SUNT OG VARIERT: Forskning har vist at visse matvarer kan være særlig gunstige for kvinner, både i forhold til å styrke immunforsvaret og forhindre infeksjoner, samt motvirke utviklingen av sykdommer som beinskjørhet, hjertesykdommer og brystkreft.
SUNT OG VARIERT: Forskning har vist at visse matvarer kan være særlig gunstige for kvinner, både i forhold til å styrke immunforsvaret og forhindre infeksjoner, samt motvirke utviklingen av sykdommer som beinskjørhet, hjertesykdommer og brystkreft. Vis mer

Kosthold

De beste matvarene for kvinner

Styrker immunforsvaret, forhindrer infeksjoner og motvirker kreft.

Det første skrittet på veien til et sunt kosthold, er å spise balansert og variert.

Forskning har imidlertid vist at visse matvarer kan være særlig gunstige for kvinner, både i forhold til å styrke immunforsvaret og forhindre infeksjoner, samt motvirke utviklingen av sykdommer som beinskjørhet, hjertesykdommer og brystkreft.

LES OGSÅ: Få kustus på kostholdet

Disse syv matvarene bør du spise:


SPIS TOMATER: Hovedårsaken til at tomaten er så helsevennlig er det høye innholdet av lykopen. Det er en kraftig antioksidant, som blir kraftigere om du koker eller steker tomaten. Du kan spise så mye tomat du vil.  Foto: All Over PressAll Over Press
SPIS TOMATER: Hovedårsaken til at tomaten er så helsevennlig er det høye innholdet av lykopen. Det er en kraftig antioksidant, som blir kraftigere om du koker eller steker tomaten. Du kan spise så mye tomat du vil. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
SPIS LINFRØ: Linfrø inneholder en rekke sunne næringsstoffer vi trenger, deriblant omega 3 og kostfiber, som er bra for fordøyelsen. Det lønner seg imidlertid ikke å spise mer enn én til to spiseskjeer per dag.  Foto: Getty Images/Hemera
SPIS LINFRØ: Linfrø inneholder en rekke sunne næringsstoffer vi trenger, deriblant omega 3 og kostfiber, som er bra for fordøyelsen. Det lønner seg imidlertid ikke å spise mer enn én til to spiseskjeer per dag. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer
SPIS GRØNNKÅL: Én desiliter grønnkål vil gi deg minst 12 mg lutein og zeaxanthin, som er de to typene karotenoider som finnes i mørkegrønne bladgrønnsaker.Dette hjelper deg med å bekjempe grå stær og makuladegenerasjon, som kan føre til synstap.Grønnkål er kalorifattig, så det er bare å spise.  Foto: Wikipedia
SPIS GRØNNKÅL: Én desiliter grønnkål vil gi deg minst 12 mg lutein og zeaxanthin, som er de to typene karotenoider som finnes i mørkegrønne bladgrønnsaker.Dette hjelper deg med å bekjempe grå stær og makuladegenerasjon, som kan føre til synstap.Grønnkål er kalorifattig, så det er bare å spise. Foto: Wikipedia Vis mer
SPIS LAKS: Forskning har vist at lakseprotein kan hjelpe til med å redusere fedme, risikoen for diabetes type 2 og innholdet av farlige fettstoffer i blodet. Det anbefales å spise laks to ganger i uken.  Foto: Colourbox.com
SPIS LAKS: Forskning har vist at lakseprotein kan hjelpe til med å redusere fedme, risikoen for diabetes type 2 og innholdet av farlige fettstoffer i blodet. Det anbefales å spise laks to ganger i uken. Foto: Colourbox.com Vis mer
DRIKK TRANEBÆRJUICE: Tranbærjuice er supert mot urinveisinfeksjoner. Sørg for at du drikker usøtet juice som består av 100 prosent tranebærsaft.  Foto: Getty Images/iStockphoto
DRIKK TRANEBÆRJUICE: Tranbærjuice er supert mot urinveisinfeksjoner. Sørg for at du drikker usøtet juice som består av 100 prosent tranebærsaft. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
SPIS GRESK YOGHURT: Denne yoghurttypen inneholder dobbelt så mye proteiner og langt mindre sukker enn andre yoghurttyper. I tillegg inneholder fettfri gresk yoghurt mye probiotiske bakterier, kalsium, kalium, protein, sink og vitamin B6 og B12.170 gram fettfri gresk yoghurt inneholder omtrent 90 kalorier og null fett – så det er en perfekt snack å ha med seg
SPIS GRESK YOGHURT: Denne yoghurttypen inneholder dobbelt så mye proteiner og langt mindre sukker enn andre yoghurttyper. I tillegg inneholder fettfri gresk yoghurt mye probiotiske bakterier, kalsium, kalium, protein, sink og vitamin B6 og B12.170 gram fettfri gresk yoghurt inneholder omtrent 90 kalorier og null fett – så det er en perfekt snack å ha med seg Vis mer
SPIS VALNØTTER: En fersk studie gjennomført ved Marshall University i West Virginia har vist at et daglig inntak på cirka 50 gram valnøtter kan halvere risikoen for utvikling av brystkreft i mus. Nøttene er imidlertid rike på kalorier, så det lønner seg å ikke spise for mye.  Foto: Colourbox
SPIS VALNØTTER: En fersk studie gjennomført ved Marshall University i West Virginia har vist at et daglig inntak på cirka 50 gram valnøtter kan halvere risikoen for utvikling av brystkreft i mus. Nøttene er imidlertid rike på kalorier, så det lønner seg å ikke spise for mye. Foto: Colourbox Vis mer

