CHILI ØKER BLODSIRKULASJONEN: Tren nok og spis sterk mat, og blodsirkulasjonen din vil øke. Få alle tipsene fra ekspertene nede i saken. Foto: pilipphoto - Fotolia
CHILI ØKER BLODSIRKULASJONEN: Tren nok og spis sterk mat, og blodsirkulasjonen din vil øke. Få alle tipsene fra ekspertene nede i saken. Foto: pilipphoto - Fotolia Vis mer

Chili

Chili kan øke blodsirkulasjonen din

Slik får du varme i kalde hender og føtter!

KK.NO: Det er vinter, og kulden har satt inn. Av og til biter den så hardt at det føles som om vi blir bedøvd på rumpe, lår og føtter.

Men visste du at det finnes en enkel måte øke blodsirkulasjonen på, så vi unngår å bli nummen ute i kulden eller etter timesvis i kontorstolen?

LES OGSÅ: Kalde føtter? Her er de vanligste årsakene

Derfor er blodsirkulasjonen dårlig

Christine Sundgot-Borgen har europeisk master i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøyskole, og utdannelse innen idrettsernæring gjennom IOC, International Olympics Committee.

Hun forteller at redusert blodsirkulasjon som regel betyr at blodet fra hovedpulsåren og fra arteriene ut til resten av kroppen, ikke sirkulerer optimalt. Det kan også innebære at blodet ikke strømmer godt nok tilbake til hjertet.

EKSPERT: Christine Sundgot-Borgen har europeisk master i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøyskole, og utdannelse innen idrettsernæring gjennom IOC, International Olympics Committee. Foto: Privat
EKSPERT: Christine Sundgot-Borgen har europeisk master i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøyskole, og utdannelse innen idrettsernæring gjennom IOC, International Olympics Committee. Foto: Privat Vis mer

- Det kan være flere årsaker til at noen har lavere blodsirkulasjon enn andre. Det kan være genetiske årsaker, men for en stor del av befolkningen skyldes det livsstilsrelaterte faktorer, forteller Sundgot-Borgen.

I de fleste tilfeller vil dårlig blodsirkulasjon være grunnet åreforkalking eller plakkdannelse i åreveggen. Årsaker til dette, en tilstand som kjent kalles arteriosklerose, er flere.

LES OGSÅ: Derfor er noen frysepinner

Hvordan øke blodsirkulasjonen

Eksperten har først og fremst ett vesentlig bud for oss som sliter med kalde føtter og hender, og generelt dårlig blodsirkulasjon:

- Regelmessig fysisk aktivitet sørger for at hjertets slagkapasitet vedlikeholdes, anbefaler hun.

Sundgot-Borgen opplyser at fysisk aktivitet sørger for at blodårene er elastiske slik at blodtrykket lett kan reguleres, at blodet har mange veier å gå fordi kroppen utvikler blodårenettverket sitt, og at muskelvenepumpen fungerer slik den skal.

Sammen jobber hjerte- og karsystemet for å opprettholde god blodsirkulasjon. Ved inaktivitet stilles ikke kroppen krav til en slik funksjon.

- Når kroppen regelmessig blir bedt om å jobbe litt hardt hver dag forblir disse systemene effektive nok, understreker eksperten, og legger til:

- Når musklene jobber, skaper de varme. Denne varmen tar blodet med seg rundt til kroppen, og vi får en økt kroppstemperatur. 

LES OGSÅ: Slik vet du om du har dårlig blodsirkulasjon

Dette kan vi også gjøre

Men det er ikke bare trening og bevegelse som kan ha heldig effekt på blodsirkulasjonen vår. Også kostholds- og andre livsstilsvaner kan ha innvirkning, ifølge Sundgot-Borgen. 

- Både røyking og et inntak av mer energi og fett enn det kroppen klarer å forbrenne, vil kunne føre til at det dannes plakk i åreveggene, arteriosklerose, sier hun, og forteller at det kan være for høyt inntak av energi i forhold til forbruk, et forhøyet inntak av mettede fettsyrer, og høyt innhold av kolesterol i maten vi spiser.

Dersom åreveggene over tid blir utsatt for slik plakkdannelse, vil årene bli trangere, og blodet kan ikke sirkulere like effektivt. Ifølge eksperten vil dette i de verste tilfellene over tid kunne resultere i blodpropp.

SNUS: NOK KLÆR: Riktige og nok klær etter værforhold er viktig for at temperaturen fordeler seg over hele kroppen og blodet kan sirkulere, ifølge Christine Sundgot-Borgen. Men for en optimal blodsirkulasjon fins det en rekke matvarer du bør få i deg, og ikke minst bør du droppe snusen. Foto: VG
SNUS: NOK KLÆR: Riktige og nok klær etter værforhold er viktig for at temperaturen fordeler seg over hele kroppen og blodet kan sirkulere, ifølge Christine Sundgot-Borgen. Men for en optimal blodsirkulasjon fins det en rekke matvarer du bør få i deg, og ikke minst bør du droppe snusen. Foto: VG Vis mer

LES OGSÅ: Er du alltid kald på føttene?

Slik bør vi spise

Sundgot-Borgen sier altså at det kan ha betydning hva og hvordan vi spiser når det gjelder blodsirkulasjon og forhindring av plakkdannelse i årene.

- Et regelmessig inntak av mat kan antas å ha en viss effekt på blodsirkulasjonen, sier hun.

Eksperten anbefaler derfor at vi spiser hver tredje til fjerde time, fordi inntak av energi og næringsstoffer trigger til aktivering av mekanismer i kroppen. Dette bidrar igjen til fordeling av det vi konsumerer.

Det er imidlertid viktig at vi får i oss nok energi.

- Et høyt nok energiinntak kan være viktig for optimal funksjon av alle kroppslige systemer, forklarer Sundgot-Borgen.

LES OGSÅ: Juicen som øker blodsirkulasjonen

Dropp både tobakk og snus

Utenom trening etter helsemyndighetenes anbefalinger og riktig inntak av energi, mener eksperten det også er viktig å huske på at vi kler oss riktig.

- For å unngå at kroppen kommer i «sparemodus» må du kle deg med den mengden klær som tilsier at kroppen vedlikeholder en temperatur som gir den mulighetene til å fordele varmen til hele kroppen, ikke bare deler av den, forklarer hun, og mener vi må bruke sunn fornuft. 

Mengde og type klær vil avhenge av individuelle behov og omgivelsene.  

Videre er det noe vesentlig vi bør droppe for å styrke blodsirkulasjonen.

- Tobakk vil redusere blodsirkulasjonen fordi tilførsel av nikotin i kroppen fører til en sammentrekning i blodårene, understreker eksperten, som dessuten viser til kardiovaskulær forskningsgruppe ved Institutt for medisinsk biologi ved UiT.

De beviser nemlig at snusing kan føre til kalde hender og fingre.

- For de som ønsker god restitusjon etter trening, skal rehabiliteres etter skader, eller friskmeldes fra sykdom er det uheldig med redusert blodsirkulasjon, sier hun, og anbefaler derfor å droppe snus og røyk.

LES OGSÅ: Fem om dagen holder ikke

RØDT KJØTT: En god kilde til jern, som øker blodsirkulasjonen ved at det øker oksygenopptaket i blodet. Spis dessuten gjerne bønner, brokkoli og spinat, som også er rike på jern. Foto: Thomas Francois - Fotolia
RØDT KJØTT: En god kilde til jern, som øker blodsirkulasjonen ved at det øker oksygenopptaket i blodet. Spis dessuten gjerne bønner, brokkoli og spinat, som også er rike på jern. Foto: Thomas Francois - Fotolia Vis mer

Slik bør vi bevege oss

Når det gjelder å optimalisere blodsirkulasjonen, og motvirke eventuelle helseplager, har Sundgot-Borgen tips til aktiviteter som kan gjennomføres i en travel arbeidshverdag:

1. Gjør bevegelser som får deg til å måtte puste tungt. Her setter kroppen i gang økt blodsirkulasjon for å effektivisere transport av næringsstoffer, avfallsstoffer og varme. 

For eksempel:

2. Generelt reduser tiden du sitter bom stille. All aktivitet trigger til økt blodgjennomstrømming sett opp mot stillesitting.

- Bare det å reise seg fra kontorstolen fremfor å trille seg avgårde har en viss effekt, sier Sundgot-Borgen.

LES OGSÅ: Syv typer supermat du bør spise nå

- Spis sterk mat

Tore Vik er trenings- og kostholdsekspert, og jobber ved Athletica Vulkan. Han mener man med lav blodsirkulasjon bør trene både styrke og kondisjon, og har dessuten en rekke tips til hva og hvordan vi bør spise.

  • Spis fornuftig, sunn mat, og kutt kraftig ned på bakverk, godteri, desserter og alkohol
  • Det kan hjelpe å spise mat med jern fordi det øker oksygenopptaket i blodet. Spis for eksempel kjøtt, spinat, og brokkoli
  • Spis sterk mat. Chili inneholder capsaicin, og det øker blodsirkulasjonen
  • Spis mat som er rik på antioksidanter. Som appelsin, ingefær, vannmelon, kakao/mørk sjokolade, løk, solsikkefrø, hvitløk, avokado, bønner og kål
SPIS BROKKOLI: Denne deilige grønnsaken er godt for mye. Spis brokkoli og øk blodsirkulasjonen din! Foto: Scanpix
SPIS BROKKOLI: Denne deilige grønnsaken er godt for mye. Spis brokkoli og øk blodsirkulasjonen din! Foto: Scanpix Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: