GRATIS GLEDE: Det koster ingen penger og liten innsats å følge vannreglene. Foto: Ida Bergstrøm
GRATIS GLEDE: Det koster ingen penger og liten innsats å følge vannreglene. Foto: Ida Bergstrøm Vis mer

Vann

De tre viktigste vannreglene

De er enkle å følge, og gjør underverker for kroppen.

«Drikk vann, og minst åtte glass om dagen!»

Dette mantraet har du helt sikkert hørt før. Og det ligger noe i det, for vann er livsviktig for å holde kroppen hydrert. Faktisk er vann det vi er mest avhengig av etter oksygen. Kvinnekroppen består av rundt 50 prosent vann.

Men du trenger strengt tatt ikke drikke åtte glass med vann hver dag for å holde deg hydrert. Du får masse vann i deg gjennom mat og annen type drikke.

LES OGSÅ: Vann gjør deg slankere

Dersom du er dehydrert, vil du kunne oppleve hodepine. Siden hodepine lett kan komme av dehydrering, skal du ikke hive i deg en tablett med én gang, men prøve disse tre tingene først. Andre effekter av dehydrering er svimmelhet og konsentrert urin, altså at den er veldig gul i fargen og lukter sterkt. Drikk et glass vann, så burde det ordne seg.

Du trenger altså ikke fortvile om du ikke er en av dem som drikker masse vann i løpet av dagen. Men når det er sagt er det ved tre tilfeller du absolutt bør passe på å drikke vann. Gjør du det, vil du gjøre kroppen din godt.

Drikk et glass vann når du står opp

Har du lagt merke til at urinen din er veldig sterk om morgenen? Det er fordi du gjennom natten ikke har tilført kroppen noe væske. Derfor bør du drikke et glass vann straks du står opp. Da får du gjenopprettet væskebalansen, og sette i gang utskillelsen av avfallsstoffer. Dersom du vil få ekstra fart på systemet, skal du prøve å drikke varmt vann med sitronsaft, for det hjelper leveren å rense blodet, og fordøyelsen å komme i gang.

Drikk FØR du trener

Under trening stiger kroppstemperaturen, og for å kjøle deg ned, begynner du å svette. Det er individuelt hvor mye du svetter, men uansett blir kroppen dehydrert når du trener. Du vet sikkert at du skal drikke vann under og etter trening, men du bør faktisk også drikke godt med vann FØR du setter i gang. Ikke styrt nedpå en halvliter med vann, for da kan du få hold, men drikk et par desiliter for å fylle lagrene. Det tar litt tid for kroppen å ta opp væsken, så hvis du tar første slurken når du har trent i 15 minutter, er du antagelig allerede litt dehydrert. Det gir dårligere prestasjonsevne enn du ville hatt om du hadde drukket før du begynte.

LES OGSÅ: Løper du? Ta pauser under økten og kom i toppform

Drikk vann mellom hvert vinglass

Den dundrende hodepinen du får dagen derpå kommer blant annet av at kroppen er dehydrert. Alkohol er nemlig vanndrivende, men avfallsstoffer som skapes når alkoholen brytes ned gir deg også hodepine. For å redusere bakrusen skal du passe på å følge regelen om å drikke et glass vann mellom hver drink, om det så dreier seg om en cocktail, et vinglass eller en øl. Da klarer du å holde kroppen hydrert selv om du får promille, og dessuten blir det enklere å regulere hvor mye du drikker. Vannpausen gir promillen tid til å slå inn, og da stopper du forhåpentligvis å drikke før du bikker over fra gla'brisen til stupfull. Husk også å drikke masse vann før du går og legger deg. Har du likevel hodepine dagen derpå, kan du prøve trikset med kaffe og smertestillende, som forskere mener er det mest effektive.

LES OGSÅ: Derfor blir kvinner mest fyllesyke




Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: