DÅRLIG VANE? Å drikke litt mye kaffe, ja, det gjør vel strengt tatt ikke så veldig mye!  Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
DÅRLIG VANE? Å drikke litt mye kaffe, ja, det gjør vel strengt tatt ikke så veldig mye! Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

Selvhjelp

Dårlige vaner som er bra for deg

Disse fem «uvanene» har noen svært positive gevinster.

Kvinner er ofte flinke til å gi seg selv dårlig samvittighet. Og det er ikke alltid så veldig berettiget.

– Mange kvinner er nok i overkant strenge mot seg selv, og kan føle nederlag om de for eksempel unner seg en ekstra sjokolade på en ukedag, sier livscoach Christine Otterstad til KK.no.

Vi har derfor samlet fem såkalt dårlige vaner du med god samvittighet kan fortsette med.

LES OGSÅ: Kvitt deg med den dårlige samvittigheten

GOD FROKOST: Morgentimene er perfekt for små og store utskeielser. Foto: (c) David Raymer/CORBIS/All Over
GOD FROKOST: Morgentimene er perfekt for små og store utskeielser. Foto: (c) David Raymer/CORBIS/All Over Vis mer

1. Unnet deg en stor frokost?

Enten det er snakk om en sen helgefrokost med egg og bacon, eller den nystekte croissanten du ikke klarte å motstå på vei til jobb.





Det er ikke sikkert du trenger å bekymre deg så veldig mye for de ekstra kaloriene. Så sant du ikke fortsetter kalorifesten resten av dagen, naturligvis.

En studie fra universitetet i Tel Aviv viste at det å spise majoriteten av dagens kalorier tidlig på dagen framfor senere, er bedre for vekten.

Studien ble gjennomført ved at 93 overvektige kvinner ble delt inn i to grupper. Den ene gruppen fikk dagens største måltid servert som frokost, mens den andre gruppen fikk dagens største måltid til middag.

Konklusjonen ble at kvinnene som hadde frokost som dagens største måltid i snitt gikk ned fem kilo mer enn kvinnene som hadde middag som det største måltidet.

Ifølge Daily Mail mener professor Daniela Jakubowicz, som ledet studien, at dette skyldes at kroppen forbrenner kalorier mer effektivt tidlig på dagen enn sent på dagen.

LES OGSÅ: Nyt helgesnopet med god samvittighet

KAFFE: Nyt koppen og vit at forskere har bevist at det er bra for deg. Foto: Tristan Ben Mahjoub / Alamy/All
KAFFE: Nyt koppen og vit at forskere har bevist at det er bra for deg. Foto: Tristan Ben Mahjoub / Alamy/All Vis mer

2. Drikker du mye kaffe?

Du har sikkert blitt advart mot å drikke for mye kaffe, men når trøttheten slår inn må du jo bare ha den ekstra koppen!

Da kan det forhåpentlig være en trøst at du i alle fall har redusert sjansene for å få en depresjon.

En større forskningsstudie fra Harvard University analyserte data fra tre tidligere amerikanske studier, og konkluderte med at kaffe kan fungere like bra mot depresjoner som de mildeste formene for antidepressiva. Mer info om studien finner du her!





Av og til skal du kanskje også unne deg en latte fra den litt dyre, men fy søren så gode, kaffebutikken.

– Det å unne seg litt ekstra i hverdagen er veldig viktig, det er tross alt hverdager det er flest av, sier Christine Otterstad.

For det trenger, ifølge coachen, ikke bety at en ny uvane er integrert.

– En liten feiring for god innsats på jobben eller for at poden scoret sitt først håndballmål, det kan gjøre den gråeste onsdagen til en liten høydare.

LES OGSÅ: Derfor skal du drysse litt kanel over kaffen

HELT OK Å DROPPE IBLANT: Det er helt greit å droppe husvasken innimellom altså! Foto: Getty Images/iStockphoto
HELT OK Å DROPPE IBLANT: Det er helt greit å droppe husvasken innimellom altså! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

3. Droppet du trening i dag tidlig?

Stod treningsbagen ferdig pakket i gangen, mens du trykket på slumreknappet og ble under dyna?

Da er det ikke nødvendigvis noen grunn til at du trenger å ha dårlig samvittighet. Spesielt hvis du egentlig er litt sliten og ikke helt i form.

En studie fra Brunel University i London har ifølge BBC vist at sjansen for å bli syk, er større dersom du trener når du brygger på en forkjølelse.

Forskerne mener årsaken til at akkurat morgentreningen er økten du med god samvittighet kan droppe, er at immunforsvaret er på sitt svakeste tidlig på dagen.





LES OGSÅ: Har formen stagnert?

SOVE LENGE: Et par timer ekstra på øyet er bevist å være sunt for deg. Foto: REX/OJO Images/All Over Press
SOVE LENGE: Et par timer ekstra på øyet er bevist å være sunt for deg. Foto: REX/OJO Images/All Over Press Vis mer

4. Slurver du med husarbeidet?

Går det litt (eller veldig) lang tid mellom hver gang du svinger moppen over stuegulvet, ta det helt med ro.

Det kan kanskje være en aldri så liten investering i din og familiens helse du nettopp har gjort.

Studier fra britiske Stanford University og amerikanske University of California, har vist at overdreven bruk av antibakterielle produkter kan være skadelig.

De amerikanske forskerne fant ifølge forskningsnettstedet Livescience.com ut at i tillegg til å gjøre huden din tørr, sår og flassete, så kan desinfiserende midler som inneholder det kjemiske stoffet triklosan, hemme muskelfunksjonen.

LES OGSÅ: Bruk sitron til rengjøringen





5. Sover du lenge i helgene?

Få ting slår noen ekstra timer med søvn lørdag morgen. Og er du en av dem som da tenker på alt du egentlig burde brukt morgentimene på, kan du trøste deg med dette:

Forskning tyder på at litt ekstra søvn i helgene kan redusere risikoen for å få diabetes type 2.

– Vi fant ut at noen timer ekstra søvn i helgen, gjør at kroppen lettere klarer å nyttiggjøre seg insulin, har forskningsleder Peter Liu tidligere forklart til Health&Wellbeing.com.

Dessuten skal du vite at dårlig samvittighet - det er i alle fall usunt. Og bortkastet.

– Om ikke den dårlige samvittigheten hjelper deg noen vei, så la den heller ligge. Vær grei mot deg selv, er rådet fra coach Christine Otterstad.

LES OGSÅ: Så mange timer søvn trenger du

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: