Treningsmat

Dabber du av midt i treningsøkten?

Forklaringen kan ligge i hvordan du har spist i løpet av dagen. Her er Ina Garthes tips til hva du bør spise før trening.

<strong>SPIS NOK:</strong> Det er viktig å få i seg nok næring i forkant av en tøff treningsøkt, eller vil du fort kunne gå på en smell underveis. Tips til hva du bør spise får du lenger nede i saken! Foto: Getty Images
SPIS NOK: Det er viktig å få i seg nok næring i forkant av en tøff treningsøkt, eller vil du fort kunne gå på en smell underveis. Tips til hva du bør spise får du lenger nede i saken! Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At kroppen trenger sunn mat og drikke for å fungere optimalt, er noe alle vet. Og for de som trener mye og hardt er dette enda viktigere, både før og etter treningsøkten.

Viktig med næring før og etter trening

Som KK.no tidligere har skrevet er det helt essensielt å gi kroppen tilskudd av næring (karbohydrater, protein og væske) etter en tøff treningsøkt, slik at musklene får mulighet til å hente seg inn og restitueres.

Men det å spise riktig før trening er minst like viktig, rett og slett for at du skal ha energi til å kunne gjennomføre økten.

Det å trene på en sulten mage vil nemlig kunne føre til at kroppen går på tomgang, noe som kan gjøre at du får en «knekk», eller rett og slett blir helt utmattet, allerede under oppvarmingen.

I tillegg vil mangel på energi føre til at du ikke klarer å yte maks under treningen, noe som gjør at du ikke får det beste utbytte.

LES OGSÅ: Dette bør du huske etter trening

<strong>EKSPERTEN:</strong> Ina Garthe er KK.nos trenings- og kostholdsekspert.  Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: Ina Garthe er KK.nos trenings- og kostholdsekspert. Foto: Astrid Waller Vis mer

Tom for energi






Så hva bør du egentlig spise før trening, og når bør du innta det siste måltidet før økten?

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe fikk inn et spørsmål relatert til nettopp dette under sitt siste nettmøte fredag. 15. november.

Leseren «Tulla» opplever nemlig å gå på tomgang under treningsøktene sine, og lurer på om det er noe spesielt hun bør spise for å få mer energi.

- Jeg pleier å gå på spinning, men av og til er jeg nesten «tom» allerede under oppvarmingen. Spørsmålet mitt er derfor hva slags mat jeg bør spise før treningen og som virker ut sykkeltimen? Jeg kan også si at jeg jobber fra 8-16 og går på sykkeltime rundt klokken 18. Middag før dette er ganske utelukket, for da blir jeg så tung i magen, skriver hun.

LES OGSÅ: Lange treningsøkter? Spis noe mellom

Spis et par timer før treningen

Ifølge Garthe er det tydelig at leseren ikke får i seg nok energi i forkant av treningsøkten. Hennes råd, for å få overskudd og yte mer under økten, er derfor å ha med seg mer mat på jobb og spise et måltid et par timer før treningen.

- Du får nok i deg for lite mellom jobb og trening slik at du rett og slett ikke har noe å gå på. Hvilket betyr at du heller ikke får god utbytte av treningsøkten, skriver hun:

- Mitt råd er at du tar med mer mat på jobb og legger inn et ok måltid i 16-tiden. Dette kan være grove brødskiver med pålegg og frukt, korn med yoghurt og frukt, eller middagsrester/salat i boks.

Treningseksperten viser også til at det er viktig å ha fått i seg nok drikke før en treningsøkt.

- Det er viktig at du drikker nok i forkant, slik at du er i væskebalanse når du starter økten, forklarer hun.

Dersom du trener lange økter - kanskje én med styrke og deretter én med kondisjon, bør du også spise noe innimellom øktene.

LES OGSÅ: Ikke start på en tom mage

Dette bør du spise etter trening

Det neste spørsmålet på lista vil antagelig være hva du bør spise etter trening. .

Enkelte vil anbefale sukker og karbohydrater, mens andre fokuserer på proteiner.

Som KK.no tidligere har skrevet avhenger imidlertid dette mest av hva som er målet ditt med treningen.

Ønsker du å gå ned i vekt, eller kanskje du vil bygge muskler?

KK.nos trening- og kostholdsekspert, Ina Garthe, og personlig trener og ernæringsterapeut Inge Thomas Ravlo, har tidligere gitt leserne sine beste tips i forhold til hva du bør spise ut fra målene dine.

Her er disse:

Hvis målet er: Vektreduksjon
– Hvis målet ditt er å gå ned i vekt bør du holde deg til en salat med kylling, kjøtt eller fiskekaker. Du bør holde deg unna for mye olje eller pinjekjerner i salaten, siden du lett kan ende opp med dobbelt så mye kalorier som du har forbrent, har Ravlo tidligere uttalt.

Garthe på sin side anbefaler at du forsøker å spise mat innen én time etter trening hvis du ønsker å gå ned i vekt.

– Da bør du spise noe sånt som kornprodukter med melk, yoghurt eller biola. Smoothie er også et godt alternativ, eller grove brødskiver/knekkebrød med proteinrikt pålegg, som ulike skinker, har hun uttalt.

Hvis målet er: Å bygge muskler
Hvis målet ditt med treningen er å bygge mer muskelmasse, er det litt annen type mat du skal fokusere på etter trening.

– Hvis du ønsker å øke muskelmassen er det gunstig med noe rett etter trening. For eksempel en yoghurt, banan og melk, sjokolademelk, cottage cheese med syltetøy eller en smoothie. Når du kommer hjem fra trening igjen kan du lage deg noe vanlig kveldsmat som grove brødskiver med pålegg, sier Ina Garthe.

Ravlo anbefaler i tillegg en proteindrikk rett etter trening.

For eksempel en drikk som inneholder 40 gram karbohydrater og 20 gram proteiner, som er det vanligste. Deretter bør du spise et ordentlig måltid litt senere, for eksempel en salat.

– Skal du virkelig opp i muskelmasse bør du innta en spesialisert drikk av aminosyrer og glukose under og etter trening. Det kan gi opp til dobbelt så høy effekt av muskelbyggende trening, har Ravlo fortalt.

LES OGSÅ: Slik unngår du å overspise etter trening

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer