D-vitamin

D-vitamin er noe de færreste får i seg nok av

Og det er helt essensielt for immunforsvaret.

VITKIG MED NOK D-VITAMIN: Matprodukter med mye D-Vitamin er for eksempel laks, tran, smør, egg og melk. 
 Foto: MAGNAR KIRKNES/VG
VITKIG MED NOK D-VITAMIN: Matprodukter med mye D-Vitamin er for eksempel laks, tran, smør, egg og melk. Foto: MAGNAR KIRKNES/VG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Å få i seg tilstrekkelig med vitaminer er viktig for kroppen vår.

Og særlig påpasselig bør man være med vitaminer som det er fort gjort å få for lite av, som for eksempel vitamin D. Og dette er et vitamin som vi kan få gjennom mer enn bare maten vi spiser. 

– Vitamin D skiller seg fra de andre vitaminene ved at kroppen selv kan danne det under påvirkning av sollys, sier ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari H. Bugge til KK.no. 

På grunn av klimaet og den lange mørketiden her i nord er det derimot ikke like lett å få nok sollys på kroppen hele året.

– Det er et gammelt råd om å ta tilskudd av vitamin D i alle måneder med «R» i. I de senere årene har det vært studier som viser at vi kanskje ikke har så god vitamin D status selv etter en lang og lys sommer, og at det er flere enn tidligere antatt som trenger å ta et tilskudd også i den lyse årstiden, forklarer hun.

Men hvorfor er vitamin D egentlig så viktig for kroppen?

Svært viktig for immunforsvaret

– Den viktigste oppgaven til vitamin D er å styre kalsium- og fosfatbalansen i kroppen, og på den måten bidra til normal beindannelse. Vitaminet regulerer både opptaket av kalsium fra tarmen, samt avleiringer og utskillelse av kalsium i skjelettet, forteller ernæringsfysiologen. 

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.