes flere smørbare alternativer som man kan bruke på brødskiva og knekkebrød hvis man ønsker å redusere på kalorimengden, sier Silje Bjørnstad, som er ernæringsfaglig rådgiver.  

- For eksempel er det mange som liker å bruke «avokadosmør», altså most avokado på skiva. Siden avokado er en fet frukt så er avokadosmør også en fin måte på å øke inntaket av frukt og grønt. I tillegg får du i deg sunne fettsyrer og viktige vitaminer og mineraler fra frukten. 

GIR VITAMINER: Bytter du ut smør med avokado får du ikke bare mindre kalorier og sunnere fett, men du får også i deg blant annet kalium og B-, E-, K-, A- og C-vitaminer.  Foto: Tiramisu Studio - Fotolia
GIR VITAMINER: Bytter du ut smør med avokado får du ikke bare mindre kalorier og sunnere fett, men du får også i deg blant annet kalium og B-, E-, K-, A- og C-vitaminer. Foto: Tiramisu Studio - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Peanøttsmør - dette bør du se etter i butikken

Bruk oljebaserte smaksbomer

Andre alternativer er majones og margarin eller lettmajones eller lettmargarin. Vegetabilske oljer inneholder mer sunt fett enn smør, og kan brukes i stedet.

For eksempel kan du lage ditt eget bremykt ved å blande en tredjedel rapsolje med to tredjedeler vanlig smør. 

AIOLI: Aioli lager du enkelt ved å mikse sammen egg, hvitløk, olje, salt og pepper
 Foto: Eising Studio/Scanpix
AIOLI: Aioli lager du enkelt ved å mikse sammen egg, hvitløk, olje, salt og pepper Foto: Eising Studio/Scanpix Vis mer

- Aioli på brød er også en herlig smaksbombe. Både rød og grønn pesto er også et alternativ som egner seg godt på et godt stykke brød. Andre forslag er oljebaserte dressinger som man kan dyppe brødet i, hvor man selv kan bestemme ingredienser og smak.

Olje kan også brukes for å erstatte noe av det mettede fettet med sunnere fett når du baker, forteller Karoline Steenbuch, som er fagansvarlig i Grete Roede AS. 

- I oppskrifter der det skal være smør eller margarin kan du erstatte dette med oljer som raps- soya eller solsikkeolje. Det gjør baksten fuktig og god. Men ikke bruk olivenolje, da den har for mye smak. Det er akkurat samme mål om man bruker smør eller olje. 1 spiseskje smør er 1 spiseskje olje. 

Ifølge Matvaretabellen inneholder rapsolje 892 kalorier per hundre gram. Majones og lettmajones gir henholdsvis 728 og 465 kalorier. Vita hjertegod lettmargarin inneholder rundt 360 kalorier per hundre gram.

Kaloriinnholdet i ferdigkjøpt pesto varierer, så det kan være lurt å lese bakpå glasset. Lager du den selv kan du for eksempel bruke mer basilikum og mindre olje i den grønne pestoen, og bytte ut pinjekjernene med kikerter. Husk at oljebaserte produkter inneholder mer sunt fett, selv om kaloriinnholdet kan være høyt.

I BAKSTEN: Du kan erstatte noe av smøret med kesam i baksten. I mye søt bakst kan også avokado gi en fin og god konsistens.  Foto: Scanpix
I BAKSTEN: Du kan erstatte noe av smøret med kesam i baksten. I mye søt bakst kan også avokado gi en fin og god konsistens. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Maten du heller bør lage hjemme

Smøreoster på skiva og kesam i baksten   

- Det finnes også flere ulike typer smøreoster både med og uten smak som smaker godt på både brød, knekkebrød, lomper og grove kjeks. Man har for eksempel magerost, skinkeost, krydderost og så videre, sier Bjørnstad. 

Bytter du ut 5 gram smør med 5 gram baconost med 214 kalorier per hundre gram, har du spart rundt 35 kalorier. Philadelfia light inneholder 165 kalorier per hundre gram.  

- Litt frukt og grønt på brødskiva med smøreost er en påleggskombinasjon mange liker. 

Som nevnt kan faktisk avokado også gjøre nytten når du baker, og det finnes også andre alternativer, men du får ikke byttet ut alt smøret.

- I noen bakevarer, som smuldrepai, går det an å erstatte noe av smøret med for eksempel kesam, men en full erstatning går ikke - og dette tipset fungerer heller ikke i all bakst, sier Lied.  

IKKE FARLIG Å SPISE SMØR: Du trenger ikke unngå smør for enhver pris, men å variere hva du bruker er en fin måte å få variert kostholdet generelt på. Foto: Fotolia
IKKE FARLIG Å SPISE SMØR: Du trenger ikke unngå smør for enhver pris, men å variere hva du bruker er en fin måte å få variert kostholdet generelt på. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Fem deilige desserter laget med kesam 

Greit å spise litt smør

Det er ikke slik at smør er farlig, men du kan kutte ned på kalorimengden og mettet fett ved å bytte det ut. Husk imidlertid at det ikke er mindre kalorier i olje enn i smør, men andelen mettet fett er lavere. 

- Når det gjelder smarte valg og smør, tenker jeg mengde. Hvis man bare må ha smør kan det være lurt å begrense mengden og ikke smøre på et tjukt lag. Alternativt kan man bruke smør i helgen, men margarin, avokado eller majones i hverdagen, sier Lied.

- Noen brødskiver med smør er virkelig ikke noe man trenger å ha dårlig samvittighet for hvis man ellers har et sunt og variert kosthold, men sånn generelt så ser jeg på det å erstatte smør med andre alternativer som en fin mulighet for å spise mer variert. Og for de som ønsker å redusere det totale daglige kaloriinntaket, så kan det å bytte ut smør med magrere varianter bidra til færre kalorier totalt, så lenge man ikke "smører på dobbelt" med alt annet, sier Bjørnstad. 

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

LES OGSÅ: Slik lurer du cottage cheese inn i middagen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer