DEPRESJON: Er en av de vanligste psykiske plagene og 25 prosent av alle kvinner vil på et eller annet tidspunkt oppleve en depresjon som trenger behandling.  Foto: Adam Gregor - Fotolia
DEPRESJON: Er en av de vanligste psykiske plagene og 25 prosent av alle kvinner vil på et eller annet tidspunkt oppleve en depresjon som trenger behandling. Foto: Adam Gregor - Fotolia
Helse

De vanligste symptomene på depresjon

Er du inne i en tung periode? Sjekk at det ikke egentlig er en form for depresjon.

Er du deprimert?

De fleste vet sånn cirka hva depresjon er. Det kan likevel være vanskelig å vite om det gjelder deg, eller om du bare er inne i en litt «dårlig periode».

Statistikk viser imidlertid at antall depresjoner her til lands har økt betraktelig.

Ifølge NHI - Norsk Helseformatikk, vil trolig 25 prosent av alle kvinner og 15 prosent av alle menn oppleve en depresjon som trenger behandling i løpet av livet.

For å få hjelpen du trenger, er det viktig å vite hvilke sympomer du skal se etter.

LES OGSÅ: Kjøper du reseptfrie medisiner i utlandet?

Når blir «dårlige dager» en depresjon?

Som nevnt over, kan det for mange være vanskelig å skille mellom dårlige dager og depresjon, men det er en forskjell.

DEPRIMERT? Ikke ligg i sengen! Tips mot vinterdepresjon finner du nederst i saken. Foto: All Over Press
DEPRIMERT? Ikke ligg i sengen! Tips mot vinterdepresjon finner du nederst i saken. Foto: All Over Press Vis mer

- Forskjellen er når det blir mer langvarig og begynner å gå utover for eksempel relasjoner til andre, arbeidsevne og den vanlig, daglig aktivitet, sier Kjersti Lillevoll, stipendiat ved Institutt for psykologi ved Universitetet i Tromsø.

Dette er en avgjørende faktor for å kjenne igjen depresjon, ettersom symptomene i seg selv er noe de fleste av oss kan kjenne oss igjen i fra tid til annen.

- Symptomer på depresjon er blant annet nedstemthet, mangel på glede og interesse for det som skjer rundt deg, følelsen av at du ikke er verdt noe, pessimisme for fremtiden, endringer i appetitt, mangel på søvn og nedsatt sexlyst.

Depresjon er en av de vanligste psykiske plagene - selv om alvorlighetsgraden varierer.

- Alvorlighetsgraden avhenger av hvor mange symptomer du har og hvor sterke de er. De kan klassifiseres som milde, moderate eller alvorlige depresjoner, selv om skillet ikke er så stort. De fleste depresjoner går under kategorien mild eller moderat, sier Lillevold.

Ifølge NHI forekommer milde depresjoner to til tre ganger så ofte som alvorlige depresjoner. En egen tilstand er kalt dystymi og har et forløp over flere år.

LES OGSÅ: Bruker du mye tid på selfies?

- Kom deg ut av den onde sirkelen

Psykologen kan fortelle at det er mange forskjellige grunner til man blir deprimert, men at det som regel er mye av det samme som gjør at du ikke kommer ut av den.

- Det er mange som trekker seg unna sosiale sammenhenger, eller slutter å delta på aktivteter man har hatt glede av tidligere. Når du isolerer deg på den måten går du glipp av muligheten til å oppdage det positive ved aktiviteten, eller mestringen det gir, sier hun.

Så, hvordan skal man kunne bli bedre?

- Å komme ut av depresjonen hanlder mye om å bryte med den onde sirkelen du har kommet inn i, forklarer Lillevold.

BRYT DEN ONDE SIRKELEN: Tdiligere studier har blant annet vist at fysisk aktivitet er effektivt mot depresjon - gjerne kombinert med frisk luft og godt selskap. Foto: Dirima - Fotolia
BRYT DEN ONDE SIRKELEN: Tdiligere studier har blant annet vist at fysisk aktivitet er effektivt mot depresjon - gjerne kombinert med frisk luft og godt selskap. Foto: Dirima - Fotolia Vis mer

- Depresjonen kan bli som et «filter» du ser både deg selv og verden gjennom. En ufordring er å stille spørsmål ved disse tankene - er det virkelig sånn?

Fremfor å isolere deg, oppfordrer hun deg til å finne tilbake til aktiviteter du tidligere har likt godt, eller ta opp en hobby. I tillegg er det veldig viktig å tenke på at det blir bedre. Du har det kanskje sånn akkurat nå, men det trenger ikke bety at det vil være slik for alltid.

- Det er et godt utgangspunkt for å komme videre. Hvis du ikke føler at du greier å komme ut av den onde sirkelen alene, bør du få hjelp av noen du har tillit til. Det kan være en terapeut, fastlege eller andre, sier eksperten.

LES OGSÅ: Derfor bør du «telle sauer»

Slik kan du hjelpe andre som er deprimert

Depresjon er noe de fleste er kjent med, men det ikke nødvendigvis fordi du har opplevd det selv. Mange har noen i familien eller vennekretsen som sliter med depresjoner.

Hvordan kan du da hjelpe?

- Mitt inntrykk er at vi er litt redd for å «plage» andre i mange sammenhenger. Men når en person sliter med depresjoner kan man få en opplevelse av stillstand, og at andre viser initiativ, at de bryr seg og vil ha deg med på aktiviterer, er uvurderlig, sier Lillevold.

Venner og familie kan nemlig bidra med mye bra i det psykologiske arbeidt  når det gjelder å komme ut av depresjonen - spesielt ved å inkludere dem som har det tungt.

TID MED VENNER OG FAMILIE: Det å tilbringe tid sammen med mennesker som får deg til å føle deg bra kan styrke både selvfølelsen og selvtilliten din. Foto: contrastwerkstatt - Fotolia
TID MED VENNER OG FAMILIE: Det å tilbringe tid sammen med mennesker som får deg til å føle deg bra kan styrke både selvfølelsen og selvtilliten din. Foto: contrastwerkstatt - Fotolia Vis mer

- Det er imidlertid viktig å ikke ha en forventning om at de plutselig skal være «tipp topp», eller lure på «hvorfor de ikke bare kan bli fornøyd».

Balanse er derfor et viktig nøkkelord.

- Det handler om å gi vedkommende tid, men samtidig fortsette å vise at man vil ha dem med, forklarer psykologen.

LES OGSÅ: 15 prosent har skadet seg meg vilje

Slik behandles depresjon

De fleste som sliter med depresjoner blir faktisk helt bra igjen, men det er lurt å være forberedt på at det kan ta litt tid, og at du ikke vil bli helt bra på dagen.

Dersom du kjenner deg igjen i mange av symptomene på depresjon, er det derfor lurt å ta tak problemene så tidlig som mulig.

Her er noen viktige elementer i behandling av depresjoner:

  • Hvil ut! Slapphet, tretthet og manglende initiativ er vanlige symptomer ved depresjon. Lytt til kroppen din, og ta det med ro. Du trenger å sove når du er søvnig, og du trenger å ta det med ro når du er våken. Sett ned kravene til deg selv, og tilpass aktiviteten til det du føler du kan klare.
  • Kontakt lege. Det finnes gode behandlingsmuligheter ved depresjoner, og du trenger en fast legekontakt. Kanskje føler du at du ikke har krefter til å gå til lege, men gjør det likevel. Det er nyttig å få snakket om hvordan du har det, og det er en styrke å vite at noen forstår litt av det du sliter med.
  • Samtalebehandling. Regelmessig samtaler med fastlegen, en psykolog eller psykiater er fundamentet i behandlingen.
  • Medisinsk behandling. Legen vil hjelpe deg med å vurdere om det kan være nyttig for deg å bruke antidepressive medisiner. Virkningen kommer etter 2 til 3 uker. For å unngå tilbakefall må man vanligvis bruke medisinene i 3-6 måneder. Antidepressiva deles inn i tre hovedgrupper - mer info om disse finner du på Lommelegen.no!

Til forsiden