Slanking

De vanligste slanketabbene våre

Du går raskt ned, men like raskt opp.

PÅ SLANKERN: Vi bombarderes daglig av tips til hvordan vi best kan gå ned i vekt. Her er noen av de metodene som ikke funker. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
PÅ SLANKERN: Vi bombarderes daglig av tips til hvordan vi best kan gå ned i vekt. Her er noen av de metodene som ikke funker. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du en av dem som har fått litt panikk for at bikinisesongen nærmer seg?

Så du bestemmer deg for å slenge deg på en av disse superdiettene du har hørt så mye om? Kanskje juice-detox, eller 5:2-dietten? Eller kanskje du bare skal leve på grønnsaker i en uke?

Det finnes en hel haug av dietter og slanketips å ta av, men i realiteten er det faktisk svært få av dem som funker, og noen av dem kan faktisk være direkte helseskadelige.

Har du bestemt deg for at du ønsker å gå ned noen kilo, er det altså flere såkalte kurer du bør styre unna. I tillegg bør du prøve å unngå disse «fellene»:

LES OGSÅ: 10 sannheter om slanking

SULTER: Å unngå å spise mat, eller å spise alt for lite vil ikke nødvendigvis gi deg resultatene du er ute etter. I tillegg kan det føre til mangel på vitaminer og mineraler, og et underskudd av energi. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
SULTER: Å unngå å spise mat, eller å spise alt for lite vil ikke nødvendigvis gi deg resultatene du er ute etter. I tillegg kan det føre til mangel på vitaminer og mineraler, og et underskudd av energi. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

1. Du slutter helt å spise fett

Mange tror kanskje at fett er vår verste fiende, og hvis de bare slutter å spise fett så blir de slanke og fine. Vel, slik er det ikke akkurat.

– Å kutte ut alt av fett og bare velge magre produkter er kanskje ikke så lurt. Kroppen trenger fett, huden trenger fett og hjernen trenger fett. Faktisk er cellene våre blant annet bygget av fett, sier konseptsjef i Grete Roede AS, Jeanette Roede, til KK.no.

Det finnes både mettet og umettet fett, og kroppen vår trenger litt av begge deler. Og vi kan med fordel spise litt mer av det umettede fettet og mindre av det mettede.

– Du kan jo ikke gå hele resten av livet ditt uten å spise fett. Og siden alle dietter og kurer er kortvarige, vil resultatene derfor også være forbigående. Og etter en diett er man ofte så lei at man hiver innpå med alt man har lyst på, sier hun.

Ja, for under en sånn diett kan man altså bli ganske fetthungrig, slik at man aldri føler seg helt fornøyd. Og da øker sjansene for å gå på en smell ganske betraktelig.

2. Du sulter deg

En av klassikerne når det kommer til slanking er selvfølgelig å unngå å spise, eller å spise for lite i forhold til hva kroppen trenger. Og selv om du kanskje tror at dette vil gjøre susen, har denne metoden flere bivirkninger, deriblant dårlig humør og lite energi.

– Når man har et lavt kaloriinntak over en periode risikerer du at kroppen tror det er hungersnød, og setter ned forbrenningen for å spare på energien. Da vil du ikke forbrenne så mye som du vanligvis gjør, og når du begynner å spise normalt igjen vil du derfor legge raskt på deg, og du har ikke gjort noe med årsaken til hvorfor du la på deg.

– En kur kan som sagt være effektiv en liten stund, men når du begynner å spise normalt igjen vil de fleste få alle kiloene tilbake. Noen ganger også mer enn du hadde i utgangspunktet, forklarer hun.

LES OGSÅ: Hva er symptomene på spiseforstyrrelse?

MÅ HA: Helgefråtsing er ikke veien å gå. Sørg heller for å spise nok mat i løpet av uka, så blir det lettere å kontrollere mengdene av helgekosen. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press
MÅ HA: Helgefråtsing er ikke veien å gå. Sørg heller for å spise nok mat i løpet av uka, så blir det lettere å kontrollere mengdene av helgekosen. Foto: REX/Martin Lee/All Over Press Vis mer

3. Slanking i uka, fråtsing i helga

Du har bestemt deg for å slanke deg, og passer derfor godt på kostholdet i løpet av ukedagene. Men samtidig har du også hørt at det er lov å unne seg litt kos i helgene. Nøkkelordet her er selvsagt litt. Dessverre kan denne planen fort ende opp med fråtsing, og da er du like langt.

– Man bør se på kaloriinntaket som en helhet, og ikke bare fokusere på hver dag for seg selv. Blir det for mye godteri og snacks på fredag og lørdag kan dette være årsaken til at resultatene lar vente på seg.

Å «spare» kalorier til helgen er altså ikke den beste metoden. Ifølge Roede bør du heller sørge for å spise nok mat i løpet av uka, så blir det lettere å kontrollere mengdene av helgekosen. Men helgekos er absolutt greit - det er mengden som er viktig.

4. Lite mat, men mye alkohol

Uansett om du prøver å slanke deg ved hjelp av dietter, eller ved å trene og spise sunt, så er det lurt å huske på at alkohol slett ikke er kalorifritt.

– Det er veldig mange kalorier i alkohol. Og dersom du drikker store mengder på fredag og lørdag, i tillegg til et par glass vin på noen hverdager, ja, da er sjansen stor for at du får i deg langt flere kalorier enn du har planlagt. Du blir heller ikke mett av alkohol og andre flytende kalorier –så dette kommer gjerne på toppen av maten og kosen.

Det er jo også en kjent sak at alkoholen øker appetitten, og det blir derfor fort litt snacks ved siden av. Vips så har du økt kaloriinntaket ennå litt til.

– Finn gjerne noe annet du kan kose deg og slappe av med på hverdagene, kanskje en kopp te? Så kan du heller unne deg et par glass vin til helgen. Et annet tips er å drikke minst ett glass vann per øl eller glass med vin, da vil du lettere kunne styre inntaket, forklarer hun.

TREN STYRKE: Styrketrening kan forme kroppen og øke den generelle forbrenningen din. Dersom du ikke trener styrke vil du derimot risikere å få en kropp med høyere fettprosent og mindre muskler.  Foto: TMI / Alamy/All Over Press
TREN STYRKE: Styrketrening kan forme kroppen og øke den generelle forbrenningen din. Dersom du ikke trener styrke vil du derimot risikere å få en kropp med høyere fettprosent og mindre muskler. Foto: TMI / Alamy/All Over Press Vis mer

5. Du glemmer styrketreningen

Mange jenter tror at de kan løpe seg til den perfekte kroppen, og fokuserer derfor bare på utholdenhet og kondisjon når de trener. Det er tross alt flott at du trener, men glem nå ikke styrketreningen. Det er nemlig da du får de beste resultatene.

– Jo bedre fysisk form man er i, jo mer vil du forbrenne. Og det som er bra med styrketreningen er at det kan øke den generelle forbrenningen din. Dette er fordi mesteparten av forbrenningen foregår nettopp i musklene, sier Roede.

Mer muskler kan altså bety høyere forbrenning. Men husk på at når du går ned i vekt vil du miste både fett og muskler, og om du legger på deg igjen er det alltid mye lettere å legge på seg fett. Musklene må ha trening for å vokse.

Dersom du ikke trener styrke vil du derfor risikere å få en kropp med høyere fettprosent og mindre muskler. Roede kaller dette for jojo-slankernes forbannelse.

PÅ VEKTA: Går du raskt ned i vekt vil du mest sannsynlig også gå raskt opp i vekt. Gjør heller små livstilsendringer du kan leve med, og ha tålmodighet. Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press
PÅ VEKTA: Går du raskt ned i vekt vil du mest sannsynlig også gå raskt opp i vekt. Gjør heller små livstilsendringer du kan leve med, og ha tålmodighet. Foto: REX/Burger/Phanie/All Over Press Vis mer

Den beste veien til drømmekroppen

Det er altså ingen vindunderløsninger som gir deg drømmekroppen på null komma niks. Hvert fall ikke hvis du er ute etter varige resultater.

Roede anbefaler derfor at du styrer unna raske løsninger, og heller viser sunn fornuft og måtehold.

– Med dietter og kurer går du kanskje raskt ned, men du går også raskt opp, og dette kan ha en påvirkning på mestringsfølelsen og selvfølelsen. Ha heller litt tålmodighet og gjør gradvise endringer som du liker og kan leve med.

– Fokuser på et sunt kosthold, og tren både litt kondisjon og styrke, så vil resultatene komme etter hvert - og resultatene holder mye lengre.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer