NYTT PÅ SATS: DeadBall er en av de nye gruppetimene SATS tilbyr på høsttimeplanen sin for i år. KK.no har selvsagt testet, og mer info får du lenger nede i saken! Foto: Per Ervland
NYTT PÅ SATS: DeadBall er en av de nye gruppetimene SATS tilbyr på høsttimeplanen sin for i år. KK.no har selvsagt testet, og mer info får du lenger nede i saken! Foto: Per Ervland
Treningskonsept

DeadBall trener hele kroppen - med en ball

SATS' nye gruppetime er genial for styrke, kjerne og utholdenhet.

Høsten er for alvor i gang, og denne uken var SATS blant treningssentrene som lanserte sin nye høsttimeplan for denne sesongen.

Blant nyhetene er GRIT, Strong Mama og TdF-cycling. I tillegg kommer de splitter nye timene Transformer og DeadBall på planen på utvalgte sentre.

KK.no fikk teste sistnevnte treningsform rett før sommeren. Og dersom du trodde at trening med ball var kjedelig og lite effektivt, ja, da anbefaler jeg deg å teste denne timen.

Se video fra da KK.no testet timen nedenfor:


[obj:media:11362]



LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

 Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Vis mer

Sterkere kjerne og økt utholdenhet

SATS er blant de første i verden som tilbyr DeadBall som gruppetrening, og hele poenget med timen er at det skal være eksplosiv og tung trening som gir deg sterkere kjernemuskulatur og økt utholdenhet.

Det eneste verktøyet du bruker i timen er DeadBallen - som ligner en forvokst medisinball som er mykere, lettere og dermed enklere å holde og få tak på.

– Ballen er på tre kilo og har lenge blitt benyttet av personlige trenere og deres kunder, men nå har vi utviklet en hel gruppetime der man jobber sammen to og to med denne spesielle ballen, forteller Randi Christensen som er ansvarlig for gruppetrening i SATS Norge.






LES OGSÅ: Puster du feil når du trener?

Større treningseffekt

Gruppetimen, som varer 45 minutter, baserer seg på at man jobber sammen i par (det går helt fint å komme alene på timen) og samarbeider om å kaste og balansere ballen for å utfordre kjernemuskulatur og aktivere de raske muskelfibrene.

I en av øvelsene skal du for eksempel ta i mot ballen som kastes av partneren, stekke ut kroppen og deretter kaste ballen tilbake med stor kraft.

Resultatet av dette er at du, i mottaket, bremser ballen og påvirker musklene eksentrisk, mens du i kastet vil påvirke kroppen konsentrisk.

– Denne kombinasjonen vil totalt sett bidra til en større treningseffekt enn tradisjonell trening der man ofte fokuserer på den konsentriske delen av treningen, forklarer Christensen.

LES OGSÅ: Trikset som får deg på trening NÅ

SUPER SOM VARIASJON: DeadBall er en super time for deg som liker tøff styrke. Timen passer også perfekt som variasjon til annen styrke - og kjernetrening. Foto: Per Ervland
SUPER SOM VARIASJON: DeadBall er en super time for deg som liker tøff styrke. Timen passer også perfekt som variasjon til annen styrke - og kjernetrening. Foto: Per Ervland Vis mer

Supert for menn og kvinner

En av fordelene med dette treningskonseptet - og da særlig for deg som ikke er så glad i vanskelig trinn, er at det er full kroppstrening med null koreografi.






– Dette er en perfekt treningsøkt for menn og damer som ikke har prøvd gruppetrening før. En perfekt kombinasjon til styrketrening i studio eller løping på tredemøllen, sier Christensen.

Én ting som er litt viktig, er at du følger nøye med på det instruktøren sier og gjør. Får du vondt av å utføre bestemte øvelser, må du også si fra til veileder.

Har du aldri trent kjernemuskulaturen din på denne måten før, er det nemlig fort gjort å ta skade. Derfor kan det være lurt å ta det litt rolig i begynnelsen og bruke tid på å lære øvelsene å kjenne.

Mer info om timen og hvilke sentre som holder den, finner du på SATS' hjemmeside (ekstern lenke)

Se flere bilder fra DeadBall-testen nedenfor:


 MED PÅ TRENING: Randi Christensen er ansvarlig for gruppetrening i SATS Norge, og deltok som instruktør på DeadBall-timen KK.no testet før sommeren. Foto: Per Ervland  Foto: undefined MED PÅ TRENING: Randi Christensen er ansvarlig for gruppetrening i SATS Norge, og deltok som instruktør på DeadBall-timen KK.no testet før sommeren. Foto: Per Ervland Foto: undefined Foto: Per Ervland  Foto: undefined Foto: Per Ervland Foto: undefined Foto: Per Ervland  Foto: undefined Foto: Per Ervland Foto: undefined Foto: Per Ervland  Foto: undefined Foto: Per Ervland Foto: undefined Foto: Per Ervland  Foto: undefined Foto: Per Ervland Foto: undefined Foto: Per Ervland  Foto: undefined Foto: Per Ervland Foto: undefined Foto: Per ErvlandPer Ervland  Foto: undefined Foto: Per ErvlandPer Ervland Foto: undefined





LES OGSÅ: 21 triks som motiverer deg til trening

KK.NO TESTER DEADBALL:



Kunne du tenkt deg å teste DeadBall?




Om timen:
DeadBall gir deg nøyaktig det timen lover. Dette er hard styrke- og kjernetrening, men med en alternativ og morsom vri i form av ballen. Du blir sliten, får brukt muskler du sjelden bruker i andre timer eller styrkesal, og får utfordret både balanse, smidighet og utholdenhet.

Jeg trener en god del styrke både på time og i sal, og synes dette var en kul styrketime som er perfekt som variasjon til annen styrketrening. I DeadBall jobber du også mye mer bevisst og aktivt med kjernen - noe de aller fleste av oss kan bli litt flinkere til, da denne muskelgruppen er svært viktig både for å forhindre senere skader, og for at kroppen skal fungere optimalt i hverdagen.

Selv om det i timebeskrivelsen av det også er en del kondisjon, så er det ikke spesielt mye. Ja, du blir sliten og andpusten fordi det er tungt, men det er ikke så mye løping, hopping eller spretting til at svetten siler, slik som på en spinning eller steptime. Ønsker du derfor kondisjonseffekt vil jeg anbefale deg å kombinere timen med en løpetur eller annen kondisjonstrening før eller etter at de 45 minuttene er over.

Dette er en time som passer for de aller fleste - kvinner, så vel som menn. Konseptet er ganske enkelt, men effektivt. Har du ikke trent særlig styrke eller kjerne før, kan det kjennes litt tungt i begynnelsen, men du kommer raskt inn i øvelsene.

Oppsummert:
Alt i alt er dette en fin time som jeg vil anbefale alle å prøve som variasjon til annen styrketrening. Å kun trene DeadBall kan imidlertid kanskje bli litt kjedelig og ensidig, hvertfall hvis du er glad i trinn og koreografi - så prøv litt andre ting også.

Terningkast:
kkkkkk (4/6)

Følg med på KK.no. Vi har også testet Transformer på SATS!

LES OGSÅ: Denne treningen ga Mette-Marit superkroppen

KK.no har tidligere testet:

KK.no har tidligere testet en rekke ulike gruppetreningstimer og treningskonsepter på sentre rundt om i landet.

Her finner du mer info om disse:
• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia
• Cardio Step Interval - Elixia
• Catslide - NIH Fitness Convention
• Pilates Reformer – Pilates Room
• CrossFit – NIH Fitness Convention
• Poledancing – Sometimes poledancing studio
• Kinesis – StudioDay
• ViPR – SATS
• 500 Kcal – Elixia
• TRX – Krønsj
• Fit for Beach – Elixia

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

Ja, det ser veldgi gøy ut
 
(86%)
Nei, dette er ikke noe for meg
 
(8%)
Nja, vet ikke helt
 
(6%)
undefined
Til forsiden