Energi

Bytt ut sportsdrikken med dette

Inneholder ikke tilsetningsstoffer og tilfører viktige næringsstoffer.

BYTT UT SPORTDRIKKEN MED ROSINER: En ny studie viser at det er like effektivt som sportsgelé, og inneholder i tillegg flere vitkige næringsstoffer.  Foto: colourbox.com
BYTT UT SPORTDRIKKEN MED ROSINER: En ny studie viser at det er like effektivt som sportsgelé, og inneholder i tillegg flere vitkige næringsstoffer. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Selv om ekspertene stadig vekk minner oss om hvor viktig det er å spise etter trening, er det ikke bare da kroppen trenger påfyll av energi. For å opprettholde maksimal ytelse under hele treningsøkten gjelder det å spise noe som gir deg energi før trening.Er det en veldig lang økt, kan det være lurt å fylle opp energilagrene også under økten. Det er imidlertid mange diskusjoner om hva du bør velge. En ny studie viser blant annet at du like gjerne kan droppe sportsdrikken til fordel for rosiner, skriver Forskning.no. LES OGSÅ: Nøttene du bør spise hver uke

Billigere og mye mer helsevennlig

Selv om mange sverger til dyre sportsdrikker på trening, dukker det stadig vekk opp nye beviser for at det du har hjemme kan være like effektivt. Ikke minst billigere.Tidligere er det blitt hevdet at du like gjerne kan droppe sportsdrikken til fordel for bananer. Nå hevder forskere at rosiner kan være like effektivt som kunstig fremstilte energiprodukter. – Det har åpenbart samme effekt. Det fungerer like greit å ta med en boks rosiner. De er uten tilsetningsstoffer og inneholder mer fiber og jern, så du får i tillegg noen ekstra effekter, sier forskning.no-journalist Hanne Jakobsen under radioprogrammet Kosmo på Radio Norge. – I tillegg koster koster det mye mindre for rosiner enn for sportsdrikker, sier hun. LES OGSÅ: Slik gjør du hamburgeren supersunn(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gir deg makseffekten du trenger

I studien testet forskerne effekten av naturlige råvarer som vann og rosiner opp mot sportsgelé - som vanligvis brukes for å forbedre ytelsen ved løping (Les hele studien på Journal of the international society of sports nutrition her).Dette er mest vanlig i USA, men kan også kjøpes i Norge. Deltakerne gjennomgikk tre forskjellige løp, der hvert løp i snitt var fem kilometer langt. De skjedde adskilt med en ukes tid. Deltagerne inntok enten vann, rosiner eller sportsgelé før ble presentasjonene deres ble målt.Resultatene viste at de som fikk rosiner eller sportsgelé i snitt løp ett minutt raskere enn de som kun inntok vann. Dermed var det tydelig at dette tilførte mer energi til kroppen enn vann. – Uansett er dette forskning som du ikke trenger å være redd for å prøve. Det er ikke noe skadelig ved å spise rosiner - så sant du ikke er allergisk, sier Jakobsen videre i programmet. Hun kan fortelle at det er fruktsukkeret i rosinene som gir den positive effekten. – Det er det kroppen bruker når du skal prestere på topp. Fett er bra når du skal prestere over lang tid, mens karbohydrater gir deg den makseffekten du trenger, sier hun. LES OGSÅ: Dette gjør pommes frites sunnere

Derfor er det best å velge «rene» produkter

Øystein Jensen, som er PT og fysioterapeut ved Artesia Trening i Oslo, kan fortelle at sportgelé i utganspunktet er høykonsentrert næring, og at det er et veldig praktisk produkt hvis målet ditt er å prestere best mulig i en aktivitet som varer over lenger tid. Det gir deg tilskudd av både «raske» og «trege» karbohydrater, salter, elektrolytter og i noen tilfeller koffein, uten at du trenger å stoppe opp for å spise et måltid. – Dersom du ikke er med i en konkurranse og kun ønsker å prestere best mulig for egen helse og velvære, anbefaler jeg å ty til ren mat, sier Jensen til KK.no. LES OGSÅ: Oljen som kan holde deg slank

Proppfulle av kalorier

Han minner om at sportsgeleene er proppfulle av kalorier, og at de fleste som trener moderat vil gå i kalorioverskudd ved bruk av slike produkter. – Alt som inneholder fruktsukker vil gi deg en boost under langkjøring. Dersom du i tillegg fyller på med vann er du dekket under de fleste aktiviteter, forklarer han.– «Rene» produkter har en næringverdi som kroppen har glede av utover selve aktiviteten også. Blant annet antioksidanter, vitaminer og mineraler, som sportgelé ikke har.Jensen kan fortelle at rosiner er en konsentrert frukt, og akkurat som all annen tørket frukt er den naturens svar på høykonsentrert sportsernæring og vil fungere utmerket for de aller fleste som trener i moderate mengder. Hvis du skal ned i vekt, er det imidlertid viktig å huske at hele målet med aktiviteten er å forbrenne mer enn du inntar, så det kan være lurt å nøye seg med vann. LES OGSÅ: Spis sjokkis med god samvittighet

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer