Fyllesyke

Den beste frokosten dagen derpå

- Det kan bidra til å regulere væskebalansen i kroppen.

GI KROPPEN PÅFYLL AV KALIUM: Det bidrar til å regulere væskebalansen og er et lurt valg til frokost dagen derpå. Foto: lecic - Fotolia
GI KROPPEN PÅFYLL AV KALIUM: Det bidrar til å regulere væskebalansen og er et lurt valg til frokost dagen derpå. Foto: lecic - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: De fleste har opplevd å våkne opp med en dundrende hodepine dagen derpå.

Og nå som julen nærmer seg - hvor det som regel blir litt ekstra mye av både god mat og drikke, har det en tendens til å bli litt flere av de dagene.

Men er det egentlig noe du kan gjøre for å motvirke fyllesyken?

LES OGSÅ: I ferd med å bli syk? Spis dette

Kalium kan ha en positiv effekt

- Det finnes nok ingen kur mot fyllesyke, forteller daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, Kari Randen.

- De fleste av oss vet en del om hvordan fyllesyke kan oppleves, men man vet mindre om hvordan man kan forebygge hodepine, kvalme, trøtthet, konsentrasjonsvansker, angst og generelt lavt energinivå, utover det å drikke mindre, sier hun.

FINNES INGEN KUR: Har du drukket mye, er det dessverre ikke noen kur mot dagen derpå, men er det likevel enkelte ting som kan dempe symptomene noe?  Foto: All Over Press
FINNES INGEN KUR: Har du drukket mye, er det dessverre ikke noen kur mot dagen derpå, men er det likevel enkelte ting som kan dempe symptomene noe? Foto: All Over Press Vis mer

Men om det ikke kan kureres, så lurer du kanskje på om det er noe som helst som hjelper?

Det finnes nemlig en rekke ikke fullt så håndfaste råd, og forutenom kebab til nattmat har det blant annet vært snakk om at melkeprodukter kan hjelpe, men har det noen effekt?

- Grunnen til at flere hevder at melk kan fungere er at melkeprodukter inneholder kalium. Kalium er nødvendig for at musklene og nervene skal fungere skikkelig, og bidrar til å regulere væskebalansen i kroppen og sørger for at det er riktig forhold mellom syrer og baser noe som ofte er i ulage etter en runde på byen med alkohol og dansing, sier Randen.

Hun understreker imidlertid at de fleste normalt sett får i seg nok kalium gjennom kosten.

- De som drikker mye alkohol derimot, kan ha nytte av ekstra tilskudd. Avokado, bønner eller banan kan være gode alternativer på frokostbordet. Og uten å garantere for at det hjelper, så skader det ikke å spise en skive med avokado eller en banan før du legger deg heller.

Én ting er i hvert fall sikkert - og det er at du bør droppe pizza i de sene natterstimer.

- Det dummeste du gjør er å sette på komfyren for å steke deg en pizza. Sovner du mens den står i ovnen, så er en saftig regning fra brannvesenet det beste du kan håpe på.

LES OGSÅ: Bør du droppe mat sent på kvelden?

Julematen har sine fordeler

Og dersom du i juletiden har dårlig samvittighet for at det blir konsumert både en god del ekstra alkohol OG fet mat, så skal du vite at det også har sine fordeler.

- Norsk julemat kan være en innertier hvis du vil forebygge for rask alkoholpåvirkning og muligens også fyllesyke, sier Randen.

IKKE SÅ DUMT: Julemat er riktignok ganske fet mat, men sammen med alkohol kan det sørge for at alkoholen ikke blir tatt like raskt opp i blodet, som gjør at det kan ha sine fordeler mot fyllesyken.  Foto: Thinkstock.com
IKKE SÅ DUMT: Julemat er riktignok ganske fet mat, men sammen med alkohol kan det sørge for at alkoholen ikke blir tatt like raskt opp i blodet, som gjør at det kan ha sine fordeler mot fyllesyken. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Hun forklarer at alkoholen skilles saktere ut i tarmene dersom du drikker alkoholen langsomt, sammen med et måltid eller etter at du har spist. Da tar det også mye lenger tid før all alkoholen er absorbert i blodet.

- Siden du i samme periode forbrenner en del alkohol, vil ikke konsentrasjonen bli så høy som når du drikker samme mengde alkohol på tom mage. Spiser du mat som oppholder seg lenger i magesekken - som fet mat, vil du bli påvirket av alkohol i et langsommere tempo, forteller alkovettlederen.

- I teorien kan derfor H-melk være et bidrag til å forebygge en kræsjlanding etter venninneturen på byen, sier Randen.

Det aller beste og sikreste trikset for å unngå å miste kontrollen på julebordet, og ikke bli så fyllesyk dagen etter, er imidlertid klassikeren:

- Drikk vann, masse vann! Vanlig vann fra springen er det beste du kan gi kroppen. Både under festen, men også rett før du legger deg, sier Randen og legger til:

- Noen sverger til sportsdrikker etter en runde på byen, men selv om alkoholen har en vanndrivende effekt og kroppen kan miste elektrolytter underveis, er det sjeldent så mye at du må erstatte de ved hjelp av sportsdrikker.

Woman drinks tap water of a glass Foto: Bildagentur-online/Ohde / Alamy/All Over Press
Woman drinks tap water of a glass Foto: Bildagentur-online/Ohde / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: 7 frukter du bør spise nå

Dropp alkohol på nachspiel

- Er festen lang i tillegg til fuktig, drikker du gjerne mer totalt sett. Samtidig vil kroppen bruke lengre tid på å bryte ned alkoholen. Desto større inntak og lengre periode med drikking, desto verre blir gjerne plagene dagen derpå, sier alkovettlederen.

Hun understreker at antall alkoholenheter og festens lengde er de to viktigste faktorene når det kommer til fyllesyke.

- Noen har behov for å utvide festen selv om alle andre har gått til sengs. Det kan være gøy å finne frem gamle CD-er og ha sin egen lille mimrekavalkade på natten, men du behøver kanskje ikke å finne frem den flaska som er gjemt lengst bak i skapet samtidig.

- I hvert fall hvis du ikke vil bli for dårlig dagen derpå. Å gå til sengs med stigende promille, forverrer gjerne morgendagen, sier Randen.

Hun påpeker i tillegg at alkohol påvirker søvnen negativt - spesielt den dype søvnen du trenger for å føle deg uthvilt, og opplevelsen av fyllesyke forsterkes ofte av for lite eller for dårlig søvn.
 
- Våre beste råd mot fyllesyke er å drikke mindre alkohol, sørge for nok vann og søvn, og ikke drikke på tom mage. Når alt kommer til alt, er den eneste sikre behandlingen mot fyllesyke å gi kroppen tid.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer