<strong>BLE AKTIV:</strong> Cecilie hadde aldri tid til trening. Nå dropper hun andre ting for å få trent. Foto: Jon Anders Skau / All Over Press
BLE AKTIV: Cecilie hadde aldri tid til trening. Nå dropper hun andre ting for å få trent. Foto: Jon Anders Skau / All Over Press Vis mer

Trening

Cecilie (42) hadde ikke trent siden hun var 25

- Jeg fryktet treningssenteret, forteller hun. Slik kom 42-åringen i gang igjen!

Publisert
Sist oppdatert

Cecilie Thunem-Saanum (42) føler en klump i magen. Frykten fyller kvinnen som til daglig er trygg på høye hæler foran hundrevis av tilhørere. Nå er hælene byttet ut med knallrosa joggesko. Hun har bestemt seg:  «Jeg skal bli sterkere og få mer pust!»

– Jeg kjente at hvis jeg ikke gjorde noe for å bedre formen, ville jeg ikke klare å holde tritt med ungene. Jeg ville også miste kvalitet på jobben, sier hun halvannet år senere til KK. 

LES OGSÅ: Topp trening på 15 minutter

Aldri hørt om mageøvelse

Livet var veldig hektisk. Cecilie hadde ikke noe forhold til trening. Ikke følte hun at hun hadde tid heller. Hun hadde ikke trent siden hun var 25 og hadde klart seg greit uten. Helt til nå.

MORSOMMERE: Cecilie har det mye morsommere sammen med barna Theo og Sara etter at hun begynte å trene Foto: Jon Anders Skau / All Over Press
MORSOMMERE: Cecilie har det mye morsommere sammen med barna Theo og Sara etter at hun begynte å trene Foto: Jon Anders Skau / All Over Press Vis mer

I helgene var familien på fire lite aktive. Som oftest tok hun og mannen Tore med seg barna Sara (7) og Theo (5) på lekeplassen. Planene om å gå tur i skogen eller ta en sykkeltur, ble ofte utsatt.

Men nå sto hun her foran tredemølla. Personlig trener Nina viste henne innstillingene på maskinen og så gikk «eleven» med en fart på seks kilometer i timen.

Rett etterpå ville treneren ha henne til å gjøre planken. «Planken, hva for noe?» sa Cecilie. Hun hadde aldri hørt om denne mageøvelsen. Og en test på tredemølla viste at hun greide å løpe i åtte minutter i sakte tempo. Da var hun utslitt.

– Jeg er dødsmodig på jobb og tåler mye bank, men hadde dårlig selvtillit når det kom til trening.

Etter en måned med løping merket Cecilie at pusten var bedre. Sommeren i fjor brukte hun til å trene seg opp. Hun løp på turstier og trente styrke.

– Jeg kunne gå ut døra hjemme, sliten og med hodet fullt av tanker. Etter treningen kom jeg hjem og var hoppende glad.

LES OGSÅ: Få bedre effekt av styrketreningen

Løper på Operataket

Hver uke består av mellom tre og fem økter, hovedsakelig løping og styrke.

Cecilie ser på trening som en hvilken som helst annen avtale: Den gjennomføres til avtalt tid, selv om avtalen bare er med henne selv.

Hun trener styrkeøvelser på hotellrommet, og er hun i hovedstaden, løper hun intervaller på operataket, gjerne allerede klokken seks om morgenen.

For å få tid til trening har hun blant annet ofret hudpleietimer, shopping og kaféturer.

– Hver uke tenker jeg at jeg ikke har tid til å trene, men da minner jeg meg på at trening får meg til å prestere bedre, være en gladere mamma og til å ha mer energi til alt og alle rundt meg, sier hun. 

Nå bruker familien i Lillesand mange søndager på skogstur, bading og fotball. I vinter
har Cecilie og barna måkt snø sammen hver fredag før pappa kom hjem. Og i stedet for at fredagene betraktes som en dag hvor man endelig er i mål, slenger seg i sofaen og koser seg, er den blitt en ny start.

Nå inntar de hagen eller fotballbanen før de nyter sofaen senere. Mamma er med på fotballbanen, og ifølge sønnen på fem er hun skikkelig dårlig til å spille.

Isbading derimot har hun etter hvert blitt god på. 19 helger på rad har Cecilie isbadet i sjøen sammen med to venner.

<strong>EN DEL AV HVERDAGEN:</strong> Treningen har nå blitt en del av Cecilies hverdag.  Foto: Jon Anders Skau
EN DEL AV HVERDAGEN: Treningen har nå blitt en del av Cecilies hverdag. Foto: Jon Anders Skau Vis mer

– Det er en fantastisk opplevelse, og veldig god mental trening. Et slikt bad
varmer i dagevis, og gir styrke og ro til travle dager. 

Delte på Facebook og blogg

Først i april i år delte hun den nye hverdagen sin med lesere på Facebook og bloggen:

«Alt er som i fjor. Samme jobb. Samme hus. Samme familie. Og likevel. Hverdagen er helt, helt endret. På ett år har vi blitt familien som beveger oss mye mer. Ler mer. Herjer mer. Sammen. Åh, så mye livsstil har å si for hverdagen, for dem vi har rundt
oss, for selve livet.» 

500 trykket liker på innlegget og Cecilie har fortsatt mer enn 300 ubesvarte mailer, tekstmeldinger og kommentarer som hun ikke har rukket å svare på. Det hender hun blir stoppet av folk som kjenner henne igjen og vil gi et klapp på skulderen
eller spørre hvordan hun fikk det til.

– Mange er blitt motivert av innlegget mitt. De får tro på at de også kan klare å endre livsstil. Dette handler ikke bare om trening, men om å utfordre seg selv og tørre å gjøre noe man drømmer om, sier Cecilie. 

Hun er overbevist om at hun aldri kommer til å slutte å trene. I påsken kjøpte hun og mannen sykler så nå er familien ofte ute på tur sammen. Og etter at Theo i vår fant balansen, sykler han ofte til barnehagen mens mamma eller pappa løper ved siden av. I sommer er planen å bruke hagen og lekeplassen som treningsrom. Nina skal lære Cecilie ulike øvelser hun kan gjøre.

<strong>SETT DEG MÅL:</strong> Det gjør det lettere å komme i gang og få inspirasjon.  Foto: Mat Hayward - Fotolia
SETT DEG MÅL: Det gjør det lettere å komme i gang og få inspirasjon. Foto: Mat Hayward - Fotolia Vis mer

– Jeg skal bruke sommeren til å bli hun som kan ta push ups overalt. Push ups er fortsatt noe jeg er skikkelig dårlig på!

Slik kom Cecilie i gang med treningen

1. Tenk i presens. Bestem deg for at du er en som trener. Setter du skal eller vil inn i setningen, tar hjernen forbehold og du sluntrer lettere unna.

2. Visualiser målet. Hva vil du oppnå med treningen? Se for deg at du har nådd målet. Det hjelper på motivasjon og prioritering. Skaff verktøyene til å nå målene du har satt
deg. Be om hjelp fra en personlig trener eller livsstilsveileder.

3. Gjør det enkelt. Et fancy treningssenter er fristende, men hvis beliggenhet gjør at det tar lang tid å komme på mølla, er det bedre med et senter som ligger nærmere jobb/hjem. Se på treningen/løpingen som et fristed. Å la beina tømme hodet, gjør underverker for produktivitet, kreativitet og trivsel. Vi ser lettere muligheter og blir mer optimistiske etter en løpetur.

4. Finn nytteverdi for andre. Hvis du tenker attreningen din gagner andre enn deg selv (Mann, barn, kolleger, venner) er det lettere å beholde motivasjonen.

Husk at de små sunne valgene du gjør hver dag over tid, gir deg store resultater og en sunn livsstil!

Hele denne saken er opprinnelig publisert i fra KK32. 

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer