Alkohol

Dårligere form av alkohol?

Slapp av, en fuktig kveld på byen ødelegger ikke treningsgrunnlaget du har lagt. Men vær obs på flere ting.

INGEN EFFEKT: Nei, alkohol kan ikke svettes ut om du trodde det. Men få med deg viktige treningstips i saken under. Foto: Getty Images
INGEN EFFEKT: Nei, alkohol kan ikke svettes ut om du trodde det. Men få med deg viktige treningstips i saken under. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har nettopp fullført en god treningsuke, og har gjennomført alle treningsøktene du hadde planlagt. Du føler formen er nøyaktig der du vil den skal være, eller i alle fall ikke langt unna.

Så kommer helgen og saboterer det hele. Det blir noen glass for mye på lørdagen. Du våkner søndagen og føler at all treningen gjort tidligere i uken er forgjeves.

Hvordan påvirker egentlig alkohol treningseffekten, og kan man reparere skaden igjen dagen derpå?

LES OGSÅ: Er det egentlig vits å trene før festen?

Myte av festing ødelegger formen

Sjefslege i Hjelp24, Sverre Mæhlum, sier det er en myte at en fuktig fest ødelegger formen.

- Det er en myte at en fuktig kveld på byen vil ødelegge måneder med trening. Det er ikke riktig at en fest påvirker muskler eller resultater du har oppnådd gjennom trening i nevneverdig grad, sier han til KK.no.

Det vil si at hvis du en sjelden gang drikker deg full, vil ikke dette ødelegge formen eller fremgangen din.

LES OGSÅ: Slik blir du mindre full

Det eneste som kan bli ødelagt, er treningsøkten dagen derpå. Da er det en ting som er spesielt viktig å huske på:

Drikk nok væske

Siden alkohol er vanndrivende, må du passe på å ikke bli dehydrert om du skulle ta deg en løpetur dagen derpå, påpeker Mæhlum.

- Treningen bør foregå i rolig tempo og du må altså drikke nok væske. Kroppen er tappet for væske hvis du har drukket alkohol i store doser kvelden i forveien. Alt som forgifter kroppen på samme måte som alkohol, er uheldig for ytelsen, sier han, og legger til:

- Det er ikke farlig å trene rolig etter at du har tatt deg en kveld på byen, sier han.

Men andre eksperter sier imidlertid det er svært nedbrytende å trene dagen derpå:
LES OGSÅ: Unngå trening dagen derpå

En ting som er sikkert, er at du mest sannsynlig får lite ut av treningen hvis du er skikkelig fyllesyk. Det er fordi inntak av alkohol hemmer leverens evne til å mobilisere glukose. De fleste vev i kroppen bruker glukose som drivstoff. Når det er lite glukose tilgjengelig vil blodsukkeret falle. Så da er det kanskje like greit å holde seg hjemme?

LES OGSÅ: Derfor blir du gretten når du er sulten

Og husk at du vil neppe klare å svette bort alkoholen.

Kun en prosent

Alkohol kan ikke svettes bort, ifølge nettsidene til Folkehelseinstituttet (ekstern lenke).

Kun en prosent av inntatt alkohol utskilles via svette. Andelen kan kanskje dobles til to prosent under svært varme betingelser, som å ta badstue, men også dette betyr svært lite i den store sammenhengen, står det på nettsidene.

Gjennomsnittlig faller blodets alkoholkonsentrasjon med cirka 0,12-0,18 promille per time hos både kvinner og menn.

LES OGSÅ: Hvor mye drikker du egentlig?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer