VÅKEN: Sover du ofte dårlig om natten? Det kan være mange grunner til det. Foto: (c) B. BOISSONNET / BSIP/BSIP/Corbis/All Over Press
VÅKEN: Sover du ofte dårlig om natten? Det kan være mange grunner til det. Foto: (c) B. BOISSONNET / BSIP/BSIP/Corbis/All Over Press
Søvnproblemer

De vanligste grunnene til at du sover dårlig

Gjør du en av disse typiske «feilene»?

KK.NO: En god natts søvn er viktig for å kunne fungere som normalt. Timene på puta har nemlig innvirkning på alt fra vekt og muskler, til hukommelse og følelsesliv.

For lite søvn, eller for dårlig søvn over lengre tid kan faktisk gjøre deg deprimert.
Men det kan også være følelseslivet ditt som påvirker søvnen din. Våkner du for eksempel mange ganger om natten kan dette være et tegn på at du ikke har det så greit.

– I min erfaring er det mange ulike ting som kan være med på å gi dårlig søvn. Det kan være stress, sorg, glede, konflikter, smerter eller for eksempel sykdom, sier psykolog og søvnforsker ved St. Olavs hospital, Håvard Kallestad.

Du stresser og bekymrer deg

Særlig stressnivået ditt kan påvirke søvnen i negativ retning. Har du for mange oppgaver presset inn i hverdagen er det fort gjort å bli stressa. Og dersom man ikke rekker over alt, ender man gjerne opp med å ligge i senga og tenke på alt du burde ha gjort.

– I de fleste tilfeller er den dårlige søvnen forbigående og man får tilbake god søvn når stresset er over. I andre tilfeller ser vi at søvnproblemene vedvarer også etter at stressfaktoren er borte.

Selv om det er mange grunner til at mennesker kan få forbigående dårlig søvn, ser Kallestad at mennesker med kroniske søvnvansker ofte oppfører seg likt.

TANKER: Stress og bekymringer kan være ødeleggende for søvnkvaliteten. Men hvis du først våkner om natten er det lurt å unngå å slå på lysene, det vil gjøre det ennå vanskeligere å sovne. Foto: Agencja Fotograficzna Caro / Alamy/All Over Press
TANKER: Stress og bekymringer kan være ødeleggende for søvnkvaliteten. Men hvis du først våkner om natten er det lurt å unngå å slå på lysene, det vil gjøre det ennå vanskeligere å sovne. Foto: Agencja Fotograficzna Caro / Alamy/All Over Press Vis mer

– De forsøker å kompensere for søvnvanskene på ulike måter, både på dagtid og nattetid. Og selv om man gjør dette for å forbedre bedre søvnkvaliteten er det ofte at disse strategiene virker mot sin hensikt på lang sikt, og er med på å opprettholde søvnvanskene, forklarer han.

Dette kan være at de prøver å ta igjen tapt søvn ved å ta en ettermiddagslur, som ofte kan gjøre det enda vanskeligere å sovne på kvelden. Eller at de legger seg tidligere for å få nok søvn, og ender derfor bare opp med å ligge våken lenger.

Ingen døgnrytme

Uregelmessige søvnmønstre kan altså være med på å gjøre vondt verre. Kroppen setter nemlig pris på litt rutiner når det kommer til søvn, og en fast døgnrytme vil gjøre det mye enklere å få god søvnkvalitet.

– Stå opp til samme tid hver morgen, også i helgene, sier Kallestad.

RUTINER: En fast døgnrytme vil gjøre det mye enklere å få god søvnkvalitet. Kallestad anbefaler derfor at du står opp til samme tid hver morgen, også i helgene. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press
RUTINER: En fast døgnrytme vil gjøre det mye enklere å få god søvnkvalitet. Kallestad anbefaler derfor at du står opp til samme tid hver morgen, også i helgene. Foto: REX/VOISIN/PHANIE/All Over Press Vis mer

Dette bør du altså gjøre selv om du har lagt deg sent, eller om du lå lenge våken før du endelig sovnet. Er du konsekvent på morgenen og står opp til samme tid, vil kroppen etter hvert tilpasse seg denne rytmen, og det vil som regel bli enklere både å sovne på kvelden og å stå opp om morgenen.

Professor og søvnekspert ved Haukeland Universitetssykehus, Bjørn Bjorvatn, er enig i at døgnrytmeproblemer er en viktig årsak til søvnproblemer, og enkelte undersøkelser peker på at dette er hyppigere enn tidligere antatt.

– Mange eldre mennesker våkner svært tidlig om morgenen, som kan skyldes en framskynding av døgnrytmen. Også yngre personer, særlig tenåringer, kan lide av døgnrytmeforstyrrelser. Enkelte kan ha store problemer med å sovne før i 2-3 tiden om natten, og er vanskelige å få opp om morgenen. Dette kan skyldes såkalt forsinket søvnfasesyndrom, sier han til KK.no.

Slike søvnproblemer finnes det heldigvis behandlingsmuligheter for, slik som lysbehandling og melatonin.

LES OGSÅ: Snart på tide å justere leggetiden

MØRKETID: Lys er oppkvikkende, og strammer opp døgnrytmen. Å sørge for å komme seg ut i dagslyset kan derfor være lurt i mørketiden. Foto: LoloStock - Fotolia
MØRKETID: Lys er oppkvikkende, og strammer opp døgnrytmen. Å sørge for å komme seg ut i dagslyset kan derfor være lurt i mørketiden. Foto: LoloStock - Fotolia Vis mer

Lys og mørke

Ja, den biologiske klokka vår styres i stor grad av dagslys, og etter hvert som dagene blir mørkere og mørkere kan noen oppleve at dette går ut over søvnen. For eksempel kan du føle deg så trøtt på ettermiddagen at du gir etter for en høneblund – noe som igjen kan ødelegge for nattesøvnen.

– Mange sover mer om vinteren enn om sommeren, men er likevel mer trette. Dette skyldes nok mangel på lys. Lys er oppkvikkende, og strammer opp døgnrytmen, forteller han.

Å sørge for å komme seg ut i dagslyset kan derfor være lurt i mørketiden. Og styr unna teknologiske duppeditter på kveldstid. Lyset fra tv og mobilskjermer kan nemlig påvirke søvnen din i negativ retning, spesielt dersom du tar dem med deg i senga.

– Få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen innen 2 timer etter at du har stått opp. Og unngå å bli eksponert for sterkt lys dersom du må opp om natten, anbefaler han.

Til forsiden