Tomater

Som vi i KK.no tidligere har skrevet, har studier vist at tomaten bidrar til å gjøre folk sunnere, og at inntaket av den reduserer risikoen for kreft, osteoporose og hjertesykdom.

Hovedårsaken til at tomaten er så helsevennlig er det høye innholdet av lykopen. Det er en kraftig antioksidant, som blir kraftigere om du koker eller steker tomaten.

Japanske forskere har også funnet ut at tomater er rike på et annet «superstoff,» nemlig 9-oxo-octadecadienoic, gjør underverker for blodårene dine.

Stoffet bidrar blant annet til å løse opp fett og kolesterol i årene, noe som er veldig viktig for å unngå for eksempel åreforkalkning og skrumplever.

Spiser du tomater hver dag kan du ifølge forskerne ha gjort mye for å slippe å bli rammet av disse utrivelige tilstandene.

Det finnes flere gode grunner til å spise tomat. Du blir for eksempel fortere mett om du legger noen tomatskiver på brødskiva.













Forskerne ved Reading universitet i Storbritannia har avdekket at tomater inneholder stoffer som påvirker appetittregulerende hormoner som ghrelin, slik at du føler deg mindre sulten.

Tomater inneholder for øvrig masse C-vitaminer.

Så mye bør du få i deg:
Det finnes ingen konkrete råd i forhold til hvor mye tomater vi kvinner bør spise, men et daglig inntak (om det så er i salater, sauser etc.) er anbefalt.

LES OGSÅ: Spis tomater på brødskiva

Linfrø

Ifølge helsenettstedet til Fox News (ekstern lenke) er linfrø en undervurdert matvare blant kvinner.

Frøene inneholder nemlig en rekke sunne næringsstoffer vi trenger, deriblant omega 3 og kostfiber, som er bra for fordøyelsen.

Forskere har også funnet at dette lille, brune frøet er rikt på østrogenliknende stoffer kalt lignaner. Undersøkelser tyder på at disse har en positiv effekt mot brystkreft.

En annen forskningsstudie har vist at 40 gram knuste linfrø kan motvirke hetetokter, og flere rapporter tyder på at frøene kan minske «skadelig» kolesterol.

Så mye bør du få i deg:
Det er viktig å sørge for at du ikke spiser for mye linfrø, og den anbefalte dosen er én til to spiseskjeer per dag.

- Linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid = HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre, har Birgitte Paulsen ved Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet tidligere skrevet på Matportalen.no (ekstern lenke):

- En til to spiseskjeer av hele linfrø per dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare, ifølge Livsmedelsverket i Sverige.

LES OGSÅ: Disse frøene bør du ikke spise for mye av

Grønnkål

Som vi i KK.no tidligere har skrevet, så vil en desiliter grønnkål gi deg minst 12 mg lutein og zeaxanthin, som er de to typene karotenoider som finnes i mørkegrønne bladgrønnsaker.

Dette hjelper deg med å bekjempe grå stær og makuladegenerasjon, som kan føre til synstap.

En studie ved navn The Eye Disease Case Control Study fant at de som spiste mest av disse næringsstoffene – 5,8 mg om dagen – hadde markant lavere risiko for aldersrelatert makuladegenerasjon enn de som spiste minst karotenoider

Grønnkål er i tillegg rikt på vitamin C, og inneholder også små mengder kalsium. Det «viktigste» er imidlertid det høye innholdet av vitamin K, som bygger opp skjelettet.

Forskere har vist at kvinner som har et kosthold rikt på vitamin K minske sannsynligheten for hoftebrudd. I tillegg trenger kroppen vitamin K for å aktivere bein-proteiner, som bekjemper osteoporose.

Så mye bør du få i deg:
Et par desiliter kokt grønnkål (eventuelt 25-30 gram) inneholder kun 36 kalorier, så her er det bare å mumse i vei.

LES OGSÅ: Her er den perfekte salaten

Laks

Laks er en super kilde til hjertegode omega 3-fettsyrer, som har vist seg å kunne motvirke blant annet depresjon.

I tillegg har forskning vist at lakseprotein kan hjelpe til med å redusere fedme, risikoen for diabetes type 2 og innholdet av farlige fettstoffer i blodet.

Fisken er også en god kilde til D-vitamin, selen og jod.

Andre studier har også vist at det å spise fet fisk, som laks, kan forlenge livet ditt, og at oljene i fet fisk er viktig under et eventuelt svangerskap.

Så mye bør du få i deg:
Det beste er å spise laks cirka to ganger i uken.

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av fiskemåltidet

Tranebærjuice

Noen ganger er naturlige løsninger det beste på medisinske problemer, og når det gjelder urinveisinfeksjoner kan faktisk tranebærjuice være et supert middel.

Ikke fordi juicen er syreholdig eller inneholder mye vitamin C, men fordi antioksidantene i juicen forhinder bakterier fra å komme inn i urinblæreveggene, hvor de kan forårsake en infeksjon.

Som vi i KK.no tidligere har skrevet så kan usøtet tranebærjuice også forhindre opphopning av streptococcus mutans, som er bakterien som er skyld i de fleste hull i tennene.

Juicen virker ved å hindre bakteriene i å feste seg til tennenes overflate, og den forhindrer også belegg på tennene. Hvis du blander den med vann får du tynnet ut den bitre smaken.

Så mye bør du få i deg:
Anbefalt dose varierer, men det viktigste er å sørge for at du det du drikker er 100 prosent, usøtet tranebærjuice. Da unngår du nemlig unødvendige menger sukker

LES OGSÅ: Dette er viktig når du skal velge middag

Gresk yoghurt

Gresk yoghurt er faktisk helt fantastisk for oss kvinner, blant annet fordi den inneholder dobbelt så mye protein og mye mindre sukker enn mange andre yoghurttyper.

Yoghurttypen har også et lavt innhold av karbohydrater, som kan hjelpe til med å holde blodsukkeret på et stabilt og sunt nivå, i tillegg inneholder fettfri gresk yoghurt (tilgjengelig blant annet på Oluf.no - ekstern lenke) mye probiotiske bakterier, kalsium, kalium, protein, sink og vitamin B6 og B12.

Det er imidlertid proteinet som er nøkkelen her. Ifølge helsenettsiden til Fox News (ekstern lenke) har nemlig studier vist at det å innta en høyere dose protein kan hjelpe kvinner med å gå ned i vekt og opprettholde, samt bygge opp muskelmasse.

- Du får både mindre sukker, færre kalorier og mer proteiner ved å velge gresk yoghurt fremfor andre varianter. I tillegg er gresk yoghurt rikt på protein, som er supert for å holde vekten, da det gjør at du føler deg mettere lenger, har Judith Rodriguez, president i the American Dietetic Association and professor i ernæring ved University of North Florida, tidligere uttalt.

Så mye bør du få i deg:
170 gram fettfri gresk yoghurt inneholder omtrent 90 kalorier og null fett – så det er en perfekt snack å ha med seg.

LES OGSÅ: Så mye protein trenger kroppen din

Valnøtter

Tidligere forskning har vist at Valnøtter er blant de sunneste nøttene du kan spise, og studier tyder på at et regelmessig inntak (cirka syv om dagen) blant annet kan redusere stress.

Valnøtter inneholder nemlig masse omega-3, som kan dempe den negative effekten stress har på hjertet.

En undersøkelse gjennomført ved Scranton universitet i Pennsylvania har også vist at valnøtter inneholder nesten dobbelt så mange antioksidanter som mandler, peanøtter, pistasjenøtter, hasselnøtter, paranøtter, macadamianøtter, cashewnøtter og pekannøtter.

I tillegg har en fersk studie gjennomført ved Marshall University i West Virginia vist at et daglig inntak på cirka 50 gram valnøtter kan halvere risikoen for utvikling av brystkreft i mus.

Så mye bør du få i deg:
Siden nøtter inneholder mye kalorier, er det anbefalt å få i seg maks 50 gram om dagen. Eventuelt 20 «halvdeler».

LES OGSÅ: Disse motvirker stress






Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: