PERFEKT VINTERMAT: Sjekk de fine grønnsakene du bør spise nå i vinter. Foto: Colourbox
PERFEKT VINTERMAT: Sjekk de fine grønnsakene du bør spise nå i vinter. Foto: Colourbox Vis mer

Kosthodsråd

De beste vintergrønnsakene

Sunne, smakfulle og kan bukes til så mangt.

Nå om vinteren er det lett at kostholdet blir tyngre og med indre grønnsaker. I kulden og mørket frister det med ikke så mye med lette salater som om sommeren.

Det bør likevel ikke bety at du spiser mindre grønnsaker. I stedet kan du bytte til de mer typiske vintergrønnsakene - grønnsaker som er i sesong på høsten, og har holdbarhet langt utover vinteren.

Faktisk er det kanskje enda viktigere at du får i deg minimumet fem om dagen nå vinterstid, for å unngå vinterslapphet og vitaminmangel.

LES OGSÅ: Nå bør du få i deg mer vitamin D

slice of cabbage on wood board
slice of cabbage on wood board Vis mer

De beste og sunneste vintergrønnsakene

Det finnes drøssevis av gode grønnsaker du kan fylle kjøleskapet med nå vinterstid. Klassikerne er rotgrønnsakene, og disse er fine fordi de kan du lage pureer av, ovnssteke i biter, ha i suppa, rive i spaghettisausen eller spise rå med en god urtedip til.

LES OGSÅ: Råkosten du bør ha på menyen

Her er noen av klassikerne:




 Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer

Kål

Hodekål, rødkål og grønnkål er alle finfine grønnsaker å bruke om vinteren. Særlig grønnkål er full av antioksidanter, og for å få utbytte av dem bør du helst spise grønnkålen rå. Bruk den i stedet for salat, rett og slett. Hodekål og rødkål er også næringsrike og kalorifattige, og i en gjæret variant, altså som surkål, er den fin for fordøyelsen, fordi probiotikaen styrker den gode bakteriekulturen i tarmene dine.




 Foto: sabino.parente - Fotolia
Foto: sabino.parente - Fotolia Vis mer

Blomkål

Tilhører også kålfamilien, men er om mulig enda mer brukervennlig med sin milde smak (selv de fleste barn liker jo blomkålsuppe). Kan brukes både rå, kokt, most, ovnssbakt og ikke minst som erstatning for ris. Du har kanskje hørt om blomkålris?




 Foto: Colourbox
Foto: Colourbox Vis mer

Rosenkål

Rosenkål er også næringsrik og kalorifattig. Den er en super kilde til fiber, og vitamin C, K og B (folat). Den spesielle smaken kommer av at rosenkål inneholder antioksidantene glukosinolat og tiocyanat. Se hvordan du tilbereder den så den ikke blir bitter her.




RØDBETER: Rødbeter har mørke pigmenter og kan farge urinen dersom du spiser mye av det.  Foto: Thinkstock.com
RØDBETER: Rødbeter har mørke pigmenter og kan farge urinen dersom du spiser mye av det. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Løk

Løken er topp for å sette smak på maten, og passer til det meste. Løk er faktisk ganske fiberrik, og har også en del vitamin C. Du kan jo variere med vanlig gul løk, rødløk sjalottløk, salatløk - og selvfølgelig den fantastiske hvitløken, som har helt spesielle helsebringende egenskaper, og hjelper deg å holde deg frisk fra forkjølelser.




image: De beste vintergrønnsakene

Rødbeter

Ikke bare gjør den maten fargerik og rosa, den er også veldig sunn, rødbeten. Det er for så vidt andre typer beter også, men rødbeten er spesielt fin for oss kvinner, siden den inneholder en god del jern. De fleste er vant til syltede rødbeter, men disse er tilsatt en del sukker, så det beste er å kjøpe dem rå og koke dem selv. Bakte rødbeter er også veldig godt.




fresh parsnip lie with a knife on brown paper
fresh parsnip lie with a knife on brown paper Vis mer

Sellerirot

Selleriroten er en klassiker i norsk husmannskost, men mange av oss glemmer å bruke den. Her burde vi skjerpe oss, for selleriroten gir en super smak til supper, pureer og gryteretter. Den er fiberrik, kalorifattig, og tilfører vitamin C og folat.




 Foto: All Over Press
Foto: All Over Press Vis mer

Persillerot

Persillerot stiller i samme klasse som selleriroten når det gjelder å tilføre god smak i maten. De er i likhet med andre rotgrønnsaker fiberrike og fulle av vitamin C og folat. Er ypperlige å ovnssteke, og finfine til å bytte ut noe av den kjedelige poteten i grønnsaks- eller kjøttsuppa.




sweet potato
sweet potato Vis mer

Gulrot

Dette er grønnsaken de fleste av oss har et forhold til. Den søte, friske smaken gjør den ypperlig rå, som snacks eller mellommåltid. Men den er like fin kokt, bakt eller most til en puré. Gulroten er rik på vitamin C, og betakarotenet (som gjør den oransje) blir omdannet til vitamin A i kroppen. Gulroten er rett og slett billig og anvendelig supermat.




Yellow Turnip and some freshly cut slices of it Foto: bright - Fotolia
Yellow Turnip and some freshly cut slices of it Foto: bright - Fotolia Vis mer

Søtpotet

Ikke et vondt ord om poteten, men den har en mer spenstig fetter, nemlig søtpoteten. Som navnet forteller er den ganske søt på smak, og har en fin, oransje farge. Søtpoteten er fiberrik, holder blodsukkeret jenvt, og er ogs en fin kilde til kalsium. Les mer om søtpotetens fortreffelighet her.




Kålrot

Du gjetter sikkert hva kålroten er rik på siden den kalles «Nordens appelsin»? Riktig - vitamin C. Den har en søtlig, pepperaktig smak som blir rundere når den kokes eller bakes. Kålrotstappe er en klassiker, men kålroten er finfin i supper og gryter, eller som ovnsstekt snacks i stedet for stekte poteter.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer «grove» grønnsaker

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: